Långtradarfilm från 1962

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Långtradarfilm från 1962

Inläggav Dieselsven » 19 jan 2018, 15:56

Underbar film och man inser att allt var inte bättre förr tex vänstertrafik :roll:

Några frågor kommer upp som det säkert finns expertis här på forumet som kan svara på

Vad har den andra släpvagnsbromsspaken för funktion?

Jag har själv haft en snarlik LS75 utan turbo (i modern tid) och det var inte direkt någon raket. Det finns ett klipp när den rullar uppför lilla Sandöbron och den stigningen suger musten ur även ett modernt fordon, går inte att satsa före heller på grund av tvärkurvan innan. Brantaste stigning som funnits på E4 i Sverige? Det var säkert varmt inne i hytten :wink:
Jag har testat att dubbelväxla och styra med knät mest för att det var coolt 8) Men tjänade man något med att gå halvsteg när man var tvungen att växla ner? Vad var tekniken bland er som kört tvåspakare på "riktigt"?

Här är en bild vid leverans av en av bilarna, ett dimljus och ett fjärrljus?

http://bildinternet.lulea.se/getWebbImage.aspx?bildnummer=1952000100008

//Sven
Användarvisningsbild
Dieselsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 jul 2017, 08:12

Re: Långtradarfilm från 1962

Inläggav 30Fredrik » 19 jan 2018, 18:45

Ja när man växlade ner var skillnaden kanske inte så stor, däremot uppväxling och fullt last på bil+släp 28-32ton och runt 200HK i början på 60talet fick man inte missa ett halvsteg, gjorde du det i en brant uppförsbacke var du förlorad, i värsta fall fick du börja om från krypen!! Hade du tur och grejorna var friska gick det att trycka boggien något så du fick mera tryck på driven vintertid men man lärde sej efter att i bästa fall ha grusat sej upp för kedjor hade inte vi som körde efter E4an!! Körde man samma sträcka ofta så lärde man sej!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Långtradarfilm från 1962

Inläggav raggarbjarne » 06 mar 2018, 14:34

Det här var ju jätteintressant att se , särskilt för oss som inte ens var påtänkta när det spelades in.
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Långtradarfilm från 1962

Inläggav herrstina- » 06 mar 2018, 20:00

Den extra spaken var en bra fråga, jag har aldrig sett den i en lastbil tidigare, däremot liknande i bussar.

Jag är tämligen säker på att det är till avgasbromsen, så småningom uppfann man magnetventiler som styrde såna funktioner istället.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Långtradarfilm från 1962

Inläggav Malte. E » 06 mar 2018, 22:31

Den andra spaken.
Stina gissar helt rätt. Den andra spaken var till avgasbromsen. Den fungerade helt mekaniskt.
Inte var den så väldigt effektiv heller. "Fel bilmärke", var Mercedesförarnas förklaring.
Senare blev spjällets manövrering tryckluftstyrd.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster