Fältprov av en ny Scania-Vabis motor?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fältprov av en ny Scania-Vabis motor?

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2008, 19:54

Jag är uppväxt i Västerbottens inland 6 mil från Umeå och 6 mil från Lycksele.
I det samhälle jag bodde i fanns far och 2 söner. Fadern som var egenföretagare hade från allra första början kört Scania-Vabis. Han bytte upp sig och 1954 hade han en Drabant. Sönerna Lennart och Sven-Olof körde för honom och det var med Lennart jag åkte när jag kom i kontakt med Scania-Vabis första gången.

Jag vet inte hur det var om de köpte en bil till men under 1958-1959 hade de en ljusblå Scania-Vabis som jag aldrig kom mig för att titta närmare på eller åka med. Det var en 3-axlig bil med kort hjulbas. Istället var lämmarna högre än normalt. Körning av grus var bilens lott och jag är säker på att den lastade 12 ton.

Till denna berättelse hör att vi bodde nära vägen och att det var en backe som var 400 m lång. Gradtal okänt men en vanlig lastbil på 100 – 150 hk med grus körde uppför denna backe med rätt moderat fart och säkert 1-2 helstegs nedväxlingar. Den Volvo Titan på 150 hk som min far körde var den starkaste inom mils avstånd.

Så en kväll står jag ute på vår gräsmatta i den ljusa norrländska kvällen och så får jag se denna ljusblåa bil köra som ett jehu uppför backen. Ingen nedväxling är nödvändig. Vad nu då tänker jag, hur kan den köra så fort och det är ev. en Regent med 150 hk eller vad? Så håller det på kväll efter kväll och säkert på dagen då jag följt med min far.

Under senare år har det slagit mig att det måste ha varit en provbil. Sven-Olof körde den och pappan var i garaget. Vad var det för motor de testade? Scanias nya turbomotor på 205 hk? Troligen inte då jag sett en sådan i samma backe körandes långsammare såtillvida körstilarna inte varit olika. Var det motorn som Myrsloken fick på 220/285 hk? Låter mer troligt. Scania skulle inte testa en motor så sent. Alltså en turbomotor till Scania-Vabis 75. Det måste ha varit en motor tänkt för minst 10 år framåt. Om det varit V8:an skulle nog min far ha spetsat öronen men han sa aldrig ngt och jag pratade aldrig med honom om denna vidunderliga bil. Så en dag var den försvunnen och kom aldrig mer tillbaka. Om det var fältprov gällde det ju förståss att ha blyfot. Motorn till 76/111/112?

Jag var då 10 år, döv på båda öronen men inte dum. Något var lurt och självklart var det topphemligt så detta var inget man snackade om. Kanske min far och flera andra chaufförer visste/anade något men det talades inte om detta isåfall. Jag kan i alla fall lova att det var en syn för sägnen när denna lastbil uppenbarade sig med chauffören ”ståendes” på gaspedalen. Vi som var van med 20-30 km/ i backarna!
Vad tror ni andra att de kunde ha testat för motor?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Re: Fältprov av en ny Scania-Vabis motor?

Inläggav Kjell T » 22 sep 2008, 20:26

Kan det ha varit en DS 11 med 10mm längre slaglängd än D / DS 10 motorerna? Det är också möjligt att insprutningspumpen hade en inställning som gjorde att effekten var högre än vad som senare kom i DS11 1963, för att utvärdera motorns livslängd med den längre slaglängden. Det är min gissning.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2008, 21:21

Kjell T skrev:Kan det ha varit en DS 11 med 10mm längre slaglängd än D / DS 10 motorerna? Det är också möjligt att insprutningspumpen hade en inställning som gjorde att effekten var högre än vad som senare kom i DS11 1963, för att utvärdera motorns livslängd med den längre slaglängden. Det är min gissning.

Skulle det inte ryka väldeliga om man fingrar på pumpen? Vad jag minns så var det ingen svartrök efter bilen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 22 sep 2008, 21:28

Det går att göra vissa ingrepp på pumpen så att det inte blir så mycket svartrök, tex större pumpelement så hinner bränslet förbrännas på den korta tid som finns tillgänglig för varje förbränning. Sedan kan det ha varit ökat laddtryck också för att få utvärderat motorn.
Kjell T

Återgå till Allmänt Veteransnack