Bälten i veteraner?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bälten i veteraner?

Inläggav ankarback » 11 jun 2017, 18:58

Klurar på hur man skall kunna montera dit bälten i min Scania L80. Det är ju rätt bra att ha. :) Är det någon här som gjort någon klurig lösning eller kör ni utan?
Funderar på att montera det i stolen men tvivlar på att den är tillräckligt stabil.
ankarback

Re: Bälten i veteraner?

Inläggav Anders Ason » 11 jun 2017, 20:45

Ett mycket bra initiativ. Satte själv in bälten i min f d LBS85 -73. Enklast är att montera midjebälten, d v s sådana som finns i mitten i baksätet på personbilar oftast. Vanligtvis får inte skrotarna sälja beg. bälten då dess historia inte är känd även om det då inte enbart gäller de som ha en krutladdning som spännare. Det brukar dock går bra att säga att man ska ha det till ett arbetsredskap.

En mycket vanlig dödsorsak är att ett fordon saknar bälten eller att de som finns inte används. Två saker kan då inträffa vid olycka, dels att det åkande far ut genom vindrutan med varierande skador som följd och i värsta fall avlider de. Det andra är att dörrarna inta klarar av att hållas stängda och de åkande far ut ur bilen o t m krossas av den egna bilen. Ett midjebälte är givetvis inte optimalt men bra mycket säkrare än inget alls och ökar chansen att de åkande förblir i i bilen även om det voltas m m. Det brukar finnas lämpliga hål i stolens (som ju oftast fjädrar) underrede att fästa (med stålbult) i. Om du har bälten i bilen får du böta om de kommer på att du kör obältad även om det inte finns krav på att det ska vara bälten i bilen. Principen är att finns det ska de användas. En lastbil oavsett sort skapar gärna en falsk säkerhetskänsla och även om den ju är säkrare så ramlar man ur även den också om man är obältad.

Vill man vara extra noga lägger man rejäla järn under golvet för stolens fäste och definitivt inga rostiga golv. Den delen av bältet med låsningen på fästes på insidan av stolen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ankarback » 11 jun 2017, 21:08

Ja, det var något sånt jag tänkt. Eftersom stolen fjädrar blir det enklast att sätta fast bältet i den. Stolen är luftfjädrad så jag är inte säker på hur det sitter ihop.
Förstärkningar under golvet där stolen sitter fast var ju en bra idé. Får kolla på hur den sitter fast. Ska se om jag kan hitta nån typ av midjebälte som passar.
ankarback

Inläggav Anders Ason » 12 jun 2017, 09:37

ankarback skrev:Ja, det var något sånt jag tänkt. Eftersom stolen fjädrar blir det enklast att sätta fast bältet i den. Stolen är luftfjädrad så jag är inte säker på hur det sitter ihop.
Förstärkningar under golvet där stolen sitter fast var ju en bra idé. Får kolla på hur den sitter fast. Ska se om jag kan hitta nån typ av midjebälte som passar.

Om du inte har redan färdiga bulthål i stolens underrede:

baltelb8072.jpg
    Stol LB80, -72 som inte har färdiga hål men dock trepunktsbälte. Ex. på plats, röd prick. Alternativt framför det sneda staget.
    På LBS85, -73 fanns de hål som passade perfekt.
    baltelb8072.jpg (105.79 KiB) Visad 11328 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ankarback » 12 jun 2017, 12:01

Ok, tackar för bilderna. Ska se hur man kan göra. Min stol ser inte riktigt ut så där då den har luftfjädring. Det måste varit tillval för jag hittar inget om luftfjädrad stol i instruktionsboken.
ankarback

Inläggav ankarback » 12 jun 2017, 16:42

Kollade lite i bilen och det går nog att fästa bälten både i stolen och i golvet. Först måste jag bara svetsa till ett nytt golv att skruva bältet i :lol: :lol:
Var liiite rostigare än jag trodde...
_DSC1010.jpg
_DSC1010.jpg (98.36 KiB) Visad 11295 gånger
ankarback

Inläggav Anders Ason » 12 jun 2017, 16:46

ankarback skrev:Kollade lite i bilen och det går nog att fästa bälten både i stolen och i golvet. Först måste jag bara svetsa till ett nytt golv att skruva bältet i :lol: :lol:
Var liiite rostigare än jag trodde...
_DSC1010.jpg

Här hjälper inte ens att bra vax!

:mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack