Bränslets energiinnehåll och smörjbarhet har debatterats ungefär lika länge som Diesel funnits... När den svenska miljödieseln kom uppstod en massa fördomsfulla bekymmer, bilar orkade inte upp i backar och pumpar rasade.
Jag har en gammal Volvo F12 som gått 230.000 mil, varenda meter den har rullat har den drivits av svensk miljödiesel och där är aldrig bytt en skruv på den pumpen.
Verkligheten är att vår diesel håller god kvalité jämfört med den gamla standarddieseln, framförallt är kvalitén jämnare, en fördel är att miljödieseln inte innehåller paraffin som ställde till med stora bekymmer vintertid med den gamla soppan. Det är faktiskt så att förbrukningen blir aningen lägre med den nya soppan eftersom man kan köra med samma blandning året runt.
Förr fick man tillsätta medel för att förhindra paraffinutfällning på vintern som sänkte verkningsgraden och därmed ökade förbrukningen.
Jag har haft bilar som vimsat runt i hela Europa och därmed tankat i princip alla kvalitéer som erbjudits, skrönorna säger att Diesel i tex. Polen, Österrike och Luxemburg skulle vara mer energirik och sänka förbrukningen. Under den här tiden gjorde jag noggranna beräkningar och skillnaden i förbrukning beroende på var vi tankade hamnade inom felmarginalen. Det finns ett mycket enkelt sätt att få en bild av soppans energiinnehåll, vikten är avgörande, man väger alltså en liter, den tyngsta soppan är den mest effektiva. Däremot påverkas förbrukningen väldigt mycket beroende på om chauffören är en chaufför eller helt ordinär ratthållare.
En annan aspekt är att man borde införa en internationell norm för vilka egenskaper Dieseln ska ha, det skulle göra det mycket enklare för motorfabrikanterna att uppnå myndigheternas många gånger hysteriska krav på utsläppen. Som det är nu måste man ta hänsyn till en mångfald olika bränslekvalitéer och behandla utsläppen för att hamna inom de tänkta toleranserna. Även om energiinnehållet i Dieseln är tämligen lika kan de ingående beståndsdelarna variera rätt friskt.
Det här var dagens diesellektion...
Stina.
Som bonus kommer ett par bilder på den gamla F12.an, en ny och en nu.
![387077_4148689728736_5170639_n[1].jpg](./download/file.php?id=17756)
- 387077_4148689728736_5170639_n[1].jpg (76.66 KiB) Visad 22307 gånger

- OFK 081108 007.jpg (89.69 KiB) Visad 22307 gånger