Dieselförbud?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dieselförbud?

Inläggav Kirkiz » 11 jul 2017, 04:22

http://www.aftonbladet.se/bil/a/nqv7x/f ... eselforbud

hittade denna artikel nu imorse, bu eller bä? hur ska det gå med alla gamla veteraner då? ska man bara ge fan i åh köra i storstan? :shock: åsikter emotages gärna
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Re: Dieselförbud?

Inläggav Thomas Almen » 11 jul 2017, 05:56

Så intensiv trafik med veteraner förekommer väl inte i storstan, så det torde inte vara huvudproblemet. Däremot alla hantverkare som av en eller annan anledning behöver in i smeten. Samt olika slags leveranser.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 12 jul 2017, 06:11

Thomas Almen skrev:Så intensiv trafik med veteraner förekommer väl inte i storstan, så det torde inte vara huvudproblemet. Däremot alla hantverkare som av en eller annan anledning behöver in i smeten. Samt olika slags leveranser.

nää så sett. men kan tycka att ovasett antal av vad så e det ju helt dieselförbud i såna fall. som du säger, transport,taxi,hantverkare m.m

dock det där med dieselrök ska döda vette fan.. kanske har hänt vad vet jag, men om många människor levt med det i så många generationer så kan det la inte vara så farligt..beror la på på vilket sätt man använder det dock:P tejpar du rutorna och vill gasa ihjäl dig så fungerar de nog bra
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kjell T » 12 jul 2017, 07:57

Politik? Allt verkar att handla om att öka konsumtion på ett lämpligt sätt för att få maximalt med skatt från befolkningen.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 12 jul 2017, 09:14

Förm. berörs inte veteranlastbilar av detta som ju har frisedel i flera andra liknande fall som ex. vis EU-klassningarna. Om .. nu en veteranlastbil går med trafiktillstånd och betalar både vägskatt och vägavgift är det ju en helt annan sak för då blir det nog tvärstopp att köra i dieselavstängda områden.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ankarback » 12 jul 2017, 16:35

Som jag förstår så gäller det personbilar. Våra veteraner kommer säker att klara sig med en 30-årsregel.
Personligen har jag ingen större lust att böka mig runt i trängseln inne i stan med lastbilen.

Har svårt att tro att det kommer att genomföras fast man vet ju aldrig med politikerna. Först skattesubventionerar man snåla dieselbilar som släpper ut lite CO2 i en massa år, sen ska man förbjuda dom för att dom släpper ut kvävedioxid... Ett tag var ju snåla dieslar som släppte ut under 120gr CO2/km helt skattebefriade.

/Johan
ankarback

Inläggav Noxcania » 13 jul 2017, 10:04

Ja dels måste ju ledarnas barn ha porsche cayene eller liknande klumpig bil som 1:a bil & så e de ju de där me å verka bry sej om dom utan arbete & allt tillsammans blir ju vackert i deras synfält...
& ändra kan ju nästa politiker pyssla me "om" de skulle visa sej fel.
Noxcania

Återgå till Allmänt Veteransnack