av herrstina- » 23 sep 2017, 14:52
Sen skulle man säkert kunna göra bilarna lättare att felsöka men hur många kunder vill meka själva numera? Man kör med serviceavtal för att få en fast månadskostnad och mekanikerna på åkeriet har man rationaliserat bort.
/Johan[/quote]
Det här är en uträknad strategi som till stor del funkar eftersom kunderna dvs. åkeriägarna helt enkelt är dumma. Det finns inget land i vår närhet där det är så kostsamt att reparera lastbilar som Sverige, förutom möjligen Norge.
Genom att göra bilarna extremt komplicerade och samtidigt sätta priset på nödvändig diagnosutrustning skyhögt har man lyckats minimera antalet åkerier med egen verkstad, och även antalet fristående lastbilsverkstäder. På vilket sätt främjas omvärlden tex. av att bilen måste kalibreras när patronen till lufttorken är bytt?
Av någon anledning skyddas dessutom tillverkarna i Sverige, det är tex. många fler reservdelar som är spärrade här än i resten av Europa, det innebär att man även där är hänvisad till originalförsäljningen. Här har man med Volvo i spetsen lyckats driva igenom ett koncept med fasta priser på de flesta reparationer, resultatet är faktiska timdebiteringar på 3-8.000:- vilket är fullständigt horribelt. Som jämförelse kan du köra in på en kvalificerad verkstad i Holland och reparera din lastbil oavsett märke för 600:-/tim.
Samtidigt vräker man ut bilar med fullserviceavtal för skitpengar till kunder i gamla Östeuropa, och funderar över varför vi inte riktigt kan konkurrera...
Jag har haft ett oändligt antal möte med folk inom Volvo där det här har diskuterats, dom kallar det kriminellt, men tyvärr har dom ju alltid någon över sig och kan därför inte påverka situationen. En av de inblandade är numera VD för koncernen och jag kan inte se någon förändring...
Stina.