av Malte. E » 28 okt 2017, 17:48
Lågkonjunkturen mellan världskrigen medförde att järnvägsbolagen drog ner på anskaffningen av lok och vagnar. Det slog hårt
mot tillverkarna av sådan materiel. De två namnkunnigaste svenska tillverkarna, Nohab och Motala Verkstad började se sig om
efter kompletterande sysselsättning. Busstrafiken befann sig i stadig tillväxt, kunde det vara något att satsa på? Båda de nämnda
företagen satte konstruktörsstaben i arbete, och båda gick fram på udda vägar, speciellt Nohab som detta berör.
Man satsade tydligen mest på s.k. halvhyttar, men även ett lastbilschassi kom med på ett hörn.
Motorer köptes från Maybach i Tyskland, och det var verkliga särlingar. Det var 100 hk bensinmotorer med cylinderlocken och blocken
i ett stycke(??) liggande ventiler,d.v.s. horisontella ventilspindlar. Det satt en ventil på var sida om kolven,en motorsida var alltså inloppssida
och en var avgassida.De hade dubbla tändsystem,det ena av batterityp med strömfördelare det andra med magnetapparat med var sitt
tändstift.På så vis kunde misständningar aldrig förekomma menade man. Kopplingen var normal, men växellådan var treväxlad kompletterad
med en tillsatslåda där läge två var överväxel. Bakaxeln hade i likhet med Scania-Vabis kardanrörsdrift. Bromsarna Bosch-Dewandre vacuum-
mekaniska. hjulen av ekertyp. bensinmätaren mekanisk som avlästes genom ett hål i karosseriväggen.
Det såldes ett antal Nohab-bussar till stora trafikföretag som vågade ta risken, och en risktagning var det tydligen. Maybachmotorn var,
namnet till trots en ständig källa till bekymmer .Göteborgs Spårvägar sålde sin chassinunner 5003 till Albinssons i Trollhättan, men dessa ansåg
sig nödsakade att sända bussen till Scania i Södertälje för motorbyte. det slutade till sist med att växellåda, elsystem, instrumentering byttes
ut mot Scanias dito, och i förlängningen med en ny Skänninge turistkaross. Till sist med en omregistrering till Scania-Vabis. Gick som sådan
bl.a. på Paris. 1950 hamnade bussen i Norge.
Malte E.