När infördes beslaget av personbilshjul?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Bengt Dahlberg » 30 jul 2017, 10:12

http://www.samlingsportalen.se/cgipict- ... 22&Imgnr=1

Medellång motorhuv med sex fälgbultar.

Bildtext:
Bergslagernas Järnväg, BJ. Lastbil med släp.
Minns liknande sidotippsläp med personbilshjul i tvillingmontage och p-boggi på tippbilen. Det var ett par år senare, ca 1944. När infördes beslaget av personbilshjul?

http://www.samlingsportalen.se/all/images/sidfot.jpg
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Thomas Almen » 30 jul 2017, 10:36

Tidigt 40-tal kanske?
Thomas Almen
 

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Malte. E » 01 aug 2017, 16:56

Om personbilshjul,
Följande citeras ur "Boken Om Lastbilen", sidan 140.
............Den 20 Februari ansåg sig myndigheterna tvungna att ransonera bilringarna, och kort därefter följde det så impopulära inmaningstvånget
av ringar för avregistrerade bilar. Ransoneringen av bilringar var mycket omfattande och praktiskt taget alla personbilar berövades sina ringar.
Slut citat. Hittar jag något mer intressant i sammanhanget kanske jag skriver av det och lägger in.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Malte. E » 01 aug 2017, 18:36

KLANTIGT !
Glömde skriva årtalet, det var 1941.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Per Thomson » 16 aug 2017, 10:10

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Malte. E » 16 aug 2017, 11:13

P-boggie.
Ovannämnda företeelse försvann, när? Undrar Kjell Nessrup.
Mitt svar skulle nog bli "succesivt". Därmed menar jag att bilarna sannolikt byggdes om så snart ske kunde. I min hemtrakt minns jag två
bilar, en Chevrolet som tillhörde en kvarn, samt en Volvo som tillhörde ett mejeri. Säkert fanns det många fler men som jag inte minns.
Båda de nämnda bilarna återställdes till normalutförande efter kriget.
P-boggin var tydligen ganska så skräddarsydd för GM, Ford och Volvo. Scania-Vabis hade fjädrar som avvek från de nyssnämnda. Det
komplicerade en ombyggnad vilket spolierade det rationellt tänkta. Förmodligen därför vet jag mig aldrig sett en Scania med P-boggie.

Varken i verkligheten eller på bild.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Bo Norvinge » 16 aug 2017, 11:23

Undrar om inte Billy Hedström har ett "projekt" i form av en Scania-Vabis från 1934 med P-boggi. Men jag vågar inte lova.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav S-V L44 » 17 aug 2017, 11:20

Är det detta "projekt" du har i åtanke, Bosse?
viewtopic.php?f=4&t=8852

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Per Thomson » 17 aug 2017, 23:08

P-boggi kan han nog Billy glömma på den. Som Malte nämnt tidigare så går det inte med ombyggnad eftersom fjäderhänken saknas i den konstruktionen. P-boggin vände original fjäderhänke neråt och lagrade det i en vågarm, precis som för Rydhs-boggin.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav Per Thomson » 17 aug 2017, 23:30

Malte har sänt mig två tidningsartiklar om P-boggins införande, tyvärr är de för dåliga att lägga ut på nätet. Jag ska kort sammanfatta vad artiklarna innehåller:
Den ena innehåller en redovisning av det kommitearbete som som låg till grund för P-boggins införande och handlar i huvudsak om en teknisk beskrivning med viktbegränsningar och kostnadsuppskattningar.
Den andra artikeln är lite roligare läsning, General Motors ordnade en demonstration den andra december 1940 för dåvarande trafikkommission. Man körde olika bilar på en krävande terrängbana som dessutom den aktuella dagen var snöbelagd. Tidigare utredning befarade att P-boggin endast var lämplig för lättare körning på jämna vägar. Demouppvisningen punkterade med råge den uppfattningen. I artikelns slutsked talar man om att de tre koncernerna Ford, GM och Volvo ser positivt på idén med P-boggi. Scania-Vabis nämns inte.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav S-V L44 » 18 aug 2017, 12:59

Som exempel för ytterligare lite P-boggikommentarer kan vi betrakta fordonsbeståndet i Malmöhus län.

Hittills har jag endast strukturerat upp de tunga lastbilarna mellan åren 1935-1942 till en nivå som jag anser ganska komplett. (Lastbilsbeståndet åren 1942 till 1972 har jag också dokumenterat i digital form, men ännu inte strukturerat upp.)

Under perioden 1935-1942 fanns det totalt 6965 tunga lastbilar, dvs lastbilar med en totalvikt mellan 3500 kg och 16000 kg, i M-län.
(Egentligen var de tunga lastbilarna fler eftersom gränsen mellan tung och lätt lastbil vid den här tiden låg på 3000 kg, om det överhuvudtaget fanns någon gräns alls. 3000 kgs-gränsen, som kanske inte infördes förrän efter 2:a världskriget, ändrades i alla fall i mitten/slutet av 1950-talet till 3500 kg.)

Av de knappt 7000 tunga lastbilarna var 315 fordon försedda med tre axlar. Denna andel utgjorde cirka 4.5 %.
Men av dessa 315 boggibilar var endast 42 stycken med dokumenterad P-boggi.

Vidare kan man utläsa att de allra flesta P-boggikonverteringarna i M-län under nämnd period blev registreringsbesiktigade under augusti/september 1942.
Nyregistreringar av P-boggiförsedda lastbilar började synas lite tidigare, under juni/juli 1942.

Totalvikten för P-boggisegmentet efter konvertering låg strax under 6000 kg och upp till 9400 kg, varav majoriteten låg mellan 6000 och 8000 kg.
(Man kan också poängtera att maxlastvikten generellt sett ökade med mellan cirka 1000 till 2000 kg efter konvertering.)

Som tidigare nämnts var det endast GM-producerade lastbilar (företrädesvis Chevrolet, Oldsmobile och Opel), Ford och medeltunga Volvo (ur LV70-, LV80-, LV90-, LV100-, LV110-, LV120- och LV125-serierna) som försågs med P-boggi.
Treaxliga lastbilar av märkena Bedford, Büssing, Büssing-NAG, Diamond T, Dodge Brothers, GMC, International, Krupp, Magirus, Mercedes-Benz, Plymouth-Fargo, Reo, Scania-Vabis och Tidaholm försågs INTE med P-boggi. (Treaxliga bilar började dyka upp redan under 1920-talets första hälft, och inbegrep då även märken som Adler och Audi, men dessa chassin skrotades under tidigt 1930-tal och är därmed inte med i statistiken.)
Inte heller försågs några tyngre Volvo-chassin ur serierna LV180/190, LV290 eller LV130 med P-boggi.
Sedan fanns det naturligtvis också 3-axliga chassin från Chevrolet, Oldsmobile, Opel, Ford och Volvo som inte var regelrätta P-boggin utan ”riktiga” Long Frame.
Något fåtal av de treaxliga bilarna var försedda med tandemdrift som inte heller kunde nyttja personbilshjulen.

Spontant, utan att specifikt ha katalogiserat dem ännu beroende på att brytpunkten för två olika typer av registreringshandlingar skedde 1942, kan jag se att det var betydligt fler P-boggikonverteringar efter detta årtal.
Vidare kan man utläsa att de flesta P-boggin avmonterades kort efter kriget när tillgången på däck ökade, men enstaka ägare behöll ändå sina P-boggi en bit in på 1950-talet.

Det har nämnts att Scania-Vabis inte försågs med P-boggi, men åtminstone en registreringshandling (avseende Scania-Vabis med motornummer 6723) anger trots allt P-boggi. Uppgiften kan inte vara korrekt dels eftersom bilen var försedd med en tredje axel redan vid leverans 1936 och dels eftersom däckstorleken var normal lastbilsdimension 7.50x20.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav S-V L44 » 18 aug 2017, 14:36

En kommentar till den länkade bilden som fanns i denna tråds ingress.

S4117 - Volvo LV80 eller LV90 med släpvagn.jpg
S4117 - Volvo LV80 eller LV90 med släpvagn.jpg (156.95 KiB) Visad 20759 gånger

Släpvagnar blev registreringspliktiga 1933.

Det är en aning förvånande att det fanns så många släpvagnar vid den här tiden före andra världskriget, och så ”stora” dessutom. Man ser inte speciellt många fotografier av lastbilar med tillkopplad släpvagn från tiden före 2:a världskriget så det är lätt att tro att släpvagnar var ovanliga.

Om man tittar på de riktigt gamla stora lastbilarna från 1910- och tidigt 1920-tal så är det intressant att notera att vissa märken, upp emot en tredjedel till hälften av fordonen, blev besiktigade med en eller t.o.m. två släpvagnar. Dessa släpvagnar var nog mest att betrakta som före detta skrindor eller hövagnar försedda med stålskodda träekrade hjul. Jag har sett bilder var det sitter en ”bromsare” på släpets kuskbock.

Senare tids släpvagnar blev ofta försedda med homogena gummihjul och från första hälften av 1930-talet luftgummihjul.

Naturligtvis ökade antalet släpvagnar i takt att man ofta placerade gengas-/kolgasaggregatet på ett litet släp, då speciellt kopplat till en buss, personbil eller t.ex. lätt lastbil för livsmedelstransport.
Beträffande lastbilssläpvagnar finns det åtskilliga exempel på enaxliga släpvagnar med totalvikter uppemot 8 ton (lastvikt 5-5.5 ton). Tvåaxlade släpvagnar kunde ha totalvikter uppemot 14 ton (lastvikt 10 ton).
Släpet på bilden överst ser ut att vara ett 3-4 tonssläp med en totalvikt runt 4-5 ton.

Bland stora användare av släpvagnar kan nämnas Telegrafverket, Vägkassorna, sockerbruken, stenbrott, tegelbruk, gods, lantbruk, m.fl.
Tyvärr är det ett ganska stort jobb (mer än i undantagsfall) att leta upp till vilka dragbilar släpen var tillkopplade.

Slutligen en bild på en 1930-tals Scania-Vabis med tillkopplat släp. Man kan notera skillnaderna avseende släpets konstruktion och hjulbestyckning.

Scania-Vabis med släp - 1930-tal - T Walls Åkeri.JPG
Scania-Vabis med släp - 1930-tal - T Walls Åkeri.JPG (195.57 KiB) Visad 20757 gånger

Malte E vet kanske lite mer om denna bil, t.ex vilket motornummer den har?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: En Scania-Vabis med P-boggi?

Inläggav Bengt Dahlberg » 01 sep 2017, 10:44

Malte. E skrev:P-boggie.
Ovannämnda företeelse försvann, när? Undrar Kjell Nessrup.
Mitt svar skulle nog bli "succesivt". Därmed menar jag att bilarna sannolikt byggdes om så snart ske kunde. I min hemtrakt minns jag två
bilar, en Chevrolet som tillhörde en kvarn, samt en Volvo som tillhörde ett mejeri. Säkert fanns det många fler men som jag inte minns.
Båda de nämnda bilarna återställdes till normalutförande efter kriget.
P-boggin var tydligen ganska så skräddarsydd för GM, Ford och Volvo. Scania-Vabis hade fjädrar som avvek från de nyssnämnda. Det
komplicerade en ombyggnad vilket spolierade det rationellt tänkta. Förmodligen därför vet jag mig aldrig sett en Scania med P-boggie.

Varken i verkligheten eller på bild.
Malte E.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/4.jpg

Men nog är väl detta en Scania-Vabis?
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: När infördes beslaget av personbilshjul?

Inläggav S-V L44 » 01 sep 2017, 12:29

Jag är rätt övertygad att bilen med P-boggi som tippar av sockerbetor inte är en Scania-Vabis.
Jag tolkar den snarare som en GM-produkt, kanske en GMC men allra troligast en Opel, t.ex. 3.6-42 T.
Eftersom sockerbetsodling lämpar sig bäst på vissa jordarter som förekommer främst i Skåne men också på Gotland och Öland, så är det troligast att bilen är M-, L-, H- eller I-registrerad.
Bilden är ju tagen vid en station för mellanlagring av sockerbetor. Betorna transporterades sedan med järnväg till något av sockerbruken.
Å andra sidan tror jag inte man transporterade sockerbetor på järnväg till sockerbruk på Gotland och Öland, så då skulle det återstå att bilen sannolikt är M- eller L-registrerad.

Jag har sett bilden förut flertalet gånger, men gått bet på att försöka tyda registreringsnumret som är väldigt svårtolkat.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron