Sida 1 av 2

Intressant händelse

InläggPostat: 20 sep 2008, 15:28
av Dinne
Någon som varit med om någon intressant händelse,
bra eller dålig när ni varit ute på vägarna med era päror?

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 20 sep 2008, 19:12
av Micke Lund
Ja,när jag skulle köra iväg min LS140 för att laga rost,jag hade plockat ur allt utom instrumentbrädan och vindrutan.Jag drog iväg från stan och kom upp i 75km så blev det en redig smäll...Startmotorn slog i :evil: tvärkortis,det började ryka ur batterilådan och där stog jag på rv56,och inga verktyg hade jag till hands. Men det slutade ryka när polen hade smält bort. Tur att jag inte stängde av motorn utan bara tändingen,så jag kunde fortsätta färden utan lysen och el... Bytte startmotor,startknapp och batteri så nu fungerar allt som det ska. peppar peppar :D

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 20 sep 2008, 21:32
av Dinne
Det måste varit en syn :? Nästan det samma hände mej,vi har en fordtraktor och vi
hade satt i nytt batteri men det var dock lite högre.Skulle köra ner en bit i skogen när mellanlägget vi hade
lagt ramlade bort och huven gick i batteriet,inte kul :evil: men jag befann mej bara hemikring och varken i några 75km
eller på riksvägen men snacka om att vi kör så det ryker :? :lol:

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 20 sep 2008, 21:58
av Thomas Almen
På 90-talet hade jag en Scania 112:a. Trevlig och anvädbar bil, men ack så hårt fjädrad. Har alltid försökt ha med mig 2 bränslefilter, främst vintertid, men bara nån dag innan hade träffat en kompis som kör grävmaskin som var i skriande behov av nya filter, så han fick ta mina tills han kom till bebodda trakter och kunde köpa nya. Nåväl, en söndagkväll var jag på väg till Stockholm. I höjd med Älvkarleby slocknar motorn plötsligt. Jag befarade det värsta,(kolvar ut genom blocket etc.), men jag såg ingen skada på motorn. Bränslefiltren sitter ju bra till på Scanias 6:or så ganska snart såg jag felet. Det ena filtret hade skakat lös, ramlat i backen, och blivit grundligt överkört. Så där stog jag utan filter och kliade mig i huvudet. Enda lösningen var att få en bärgare som kom ut med ett filter åt mig. Jag lovar, det var det dyraste filter jag nånsin köpt!.På måndag morron ringde kompisen och talade om att han hade varit hem till mig med nya filter......För övrigt bytte jag 2 generatorer på kort tid på samma bil innan jag kom på anledningen. Ovanför generatorn sitter en fästbult, muttern på den skakade lös och ramlade ner i remskivan, varvid lagret skar. Men som sagt det var en användbar bil, körde grus, timmer oh fjärr med samma bil utan större ingrepp.

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 20 sep 2008, 22:22
av Dinne
Ja,sabla dyrt filter :? Tycker ju det är himla kul med lastbilar och maskiner men jag är en
nolla på att meka kan bara enklare grejor så man är ju lite ute på svag is i mina kläder tror jag
men man kan ju lära sig kanske,åtminstone lite :roll:
Har kört lite lastväxlare,minns en gång jag väntade på att ta över.Han som körde skulle lasta av en grävare
var bara det att han glömt lossa flaklåsen och såg inte det heller,tur att spännbanden var ordentligt fastspända. :shock:
Har nog aldrig sett en grävmaskin så högt upp i himlen,tror jag,men det slutade bra och maskinen kom ner, hel.trodde inte killar kunde göra sånt :lol:

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 20 sep 2008, 22:54
av mojje
sök / kolla på " att finna sin veteranbil del II " i forumet :oops: . En liten berättelse om hur jag hittade en av mina "älsklingar"
mvh mojje

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 21 sep 2008, 09:58
av Anders Ason
mojje skrev:sök / kolla på " att finna sin veteranbil del II " i forumet :oops: . En liten berättelse om hur jag hittade en av mina "älsklingar"
mvh mojje


    Apropå intressanta händelser så gäller din devis, men gärna med ett litet tillägg för min del:

    "Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!" och förmodligen redan dagen efter att du slängt det! :D

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 22 sep 2008, 22:09
av Per Thomson
mojje skrev:sök / kolla på " att finna sin veteranbil del II " i forumet :oops: . En liten berättelse om hur jag hittade en av mina "älsklingar"
mvh mojje

Jo,
den ligger fortfarande på första plats för att koras till 2008 års bästa foruminsändare, här kommer en direktlänk:
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=229&p=1146&hilit=att+finna+sin#p1146

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 22 sep 2008, 23:26
av Dinne
:lol: :lol: :lol: jag håller med det där måtte varit nåt att vara med om :lol:
Fina bilder blev lite avis när jag såg all snö,den blir aldrig liggandes så värst
länge här,men trotsar ändå och letar släde till pållarna. :twisted:

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 24 sep 2008, 22:12
av Anders Berg
En intressant händelse, som dock kändes allt annat än intressant när det hände, var när jag för några år sedan var till en mindre ort i Norrbotten, och skulle hämta en gammal grävmaskin. Maskinen stod lastad på en kraftigt ombyggd bogserad trailer av årsmodell mycket gammal, och ett inte alltför förtroendeingivande utseende. Vidare var det ombyggt drag så det passade inte i VBG:n, men jag hade en adapter med krok drag så det var inga problem med den saken. Efter lite funderande och närmare besiktning av trailern så beslöt jag att dra upp grävaren på växlarflaket på bilen istället och låta bara skoporna stå på trailern.
Jag smög i väg med ekipaget och det gick bra i en km ungefär, plötsligt när jag tittade i backspegeln ser jag hur trailern lossnar, och kastar våldsamt kors och tvärs över vägen för att sedan styra ned i diket och slå runt ett varv, och blir liggande upp och ned med draget nedborrat i backen. Efter att värsta skräcken lagt sig och jag fått grepp över situationen, rekvirerades en traktor och trailern bogserades upp. Den visade otroligt nog inte upp några större skador, så den bedömdes klara fortsatt färd. Värre var det med adapter draget,det var låsbygeln som gått sönder och förorsakat spektaklet. Med en spänn kätting så säkrades trailern och jag intog läge kryp körning.
Som tur var hände detta efter en mindre trafikerad väg, men det var bara ett par km till där jag skulle svänga ut på E4 söderut, och hade detta hänt där, tror jag första tanken hade varit att bara fortsätta, och glömma att man nånsin haft en trailer kopplad..... Min bedömmning att ta grävarn på lastbilen var turligt nog riktig. Fast av en annan anledning än jag tänkte. Som tur var kom ju ingen till skada, men jag var sömnlös natten efter.

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 25 sep 2008, 10:43
av Per Thomson
Jag förstår mycket väl att du var sömnlös natten efter, jag glömmer aldrig en olycka som hände i Södra Dalarna i början på sextiotalet. Den fick ett mycket tragiskt förlopp, den tappade boggiekärran utplånade en hel familj och chauffören/ägaren till lastbilenblev inte sig själv igen. Det var föv den olyckan som ledde till att totalvikten för boggiekärror ej fick vara större än 12 ton mot brukligt 16 ton vid den tidpunkten.

Det är bra att du tar upp den här händelsen för många här på forumet står antagligen inför liknande flyttningsuppdrag. Om du tänker efter så skulle du nog överhuvudtaget aldrig kopplat trailern på det sättet du gjorde. I sådana lägen är det bara att antingen byta draget på trailern eller att lasta trailern som gods på ett annat släp med godkänt drag. Visst är det lättare att vara klok i efterhand men jag bemöter detta för att få andra att tänka efter före. :)

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 25 sep 2008, 12:15
av Lars-Gunnar
Per hur var det förr, hade de inte kättingar att fästa bak i bilen ifall draget släppte? Minns inte att den kärra min far körde hade något sådant.

Om bromsslangen går av måste väl släpets bromsar slå till. Det kanske är så idag. En boggikärra kan ju inte stanna förrän den ligger i diket. Det går så snabbt.

Ja, att chauffören/ägaren inte blev sig själv är ju förståeligt. Man vill ju utföra en transport på säkrast möjliga sätt men om stången går av eller kopplet släpper så får man väl hoppas att man är ensam på vägen.

Lars-Gunnar

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 25 sep 2008, 20:16
av Per Thomson
Jo, om slangarna går av för ett släp som tappas (tryckluft) så slår bromsarna till. I det aktuella fallet i södra Dalarna så var det visst en issträng för ena sidans hjul så kärran styrde över mot motsatt körbana. Ingen dragstång brast i detta fall, huvudbulten i VBG 100 kopplingen arbetade sig upp ur sitt läge och den tekniska undersökningen fastslog att den typ av släpvagn - boggiekärra - hade speciella pendlingsegenskaper beträffande fjädring/hjulupphängning som påverkar en bygelkoppling negativt. Till saken hör att VBG 100 kopplingen huvudbult måste låsas manuellt - minns ej vad utredningen kom fram till om den var låst eller ej.

Jo, jag minns de säkerhetskedjor du nämner men de förekom ej längre när jag började köra. Har för mig att de löpte i kors under dragstången. Konstruktionen finns säkert avbildad i annonser som kan finnas i tidiga 50-talsutgåvor av tidningen Lastbilen. Jag har för mig att Br Fors hade en dragbalk försedd med dessa kättingkrokar.

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 25 sep 2008, 22:42
av Anders Berg
Per, jag håller med, med facit i hand skulle jag aldrig ha kopplat trailern. Det var nog några olika faktorer som bidrog till händelsen, trailern var koppplad (med vändskiva) på en dolly som hade stumt svetsad dragstång, vilket nog gjorde att det blev brytkrafter på draget. Själva draget visade sig ju även vara för klent, det hade jag använt flera gånger före, men då för att dra rastkojor. Och dom är ju betydligt lättare än en maskintrailer... Men i bland blir det ju så att man chansar lite, och oftast går det bra, det mesta följer ju med bakom och på en lastbil. Men efter den händelsen så tänker då jag till i alla fall. Undrar förresten om en sådan där adapter VBG-dragkrok är riktigt godkänt att använda? Är ju det enda alternativet om man ska dra en rastkoja bakom lastbilen, eller?

Re: Intressant händelse

InläggPostat: 25 sep 2008, 23:16
av Per Thomson
Jag känner inte till om det finns bestämmelser för traktordrag och liknande men antar att en sådan krok faller under samma regler. Jag tror knappast att en sådan lösning kan vara godkänd som en vanlig släpvagnskoppling. Hastighet max 30 km/h samma som för bogsering. Kanske någon här på forumet känner till detta bättre? Om "kroken" är ett VBG-tillbehör så bör ju de veta. På min tid fanns inte detta tillbehör men minns att jag hade ett hemmagjort sådant.

Vad var det för fabrikat på trailern, kanske något intressant ur veteranperspektiv eller något mera vanligt hemmapul som http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=689&item=10 :?: :)