Kvalitetsbilar.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kvalitetsbilar.

Inläggav Reid Hulting » 21 sep 2017, 23:22

Scania och Volvo från tiden strax innan man behövde vara datatekniker för att få det att fungera.

IMG_1033.JPG
IMG_1033.JPG (86.53 KiB) Visad 16322 gånger


Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav Z 1578 » 22 sep 2017, 07:57

Mycket trevlig bild! Numer liknar dom ju mer rymdskepp än lastbilar.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav Kjell T » 22 sep 2017, 08:12

Troligen är biltillverkarna mest intresserade av att göra fordonsägarna helt beroende av märkesverkstäderna och på det sättet komma åt ägarnas "plånböcker".
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav herrstina- » 22 sep 2017, 09:24

Kjell T skrev:Troligen är biltillverkarna mest intresserade av att göra fordonsägarna helt beroende av märkesverkstäderna och på det sättet komma åt ägarnas "plånböcker".


Där träffade du definitivt huvudet på spiken...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav ankarback » 22 sep 2017, 10:59

Jag skulle säga att skälet till all elektronik är att sänka bränsleförbrukningen för att klara dom allt hårdare avgaskraven. Dessutom behövs den för all komfortutrustning som kunderna kräver. Elektroniken är svindyr att utveckla och komplicerad att få att fungera på ett driftsäkert sätt. Skulle biltillverkarna kunna skulle dom skippa den.
Det finns ju en anledning till att det bara byggs in elektronik på marknader där det måste göras. I t.ex afrika och indien byggs det bilar enligt 80-talskoncept fortfarande då dom inte har samma utsläppskrav.
En bieffekt av elektroniken är att bilarna bli svårare att felsöka men det är ju inte huvudsyftet.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav herrstina- » 22 sep 2017, 23:05

Där har du fel! Jag har haft oräkneliga möten med representanter för biltillverkarna och dom lever i en fantasivärld där dom tror att kunderna vill ha all den här elektroniken i bilarna.

Det kunderna vill ha (möjligen) är vad som behövs för att uppfylla myndigheternas krav, bla. utsläppsmässigt. Strategerna hos tillverkarna däremot tror att alla deras kunder är övervintrade hippies och cowboysare som vill ha ambulerande flipperspel.

Ett skäl till teknikhysterin är naturligtvis att man försvårar felsökningen och tvingar in kunderna till märkesverkstäderna och deras ganska frikostigt tilltagna debiteringar.

Man skulle kunna skrota 2/3 av elektroniken i bilarna, utan att du som användare skulle märka det. Däremot skulle man kunna felsöka med provlampa...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav ankarback » 23 sep 2017, 10:38

Jag kan hålla med om att mycket av komfortelektroniken är helt onödig, åtminstone enligt mitt sätt att se det. Ibland känns det som om grejerna monteras bara för att tillverkarna vill tävla om vem som kan göra "häftigast" funktioner, åtminstone på personbilssidan.
Men jag vet många som tycker den viktigaste funktionen i bilen är om dom kan streama musik till stereon via sin Iphone. Folk använder radarfarthållare, lane-assist, skyltigenkänning etc. Det är väl därför trafiken ser ut som den gör. Man tror att bilen klarar sig själv och sitter och knappar på sin telefon... Motorelektroniken däremot är ett nödvändigt ont för att klara utsläppskraven enligt dom motorfolk jag pratat med.
Sen skulle man säkert kunna göra bilarna lättare att felsöka men hur många kunder vill meka själva numera? Man kör med serviceavtal för att få en fast månadskostnad och mekanikerna på åkeriet har man rationaliserat bort.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav herrstina- » 23 sep 2017, 14:52

Sen skulle man säkert kunna göra bilarna lättare att felsöka men hur många kunder vill meka själva numera? Man kör med serviceavtal för att få en fast månadskostnad och mekanikerna på åkeriet har man rationaliserat bort.

/Johan[/quote]

Det här är en uträknad strategi som till stor del funkar eftersom kunderna dvs. åkeriägarna helt enkelt är dumma. Det finns inget land i vår närhet där det är så kostsamt att reparera lastbilar som Sverige, förutom möjligen Norge.
Genom att göra bilarna extremt komplicerade och samtidigt sätta priset på nödvändig diagnosutrustning skyhögt har man lyckats minimera antalet åkerier med egen verkstad, och även antalet fristående lastbilsverkstäder. På vilket sätt främjas omvärlden tex. av att bilen måste kalibreras när patronen till lufttorken är bytt?

Av någon anledning skyddas dessutom tillverkarna i Sverige, det är tex. många fler reservdelar som är spärrade här än i resten av Europa, det innebär att man även där är hänvisad till originalförsäljningen. Här har man med Volvo i spetsen lyckats driva igenom ett koncept med fasta priser på de flesta reparationer, resultatet är faktiska timdebiteringar på 3-8.000:- vilket är fullständigt horribelt. Som jämförelse kan du köra in på en kvalificerad verkstad i Holland och reparera din lastbil oavsett märke för 600:-/tim.

Samtidigt vräker man ut bilar med fullserviceavtal för skitpengar till kunder i gamla Östeuropa, och funderar över varför vi inte riktigt kan konkurrera...

Jag har haft ett oändligt antal möte med folk inom Volvo där det här har diskuterats, dom kallar det kriminellt, men tyvärr har dom ju alltid någon över sig och kan därför inte påverka situationen. En av de inblandade är numera VD för koncernen och jag kan inte se någon förändring...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav ankarback » 23 sep 2017, 20:04

Det där kände jag inte till. Jag har som du kanske märkt mest hållit på med personbilar. Fasta priser på reparationer kan ju låta bra för den som inte vet hur lång tid reparationen verkligen tar men är ett bra sätt att tjäna pengar för verkstäderna. Sverige har generellt sett extremt höga timpriser för fordonsreparationer men långt ifrån högsta lönerna för mekaniker. Mycket försvinner i skatter men det är ingen hemlighet att servicemarknad är det som drar in pengarna.

Jag håller med dig i det mesta när det gäller elektroniken i bilarna, har själv valt bruksbil med så lite onödigt tjafs som möjligt. Protesterade mot att man skulle sätta in det i bilarna bara för att dom skulle bli svåra att reparera. Jag skulle säga att man installerar all elektronik och alla "hjälpsystem" utan att bry sig om att bilarna blir komplexa och svåra att reparera vilket inte riktigt är samma sak.
Faktum är att även många auktoriserade verkstäder också har problem att felsöka bilarna numera och svär över elektroniken dom med. Trots utbildning och rätt diagnosverktyg så är bilarna så komplexa att det tar lång tid att felsöka och är riktigt klurigt att komma på vad som är fel. Det i sin tur ger missnöjda kunder och badwill för företaget.
Förhoppningsvis blir det en bättring framöver. Vet saker på personbilar som man faktiskt byggt tillbaka till enklare system igen, t.ex belysning bara för att slippa strul.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav herrstina- » 23 sep 2017, 21:20

När många elektroniska system stoppas in i en bil, eller någon annan konstruktion, dyker det inte sällan upp komplikationer när den här saken används i skarpt läge. Olika system påverkar och stör varandra på sätt som ingen kunnat förutse och skapar problem som är nästintill omöjliga att hitta, dessutom ändras konstruktionerna i ett tempo som gör att servicepersonalen har absolut noll koll på produkterna när dom är nya. Det innebär att du kan köra runt med en bil där väsentliga funktioner helt saknas i åratal innan man hittar problem/lösning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav Gösta » 25 sep 2017, 21:33

Ja a ni det där lät ganska invecklat,i alla fall för mig, men det blir väl så där när girigheten får råda,
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav herrstina- » 25 sep 2017, 21:52

Girighet är ett gissel, och här är den fullbordad... Då är det enklare med den gamla gröna, där är inte mycket elektronik.

Är du ute och roar dig med den?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kvalitetsbilar.

Inläggav Gösta » 26 sep 2017, 00:14

Det har inte blivit så mycket mil med den, och den har fungerat till belåtenhet, med knappt 3.500 mil på mätaren,bör det rimligtvis inte handla om några utslitningsskador, ja tankmätaren för sitt eget liv,lika som den gjorde tidigare.
Har även blivit tipsad på en enaxlad trailer som står lite övergiven, var dit och den saknade nummerplåt. En ägare finns naturligtvis men ännu så länge i dimman. Kan väl orda mer om den sen när jag tagit reda på mera Säfle Lättmetall och scania axel 9.00X20 Alpus AB typ 120P-900. Tot vikt 19500 Kg. Har tittat lite på vad som gäller för efterfordon. En kioskvagn eller en arbetarbostad verkar det inte vara så så hårda regler på, tänkte på hemtransport i första hand, och att bromsarna inte verkade brukbara. Tror att den inte fick vara tyngre än dragbilen. Men har säkert missat någon regel som motsäger hela tanken. Men vi få se hur det går det går. Det här året händer nog inget med den.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster