Sida 1 av 1

En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

InläggPostat: 26 apr 2017, 10:41
av Kirkiz
En rundnos jah passerar med jämna mellanrum. Först nu jag tog kort på den.
IMG_20170426_102714.jpg
IMG_20170426_102714.jpg (272.76 KiB) Visad 10338 gånger

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

InläggPostat: 26 apr 2017, 17:44
av Per Thomson
Oj, härligt motiv :D
Var det inte ABS som de grävaggregaten hette?
Har själv blivit lastad med en sådan skapelse, den hade en hytt till grävaren som liknade ett växthus, har för mig att vi kallade maskinen för växthuset :lol:

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

InläggPostat: 26 apr 2017, 23:09
av Bo Abrahamsson
Inget fel på minnet Per, visst är det ett ABS aggregat troligen från 40talets slut.
Hälsn.
Bosse

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

InläggPostat: 27 apr 2017, 03:32
av Kirkiz
Intressant information..sen snodde de ABS till låsningsfria bromsar istället :lol
Ser ut som det sitter en stol bakom hytten vid kranen. Ska se om jag kan ta mer bilder nån dag om de är intressant :)

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

InläggPostat: 27 apr 2017, 12:32
av S-V L44
Bilen är lite märklig i det avseende att framaxeln har åtta hjulbultar, som skulle betyda att bilen skulle vara en LV150 (Diesel) som tillverkades 1946-49 eller en LV1300 (Bensin), en lite kraftigare variant av LV130, som endast tillverkades 1949-50.
Dessa var, mig veterligt, de enda av rundnosmodellerna som hade åtta hjulbultar. Övriga rundnosar, LV120, LV125, LV130 och LV140, hade fem eller sex bultar förutom L245-serien som kom 1949 och vilken hade tio bultar.

Men de enda av alla dessa modeller som hade planpressade framskärmar var vissa av krigsårens LV120, LV125 samt LV140, och möjligen även LV130.
Planpressade skärmar hamnade främst på de fordon som levererades till militären, men det finns också ett antal LV140 med planpressade framskärmar som endast verkar ha haft civila ägare.

Så jag tror att framaxeln bytts vid något tillfälle snarare än att skärmarna bytts.
Ramen verkar också vara rejält breddad bakom hytten. Bakaxeln är kanske inte heller original. Ytterfälgen är ju dessutom felvänd.

Kirkiz, om du stannar till och betraktar vidundret på lite närmre håll så skulle det vara intressant att få veta lite mer detaljer om hjulaxlarna, samt om det ligger en bensin- eller dieselmotor i bilen.

Här är ett snarlikt fordon. Det har inte något grävaggregat, men väl en s.k. stendragare. Bilen fanns till salu i Hässleholmstrakten för sisådär 10-talet år tillbaks, och den var baserad på en fyrhjulsdriven TLV142. (Notera att denna bara har sex hjulbultar.)

Volvo TLV142 4x4 - Stendragare - Hässleholm.JPG
Volvo TLV142 4x4 - Stendragare - Hässleholm.JPG (109.43 KiB) Visad 10239 gånger

Fyrcylindriga Scania-Vabis s.k. "Skakfyror" var också lämpliga objekt för att bygga om både till grävare och till stendragare. Det finns det åtskilliga exempel på.
Jag känner till att en ovanlig fyrhjulsdriven Scania-Vabis F43 byggdes om till stendragare redan när den var fabriksny 1950 och därmed aldrig blev inregistrerad och kom ut i trafik. Den bilen existerar fortfarande och lär vara under renovering.
Den fyrhjulsdrivna Scania-Vabis F40-modellen tillverkades f.ö. bara som 1950-års modell och endast i 26 exemplar.

// Kjell N

Re:Skönsberg

InläggPostat: 28 maj 2017, 11:23
av Bengt Dahlberg

Den fyrhjulsdrivna Scania-Vabis F40-modellen tillverkades f.ö. bara som 1950-års modell och endast i 26 exemplar.

// Kjell N


Möjligen var två av dem de som Sköns köping ägde och bl a användes för snöplogning. Kommer mycket väl ihåg hur den med snöplog stod och slirade utan att komma vidare vid tillfarten till Skönsbergs skola.
En av dem kördes av fadern till klasskamraten Birgitta Thelander (+).