Lastsäkring förr i tiden

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastsäkring förr i tiden

Inläggav ankarback » 06 aug 2017, 11:51

Har funderat lite på hur man lastsäkrade förr i tiden (60-70tal). Många äldre lastbilar jag sett saknar lastöglor och hur som helst fanns det ju inga spännband att spänna fast med. För tyngre grejor som timmer och maskiner fanns det ju kedjor men hur gjorde man med mindre grejor?

Pratade med min granne som berättade att han åkte med i en lastbil som körde betongrör när han var ung på 60-talet. Ofta tappade dom ett eller ett par rör så att dom fick åka en runda ibland och samla ihop det som fallit av. Det var ingen som tyckte det var konstigt men det blev visst ett himla liv när dom tappade ett rör på trappan till postkontoret :lol: Med dagens lastsäkringsregler verkar ju detta lite vilda västern men var det så det kunde vara?

Min L80 -71 har inga lastöglor i flaket alls. Ändå vet jag att den körde metallskrot och textilavfall från industrier när den var ny. Det finns tre stycken lastkrokar som sitter nere i ramen på varje sida. Spände man kedjor runt hela flaket när man använde dom? Funkar ju iof men är väl inte så snällt mot flaklämmarna.
Funderar på hur jag ska få dit lastöglor på ett vettigt sätt utan att förstöra möjligheten att kunna lasta grus och sand. Man lär inte bli så populär numera om man lastar grejor löst på flaket :?

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav herrstina- » 06 aug 2017, 12:05

Det användes rep, kätting, björnar och vad som fanns till hands, mycket byggde på förstängning, dvs. man packade godset så det stöttade varandra, lätt mjukt gods hölls på plats med presenning, ibland med rep utanpå pressen. När spännbanden dök upp blev allt lite enklare, om flaket saknade öglor kunde man om det var lämpligt dra bandet mellan lämmen och kantlinan för att fästa i ramen, lastades tex. virke var det enklare att dra utanför lämmarna i de flesta fallen.

Det finns olika former av täta surrningsöglor att fästa i flaket om man behöver ett tätt golv.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2017, 12:16

Intressant ämne.

Min egen erfarenhet av lastbilar började så snart jag kunde se, höra och förstå. Uppvuxen i en och enhet på den ort och lastbilscentral som blev min förskola, sommarskola och fortsättningsskola och även senare min arbetsgivare, om än inte för särskilt lång tid, är att det fanns nog inte en ända lastbil med flak som saknade lastöglor under bärlinan på flaket. De användes också och det var vanliga rep som användes i de flesta fall. Undantag fanns när det exempelvis lades en tank på flaket som kunde gälla olika flytande ämnen (bensin, vatten, lut m m), då användes alltid kättingar med spännare av fällknivstyp. Förm. för att tanken inte fick röra sig på flaket. I de sammanhangen användes även korta stöttor som sattes i de avsedda hålen för fixering. "Alla" flakbilar var rustade för att kunna köra i det närmaste vad som helst och så skedde också. Själv kört järnskrot ena dagen, slaktsvinskroppar på en vit pressning dagen efter (till Gotlandsbåten) och tredje dagen grus. Ett hemtillvarkat bergflak i 2 tum 4 lades på för körning av sprängsten. Ingen last var främmande och bilar för specialtransporter var få där de som förekom mest var s k järnhandlarbilar. Intrycken kan givetvis variera starkt beroende på orterna.


ba003.jpg
Bilen årsm. 1955 där man kan se både lastöglor, hur bergflaket är gjort och fastlåst i stötthålen.
Bilden är tagen när den nästan är ny och Skaftekullahytten byttes ganska snart ut.
På bilden även min mor.
ba003.jpg (93.55 KiB) Visad 21726 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2017, 12:30

På min R112H (som ju är lite för ny) finns det gott om lastsäkringspunkter både i flakets bärlinor på utsidan och inuti flaket dör öglan kan dras upp om den behöver användas.

flakkant.jpg
flakkant.jpg (64.05 KiB) Visad 21725 gånger


invogla.jpg
invogla.jpg (43.71 KiB) Visad 21725 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav ankarback » 06 aug 2017, 13:26

Kul att höra hur det var :) Det var just det här som Anders skriver att man körde allt med lastbilarna som fick mig att fundera på hur man satte fast grejorna. Förstängning som Stina nämner hindrar ju grejorna från att åka omkring och är lite klurig så går det mesta att stänga in så det ligger still. Men om bilen lägger sig i diket så lär lasten åka av.
Kanske en dum fråga men vad är en bärlina? Fattar jag det rätt att man drog rep och kedjor på utsidan eller under lämmarna när man spände fast?
Lastbilen på bilden ser även ut att ha genomgående lastöglor i hörnen på flaket på samma sätt som en modern bil. På 112an kan man alltså sticka igenom öglor vid behov eller hur fungerar det?
Min bil har ett brädflak med en fastsvetsad plåt ovanpå. Det finns inga genomgående hål. Detta är nog gjort efteråt för att kunna köra grus och i så fall har man kanske byggt över dom lastsäkringspunkter som fanns? När jag köpte bilen spände förra ägaren fast kranskopan i krokarna till kapellinorna på flakkanten. Jag tyckte det satt lite halvbra men det fick vara för jag kom inte på något bättre sätt.
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav herrstina- » 06 aug 2017, 13:34

Precis som idag så lämnade mycket gods farkosten även förr om diket synades. Kantlina och bärlina är same shit different name.

Många gånger var nog godset minst lika väl förankrat förr som nu. Det lastades på öppna flak och sunt förnuft fick användas för att grejorna skulle vara kvar vid ankomst till destinationen. Idag körs mycket i skåp och dagens chaufförer tror att skåpen är byggda i halvmetern härdat stål och allt som stängts in stannar kvar.

Ibland gör det inte det...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav PeoWalleW » 06 aug 2017, 13:44

Sommaren 1966 hade jag extrajobb på sommarlov och helger under gymnasietiden, som chaffis hos Solna Möbler med en Opel Blitz II med långflak utan lämmar men med öglor under kanten.

En förmiddag skulle jag leverera 360 hyrda fällstolar till ett evenemang i Ostermans Marmorhallar nära Stureplan i Stockholm. Stolarna var surrade med sadelgjord fästa i öglorna.
Under vänstersvängen (ännu vänstertrafik) i korsningen Sveavägen - Odengatan brast en av längderna och ca hälften av stolarna spred ut sig som en solfjäder i korsningen, över spårvagns-spår och allt... :shock:
Turligt nog kom ingen / inget till skada bortsett från lite repor på ett 50-tal stolar. Då fanns inga passiva människor som stannade upp och filmade med smartphones, däremot många (om än ändå lite skadeglada) villiga händer som snabbt hjälpte mig att få tillbaka stolarna på flaket igen.
Detta blev mitt enda missöde med lastsäkring under min tid som yrkesförare :) .

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 feb 2017, 14:51

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2017, 13:45

ankarback skrev:...
Kanske en dum fråga men vad är en bärlina? Fattar jag det rätt att man drog rep och kedjor på utsidan eller under lämmarna när man spände fast?
...
Lastbilen på bilden ser även ut att ha genomgående lastöglor i hörnen på flaket på samma sätt som en modern bil. På 112an kan man alltså sticka igenom öglor vid behov eller hur fungerar det?
Min bil har ett brädflak med en fastsvetsad plåt ovanpå. Det finns inga genomgående hål. Detta är nog gjort efteråt för att kunna köra grus och i så fall har man kanske byggt över dom lastsäkringspunkter som fanns? När jag köpte bilen spände förra ägaren fast kranskopan i krokarna till kapellinorna på flakkanten. Jag tyckte det satt lite halvbra men det fick vara för jag kom inte på något bättre sätt.

    Bärlina var något som jag högg till med från byggen vilket kanske var fel, men menar naturligtvis den stålprofil som löper runt flakkanten.
    Förstår nog inte riktigt vad du menar med hörnen?

    På fars bil sattes det i korta rör med lock när det kördes grus så inget spill från stöttornas hål där. Stöttorna vars längd var väl kanske 180 eller något sådant användes ofta då det kördes meterved på kvällar och helger. Det var sådana körningar vi levde av, de ordinarie på dagarna betalade bilen på sk postväxlar - en form av avbetalning. Även på min LBS85, -73 fanns hål för stöttor, men i mitten. Den hade också gott om repkrokar under kanten.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav 30Fredrik » 06 aug 2017, 16:30

Som Stina skrev så användes presseningar+Rep! När jag började min bana i mitten av 60 talet som chaufför, så var det linnepresseningar som oftas hyrdes från t.ex. Albrektssons eller Br. Dahl. Fanns i olika längder. Senare i slutet av 60 talet kom Plastpresseningar, tack och lov, för jag kan tala om att det var ett rent H-vete att täcka en öppen 12,5meters trailer eller släp för den delen med sura Linnepressar!!! Men med torra linnepressar var det ibland roligt att täcka ett last, och den saken är klar att rätt repat och straffat efter 1-2mils körning så blev det perfekt! Det fick för Guds skull inte fladdra om pressarna, nej repat ordentligt och inget fladder efter sidorna, då såg man när man mötte andra Långtradare, att här kom det chaffisar som kunde sin sak!! Det var en yrkesheder!!! Några som alltid har kunnat pressa och repa lassen är Engelska Chaufförer, ibland kan man tro att dom använder fisknät!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav herrstina- » 06 aug 2017, 17:08

På70 och 80-talen körde jag periodvis en hel del Ferrymaster flaktrailers, dom använde fortfarande jutepressar då. Och dom var STORA, och TUNGA, jag gissar på 10x7,5 m eller något i den stilen. Kunde man inte pressa innan så fick man lära det då, kruxet var inte bara att få pressen att ligga still, det skulle vara tätt även om trailern stod på väderdäck över Nordsjön.

Precis som Fredrik skriver så var engelsmännen fantastiska på att täcka med pressar. När dom surrade godset och pressarna gjorde dom knopar på repet som fungerade som taljor och man kunde ganska enkelt dra tex. pappersrullar som låg direkt på flakbotten dikt mot varandra. Räckte inte kraften gjorde man helt enkelt fler taljor och fick därmed dubbel kraft.

Efter ett tag listade man ut hur de där knoparna funkade och gjorde likadant, det underlättade mycket.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav ankarback » 06 aug 2017, 17:24

Anders Ason skrev:
ankarback skrev:...
Kanske en dum fråga men vad är en bärlina? Fattar jag det rätt att man drog rep och kedjor på utsidan eller under lämmarna när man spände fast?
...
Lastbilen på bilden ser även ut att ha genomgående lastöglor i hörnen på flaket på samma sätt som en modern bil. På 112an kan man alltså sticka igenom öglor vid behov eller hur fungerar det?
Min bil har ett brädflak med en fastsvetsad plåt ovanpå. Det finns inga genomgående hål. Detta är nog gjort efteråt för att kunna köra grus och i så fall har man kanske byggt över dom lastsäkringspunkter som fanns? När jag köpte bilen spände förra ägaren fast kranskopan i krokarna till kapellinorna på flakkanten. Jag tyckte det satt lite halvbra men det fick vara för jag kom inte på något bättre sätt.

    Bärlina var något som jag högg till med från byggen vilket kanske var fel, men menar naturligtvis den stålprofil som löper runt flakkanten.
    Förstår nog inte riktigt vad du menar med hörnen?

    På fars bil sattes det i korta rör med lock när det kördes grus så inget spill från stöttornas hål där. Stöttorna vars längd var väl kanske 180 eller något sådant användes ofta då det kördes meterved på kvällar och helger. Det var sådana körningar vi levde av, de ordinarie på dagarna betalade bilen på sk postväxlar - en form av avbetalning. Även på min LBS85, -73 fanns hål för stöttor, men i mitten. Den hade också gott om repkrokar under kanten.


Jag menade hålet i flakhörnet men det är alltså för stöttorna när man körde ved. Hade inte hört ordet bärlina förut men då förstår jag vad du menar. Min bil har också gott om repkrokar men inga hål för stöttor. Dom sitter antagligen under flakplåten.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav ankarback » 06 aug 2017, 17:36

Kul att ni delar med er av historier och hur man gjorde. Sånt uppskattas. Nu har jag lite mer koll på hur det fungerade.
Tror nog att jag ändå måste fixa till några typ av moderna lastöglor för polisen lär inte uppskatta surrning på gammalt sätt. Nu är det ju lite värre krav på surrningarna.
Är det någon som vet hur mycket belastning repkrokarna tål? Dom går skulle ju gå att sätta spännband i om dom håller.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav Malte. E » 06 aug 2017, 18:35

Bindrep.
Om man täcker ett lass på gamla sätten med pressar och bindrep, ungefär som Fredrik beskriver, drar man repen UTANPÅ lämmarna. Försöker man klämma
repen mellan lämmar och flak, har man sedan ingen chans att spänna efter där det slackat upp. Bindkrokar fanns i ett par olika utföranden, smidda krokar
som hade närmast en halvcirkelform, vilka småningom alltmer ersattes av rundjärnskrokar. Men de var förbluffande starka, även om jag inte några siffror.
De satt oftast fast i tvärbommarna med vagnbult, i sämre fall med franska skruvar.

Om lastsäkring och dikeskörningar, Jag intervjuade en då över 90-årig chaufför som under 1930-talet fraktade växellådor mellan Köping och Göteborg. " Vi hade reglar
låg tvärsöver flaket med vagnbultar i , och sedan vingmuttrar på dem. När vi lastade växellådorna ställde vi dem på högkant, han menade uppenbarligen med kopplings-
kåpan neråt, trädde fästhålen på vagnbultarna och skruvade dit vingmuttrarna. Då kunde inte växellådorna ramla av flaket om man körde i diket." Det tycktes nästan vara mer en fråga NÄR och inte OM. Nåja, det är nog en klar överdrift. Jag har efteråt funderat om ett komplement: "Var det inte en fördel om lasset föll av ?" Vad jag menar var att troligen ytterligt få av trettiotalets bärgningsbilar hade väl skuggan av en chans att få upp ett sådant lass på vägen igen utan att det lossades ? Nu, som så ofta, det är för sent att fråga !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav Per Thomson » 06 aug 2017, 19:13

Malte. E skrev:Jag har efteråt funderat om ett komplement: "Var det inte en fördel om lasset föll av ?" Vad jag menar var att troligen ytterligt få av trettiotalets bärgningsbilar hade väl skuggan av en chans att få upp ett sådant lass på vägen igen utan att det lossades ? Nu, som så ofta, det är för sent att fråga !
Malte E.

Helt berättigad reflektion Malte!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lastsäkring förr i tiden

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2017, 21:10

Finns flera företag som säljer repkrokar för svetsning under bärlinan, här är ett av dem, 29 kr/st:
http://www.rinab.nu/slaepvagn-a/vagnTil ... 860037.htm
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster