Midsommar-hälsning...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Midsommar-hälsning...

Inläggav PeoWalleW » 21 jun 2017, 08:52

För oss som är intresserade av tunga fordon kan midsommar-tid även vara (h)jule-tid i flera avseenden.
Kör försiktigt (eller kanske som vanligt, det är oftast bäst) om ni ska ut på vägarna i helgen.
Jag och katten Mizzan önskar er alla en riktigt trevlig midsommar-helg.

Rhodos i Snesslingesjö.jpg
Rhodos i Snesslingesjö.jpg (159.29 KiB) Visad 20006 gånger

/ M v h Walle W
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Re: Midsommar-hälsning...

Inläggav Anders Ason » 21 jun 2017, 12:47

Tjusigt! Önskar detsamma.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav 30Fredrik » 21 jun 2017, 16:04

Tack det samma!! Har nog gått åt nån liter Blomstra till dina praktbuskar ?? Hade gott i grönskan!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav herrstina- » 21 jun 2017, 18:27

Tack det samma, och kom ihåg paraflaxen. Den behövs nog i större delen av landet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 22 jun 2017, 10:58

Tjusigt värre (bilden), tack å hadegott alla! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Reid Hulting » 22 jun 2017, 11:27

Detsamma allihopa.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Kjell T » 22 jun 2017, 11:50

Trevlig midsommar!

( midsommar vädret har kommit här med nordanvind och regn )

Kjell T
Kjell T

Inläggav Bengt Gustafsson » 22 jun 2017, 13:49

Detsamma till alla! :D :D

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav S-V L44 » 22 jun 2017, 14:33

Jag sitter här på den lite tradiga slätten mellan Malmö och Lund och läppjar på en kall bärs i strålande solsken, svag vind och behaglig 25 graders värme och bläddrar både i det senaste numret av Klassiska Lastbilar och Motorhistoriskt Magasin, precis som en pensionär kan önska sig.

Men tyvärr, endast ett önsketänkande.

Sanningen är att jag just tog en liten paus från tapetseringsarbetet av trapphuset.
Om inte sista delen av detta renoveringsarbete är slutfört innan kära hustrun kommer hem senare i eftermiddag så kommer hakan att gå snabbare än en symaskinsnål, vilket i och för sig inte är något allvarligt eftersom dylika ord går in i mitt ena öra och försvinner ut ur det andra lika snabbt.
Jag bestämmer trots allt över mitt ett eget liv (än så länge i alla fall).
Men när tapetseringen är avslutad senare idag kan man kanske tänka sig en kall öl som belöning för det numera allt mer mödosamma att klättra upp och ned i den temporära plattformen som måste byggas upp för att kunna nå hela vägen upp till tak när inte trappan räcker till.

Vädret kan man ju, som väl är, inte göra något åt, men det är halvmulet och halvvarmt, cirka 18 grader och ändå ganska behagligt att jobba inomhus i.
Hade man kunnat styra vädret till fullo efter vars och ens personliga önskemål hade jorden förmodligen inte existerat längre utan varit totalt utplånad för länge sedan.
Och redan tidigt igår morse började jordaxelns lutning vända åt andra hållet, så nu stundar tyvärr allt mörkare tider.
Detta är lite vemodigt, men, men ……… som sagt.

Ha nu en riktigt skön och trevlig Midsommar allesammans.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav PeoWalleW » 22 jun 2017, 17:42

Tack för lovorden om våra rhododendron...

...men jag är minst av allt någon trädgårds-gubbe, så berömmet vidarebefordrar jag till moder Natur.
Blomstra..nej, jag strör bara på lite höns-skit i april och när blomningen är över i juli.
Jag är själv förvånad över den rika blomningen i år med tanke på hur lite regn det har kommit under våren
och försommaren, och endast regnvatten (helst lite surt) är gott nog för rhodos.

Synd att det inte är ett doft- och ljudfoto. Doften är nästan bedövande när det är stiltje, och det dova
surrandet från alla humlor och bin som jobbar där till långt in på kvällarna är imponerande och fascinerar
katten.

Ha det så bra !

Sommar-skyltning...jpg
Sommar-skyltning...jpg (142.12 KiB) Visad 19871 gånger

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Inläggav Thomas Almen » 22 jun 2017, 18:51

Detsamma allihopa från ett soligt men lite blåsigt Jämtland. Hade som vanligt tänkt tillbringa midsommar på Vognmann i Norge. Men planerna gick i stöpet. Så jag får väl försöka fira så svenskt jag kan.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 22 jun 2017, 19:58

Fin varningsskylt.
Katter lär sig trots allt en del trafikvett med åldern, men det är klart att de inlärda kunskaperna/erfarenheterna åsidosätts en hel del när mars-känslorna nalkas.
Tyvärr vet jag inte om en skylt hjälper så mycket.
En sommar för mer än 40 år sedan körde jag i krypfart förbi en 5-6 katter i ett villaområde (jag körde verkligen i krypfart, max 10 km/hr, för jag älskar djur) men en av katterna fick för sig att plötsligt springa rakt under bilen så att bilens vänstra bakhjul gick över honom eller henne med följd att ryggen knäcktes. Det är inte skojigt att avliva ett djur när man inte har lämpliga verktyg. I det här fallet fick det bli domkraften.
Har haft många katter själv, men de som inte hamnat i vägen för någon medveten eller förlupen hagelskur har tyvärr lidit trafikdöden.
Den senaste (och sista?) fick stanna inomhus under i stort sett hela sitt liv men är numera i katthimlen efter 16 fina år.

Beträffande skylten igen.
Hade denna suttit i Australiens outback eller någonstans i USAs glesare befolkade områden hade den nog varit försedd med ett antal kulhål.
Trafikskyltarna utgör ofta fina måltavlor och man ser nästan inga skyltar som inte har minst ett kulhål.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 22 jun 2017, 20:50

Min högt värderade hustru har vigt sitt liv åt att ta hand om mig och en del andra djur av olika arter. Just nu har vi en hund och tre katter varav den ena är en Ragdoll och alldeles för dyr för att släppa utanför huset. De andra båda katterna ska fungera som musjägare och är växelvis inne och ute, dom här är ett par år nu.

Dom här båda heter Jonny och Walker, för lite drygt ett år sedan försvann Walker några dagar och det visade sig att han under den här musjakten kolliderat med en bil och när han slutligen släpade sig hem hängde ena bakbenet efter katten, han var ganska illa däran. Vi trodde att Walker var förbrukad, men på djursjukhuset hävdade dom att man kunde operera bort ett ben och katten skulle bli som ny igen. Det visade sig att dom hade rätt, Walker har numera tre ben och har återupptagit tjänsten som musjägare, och operationen räddade förmodligen budgeten för djursjukhuset det året. Walker har numera nattskiftet och håller sig företrädesvis i närområdet där det inte förekommer nämnvärd biltrafik under hans pass.

Jonny har dragit på sig någon form av infektion och består för stunden i princip bara av pälsen och benstommen, hustrun hämtade hem honom från djursjukhuset ikväll efter en dryg veckas vistelse där. Nu är det diet och medicinering som gäller så får vi se om kattkraken är seg nog att klara det här. Oavsett hur det går så har hans vistelse där förmodligen räddat djursjukhusets budget de närmsta två åren.

Vi har således en vakans på musjägarfronten dagtid för närvarande om någon skulle ha resurser tillgängliga.

Att ha katter och hålla dom vid liv är ingen enkel uppgift, och inte billig heller, jag tror att de där fyrbeningarna kostar mer än mina veteranbilar... Men, hon tar ju hand om mig också.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 22 jun 2017, 21:35

Jag håller fullständigt med dig, Stina, att sköta om katten med försäkringar och allehanda veterinärbesök är dyrare än att ha veteranlastbil.

Ännu lite OT katthistoria, men denna gång en katthistoria med anknytning till lastbil.

Min far berättade för många år sedan att han såg i backspegeln när en katt sprang ut från en häck rakt in i lastbilens bakhjul. Incidenten måste ha inträffat någon gång mellan 1950 och 1956 när han ägde en Scania-Vabis L44.
Kanske var det skakfyrans vibrationer och lasten av tomma mjölkkannor på den dåliga grusvägen som skrämde katten att försöka ge sig över vägen.
Farsan stannade givetvis när han såg vad som hänt och tog loss skyffeln som alltid hängde mellan flaket och hytten. Skyffeln skulle användas för att avliva katten, men döm om farsans förvåning när katten kom ut ur bakhjulsfälgen fullständigt yr och ostadig, men efter ett tag kvicknade katten till och stack iväg till synes oskadd.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Thomas Almen » 22 jun 2017, 21:54

Ska vi hålla oss till katter och gamla lastbilar så kan jag bidra med en något osannolik historia. Katter är ju nyfikna varelser, uttrycket "Curiosity killed the cat" har en del substans. Under min uppväxt fanns både lastbil och katter i familjen. En av katterna försvann vid ett tillfälle. Spårlöst. Efter ungefär en vecka var farsgubben in hos en bekant 2,5 mil hemifrån. Där kommer katten jamande över förtjusning att få återse sin husse. Just den här odågan hade en ovana att klättra runt på lastbilen när den stog hemma på gården. Troligen har fadern gett sig iväg utan att kattkräket hunnit hoppa av, och lyckas hålla sig kvar till första stoppet, som ofta var på det här stället. Bekantingen berättade att den dykt upp och sett lite omtumlad ut, dessutom svartfläckig av olja. Den förbrukade säkert nåt av sina nio liv under den utflykten.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack