Långtradarfilm från 1962

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Långtradarfilm från 1962

Inläggav Saltbyxan » 11 maj 2017, 18:03

Har någon redan länkat till denna så är det bara att plocka bort den. Annars är det nog några som får en nostalgikick av format gissar jag...

https://www.oppetarkiv.se/video/2629664/langtradare
Saltbyxan

Re: Långtradarfilm från 1962

Inläggav PeoWalleW » 11 maj 2017, 18:56

Jo tack...

...nog kickade det ordentligt alltid :D !
Och vem är inte svag för ScV Regenter med Be-Ge sovhytt ?
Det skulle vara kul att veta vad våra nutida yngre yrkesutövare anser om storleken...på speglarna... :)

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Inläggav Anders Ason » 12 maj 2017, 08:24

Saltbyxan skrev:Har någon redan länkat till denna så är det bara att plocka bort den. Annars är det nog några som får en nostalgikick av format gissar jag...

https://www.oppetarkiv.se/video/2629664/langtradare

:D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 12 maj 2017, 08:59

PeoWalleW skrev:Jo tack...

...nog kickade det ordentligt alltid :D !
Och vem är inte svag för ScV Regenter med Be-Ge sovhytt ?
Det skulle vara kul att veta vad våra nutida yngre yrkesutövare anser om storleken...på speglarna... :)

/ M v h PeoWalle

Backspeglars storlek; Strax före mitten på 1960-talet hade det kommit lite större konvexa speglar, jag monterade två sådana med olika vinkelinställningar, på så sätt behövde man inte hänga med halva kroppen utanför hytten vid backning, vid trånga passager var det också lätt att se om trailerns eller släpets sista hjul skulle klara vassa trottoarkanter och liknande.
Den stora spegeln på bilden fanns inte förrän efter några år senare att tillgå i Sverige så jag förmedlade många sådana speglar som jag inhandlade i antingen Holland eller Tyskland, minns inte riktigt.

Har för mig att Björn Nilsson har koppling till ett av de åkerierna som hade linje på Sthlm, kanske var det hans far.

Europa2001.jpg
Europa2001.jpg (135.07 KiB) Visad 27843 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 14 maj 2017, 08:58

Björns pappa och John Didriksson drev Stockholmslinjen ihop. John var ursprungligen från Jämtland, en av hans söner hade kylarverkstad i Östersund i många, han blev senare chaufför.
Thomas Almen

Inläggav magirus » 14 maj 2017, 09:47

Är de Leif Didrik du tänk på?
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Thomas Almen » 14 maj 2017, 10:29

magirus skrev:Är de Leif Didrik du tänk på?

Jupp
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 14 maj 2017, 10:52

Enligt Björn så var det inte alltid så fint det fungerade med avbytare. Det fanns en chaufför som föredrog att köra hela sträckan själv med lots endast i Sthlm.

En historia från den tiden och åkaren i Båtskärsnäs: En viss chaufför hade för vana att anlända lite försent till hemorten enligt åkaren. Det blev väl lite förmaningar om att sköta sig bättre. Så en morgon när han för en gångs skull anlände i tid så konstaterade åkaren att inget släp fanns med och utbrast "vars hä dö vagna". Chauffören replikerade "den ha ja tappa å du hä ju sagt att ja int få stann ätte väga". :roll:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 14 maj 2017, 11:01

Blev sittande med Björn i Skillingaryd för ett par år sen. Han hade många anekdoter om den där tiden.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 14 maj 2017, 19:08

väldigt intressant film må jag säga :D lärorikt för oss yngre chaufförer idag och titta på hur ni hade det på den tiden.
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Per Thomson » 15 maj 2017, 19:17

Kirkiz skrev:väldigt intressant film må jag säga :D lärorikt för oss yngre chaufförer idag och titta på hur ni hade det på den tiden.

Sådant värmer, Tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav ankarback » 01 jun 2017, 20:54

Verkligen kul att se hur det var att köra förr. En sak som slog mig direkt var hur man lastade bilarna, i stort sett för hand.
Efter att ha kört hem min L80 i 7 timmar igår (inkl några raster) så får jag säga att man fått riktig respekt för dom som jobbade med detta dagligen när bilarna var nya.
Lite skillnad mot dagens lastbilar som nästan kör sig själva och där man sitter bättre än hemma i vardagsrummet.

/Johan
ankarback

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2017, 21:14

När man lastade styckegods gällde det att få de tyngsta kollina i botten och de lättaste överst, men allt måste med och godset inte vara skadat vid framkomsten. Skulle det lastas maskindelar med travers fick man ofta även hjälp med att "riva" kapell. Partigods som cement eller gödning var inte nådigt innan lastpallen infördes. Spännband var inte uppfunnet, kom först under sjuttiotalet, kätting o björn gällde. Mycket slit med presenningar och rep, repen inte roliga på vintern med frusen issörja.

I andra länder till skillnad mot Sverige behövde sällan chauffören vara med vid lossning och lastning. Man kunde få besked om att återkomma om två timmar och tips på en närbelägen Gasthof där man kunde få en måltid under tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Abrahamsson » 01 jun 2017, 23:24

Inte var dom gamla linnepressarna så roliga heller när dom hade frusit och man skulle försöka vika ihop dom, nä allt var inte bättre förr.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav ankarback » 02 jun 2017, 15:18

Kul att höra från dom som var med :) Har sett på bilder att man körde med linnepressar som var fastknutna. Som ni säger kan det inte ha varit kul på vintern.
ankarback

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack