Veteranlastbilsrallyn – på lek och allvar?

På de mycket givande träffarna ingår alltid? ett lekfullt tävlingsinslag vilket uppfattas av de allra flesta som just lite lekfullt. Ofta är priserna inte av så stora ekonomiska värden och är skänkta av något företag och ibland får alla deltagare ett pris, eller oftast de bäst placerade. Det förekommer även rejäla prisbucklor som då också signalerar att det ligger en prestation bakom placeringen. Vissa deltagare tar också tävlingsinslaget på fullt allvar vad jag förstått och det är klart att om bucklorna blir större och större och vinsternas värden ökar, så blir det ju allvarligare.
Har då funderat på hur förutsättningarna är för att kunna placera sig högst upp på resultatlistan. Vad består tävlingsinslaget av och är det någon fordons-/förarkategori som oftare förekommer på placeringsplats?
Spontant verkar det som om bussförarna förekommer oftare högre upp än andra. Om vi ser på innehållet i tävlingsinslagen så gäller det att veta mycket, d v s att svara på knepiga frågor som hur många o s v, eller ren gissning vad väger det eller det. Även sakfrågorna kan vara av typen gissning då det tre? svarsalternativen är så nära varandra att det inte går att använda uteslutning.
Förutsättningarna för att svara rätt på alla frågor ökar markant ju fler personer som är inblandade, likaså att dessa kan koncentrera sig på uppgifterna och ta hjälp av teknik som mobiltelefon, trådlöst Internet eller mobiltelefoner av typ I-phone som då har tillgång till konstant uppkopplig till e x. vis Google och då få svar på frågorna. I en buss med ett antal passagerare är ju förutsättningarna betydligt större att lösa uppgifterna än i en lastbil med en eller få personer som då både ska köra, läsa vägnoter och lösa uppgifter under tiden.
Det är kanske dags att utforma det lekfulla tävlingsinslaget så att inte modern kommunikationsteknik blir det som avgör placeringen på vinnarlistan? Det låter sig göras genom att utforma tävlingsinslagen på rätt sätt vilket även förekommit till stor del. Exempel är praktiska prov med fordonet eller på annat sätt av typ skruvarskicklighet m m, även ”minnesskicklighet”, d v s betrakta något en kort tid för att sedan ange vad som fanns där. Reglerna kan även utformas så att det enbart är föraren (den anmälde?) som är den tävlande i alla former av praktiska prov.
Själv ser jag tävlingsinslaget som en del av underhållningen och inte allvarligare än så, men vad anser ni andra?