En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

Inläggav Kirkiz » 26 apr 2017, 10:41

En rundnos jah passerar med jämna mellanrum. Först nu jag tog kort på den.
IMG_20170426_102714.jpg
IMG_20170426_102714.jpg (272.76 KiB) Visad 10334 gånger
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2017, 17:44

Oj, härligt motiv :D
Var det inte ABS som de grävaggregaten hette?
Har själv blivit lastad med en sådan skapelse, den hade en hytt till grävaren som liknade ett växthus, har för mig att vi kallade maskinen för växthuset :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

Inläggav Bo Abrahamsson » 26 apr 2017, 23:09

Inget fel på minnet Per, visst är det ett ABS aggregat troligen från 40talets slut.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 550
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

Inläggav Kirkiz » 27 apr 2017, 03:32

Intressant information..sen snodde de ABS till låsningsfria bromsar istället :lol
Ser ut som det sitter en stol bakom hytten vid kranen. Ska se om jag kan ta mer bilder nån dag om de är intressant :)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: En Volvo rundnos som gått sitt öde till mötes

Inläggav S-V L44 » 27 apr 2017, 12:32

Bilen är lite märklig i det avseende att framaxeln har åtta hjulbultar, som skulle betyda att bilen skulle vara en LV150 (Diesel) som tillverkades 1946-49 eller en LV1300 (Bensin), en lite kraftigare variant av LV130, som endast tillverkades 1949-50.
Dessa var, mig veterligt, de enda av rundnosmodellerna som hade åtta hjulbultar. Övriga rundnosar, LV120, LV125, LV130 och LV140, hade fem eller sex bultar förutom L245-serien som kom 1949 och vilken hade tio bultar.

Men de enda av alla dessa modeller som hade planpressade framskärmar var vissa av krigsårens LV120, LV125 samt LV140, och möjligen även LV130.
Planpressade skärmar hamnade främst på de fordon som levererades till militären, men det finns också ett antal LV140 med planpressade framskärmar som endast verkar ha haft civila ägare.

Så jag tror att framaxeln bytts vid något tillfälle snarare än att skärmarna bytts.
Ramen verkar också vara rejält breddad bakom hytten. Bakaxeln är kanske inte heller original. Ytterfälgen är ju dessutom felvänd.

Kirkiz, om du stannar till och betraktar vidundret på lite närmre håll så skulle det vara intressant att få veta lite mer detaljer om hjulaxlarna, samt om det ligger en bensin- eller dieselmotor i bilen.

Här är ett snarlikt fordon. Det har inte något grävaggregat, men väl en s.k. stendragare. Bilen fanns till salu i Hässleholmstrakten för sisådär 10-talet år tillbaks, och den var baserad på en fyrhjulsdriven TLV142. (Notera att denna bara har sex hjulbultar.)

Volvo TLV142 4x4 - Stendragare - Hässleholm.JPG
Volvo TLV142 4x4 - Stendragare - Hässleholm.JPG (109.43 KiB) Visad 10235 gånger

Fyrcylindriga Scania-Vabis s.k. "Skakfyror" var också lämpliga objekt för att bygga om både till grävare och till stendragare. Det finns det åtskilliga exempel på.
Jag känner till att en ovanlig fyrhjulsdriven Scania-Vabis F43 byggdes om till stendragare redan när den var fabriksny 1950 och därmed aldrig blev inregistrerad och kom ut i trafik. Den bilen existerar fortfarande och lär vara under renovering.
Den fyrhjulsdrivna Scania-Vabis F40-modellen tillverkades f.ö. bara som 1950-års modell och endast i 26 exemplar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re:Skönsberg

Inläggav Bengt Dahlberg » 28 maj 2017, 11:23


Den fyrhjulsdrivna Scania-Vabis F40-modellen tillverkades f.ö. bara som 1950-års modell och endast i 26 exemplar.

// Kjell N


Möjligen var två av dem de som Sköns köping ägde och bl a användes för snöplogning. Kommer mycket väl ihåg hur den med snöplog stod och slirade utan att komma vidare vid tillfarten till Skönsbergs skola.
En av dem kördes av fadern till klasskamraten Birgitta Thelander (+).
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster