Sida 1 av 1

Vad händer med 30 års gränsen ?

InläggPostat: 20 sep 2008, 23:18
av mojje
Har det hänt eller beslutats ngt om den så kallade "30års" gränsen vad det beträffar veteranbilar? Eller vad är på gång??
mvh Mojje

Re: Vad händer med 30 års gränsen ?

InläggPostat: 21 sep 2008, 10:31
av Anders Ason
mojje skrev:Har det hänt eller beslutats ngt om den så kallade "30års" gränsen vad det beträffar veteranbilar? Eller vad är på gång??
mvh Mojje


    Det senaste jag känner till är att det uppdrag som VV fick av regeringen just nu "vilar sig" (men det kanske inte har dött helt?). Bakgrunden till uppdraget verkar vara att en bil som är 30 år gammal fortfarande är relativt modern i flera avseenden, dock inget vad gäller oönskade utsläpp i naturen. Det var den orsaken som jag förstår initierade utredningen, d v s att det finns alltför många gamla personbilar som fortfarande används som bruksfordon. Sverige har EUs äldsta bilpark sägs det! Frågan har alltså inget med veteranlastbilar att göra, annat att vi kommer med "på köpet".

    Vad jag vet (det lilla!) så har åkerinäringarnas remissyttranden inte heller varit emot att behålla dagens system. Det har i något sammanhang (minns inte var) framgått att de få som använder skattebefriade lastbilar yrkesmässigt inte anses vara något hot mot näringen. Men den frågan är säkert kraftigt konjunkturberoende.

Re: Vad händer med 30 års gränsen ?

InläggPostat: 02 nov 2008, 03:47
av arnfinn
Anders Ason skrev:Sverige har EUs äldsta bilpark sägs det!


Og gjett hvem som har Europas eldste bilpark med et mulig unntak av Hellas? Man skulle ikke tro det, men oppsiden er vel at vi er flinkere til å ta vare på gammelt og nu har mer å velge i når vi skal ha oss en veteranbil :?