regga om lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

regga om lastbil

Inläggav viktorsson » 23 mar 2017, 15:58

tja
har en Scania l36 från försvaret. en radiobil eller liknande med bodel.
I dagsläget reggad som tung lastbil med totalvikt på omkring 11 ton.
Går det att på något vis typa ner denna till mellantung lastbil (c1) 7,5 ton eller husbil pb2.
Det jag är ute efter är att få köra den på körkort C1 (mellantung lastbil).
Jag är inte främmande för att göra ett hål mellan bodelen och hytt om det skulle behövas.

ha d gött
viktorsson

Re: regga om lastbil

Inläggav PatrikD11 » 23 mar 2017, 17:41

viktorsson skrev:tja
har en Scania l36 från försvaret. en radiobil eller liknande med bodel.
I dagsläget reggad som tung lastbil med totalvikt på omkring 11 ton.
Går det att på något vis typa ner denna till mellantung lastbil (c1) 7,5 ton eller husbil pb2.
Det jag är ute efter är att få köra den på körkort C1 (mellantung lastbil).
Jag är inte främmande för att göra ett hål mellan bodelen och hytt om det skulle behövas.

ha d gött

Personbil klass II
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Personbil/

:)

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
PatrikD11

Inläggav herrstina- » 24 mar 2017, 21:38

Jag är ganska säker på att det inte går att regga tunga fordon som PB klass II längre. Tack o lov!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav fredrik123 » 26 mar 2017, 00:33

Men du kan ju alltid regga till A-traktor, då får 15 åringar med moppekort också köra :roll:
fredrik123

Inläggav PatrikD11 » 26 mar 2017, 17:11

herrstina- skrev:Jag är ganska säker på att det inte går att regga tunga fordon som PB klass II längre. Tack o lov!

Stina.

Varför är du säker på det?

/ Patrik
Användarvisningsbild
PatrikD11

Inläggav herrstina- » 26 mar 2017, 18:46

Reglerna lär vara ändrade så att möjligheten helt enkelt inte finns längre. Det här diskuteras ganska regelbundet och alla som håller sig informerade är av samma uppfattning. Själv har jag alla tänkbara körkort och behöver inte bry mig...

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ungefär lika absurt att en åldring som aldrig kört något större än en Fiat 500 kan skaffa sig en utrangerad buss och puttra runt i den, som att en nyskild hemmafru vars enda erfarenhet som bilförare är att vara fyllechaufför kan köpa en jättestor husvagn och hänga efter sin Fiesta och ge sig ut på semester.

Ska man köra buss ska man ha körkort för det och ska man ha en släp efter bilen ska man ha utbildning för det.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav PatrikD11 » 26 mar 2017, 19:29

herrstina- skrev:Reglerna lär vara ändrade så att möjligheten helt enkelt inte finns längre.

Det här diskuteras ganska regelbundet och alla som håller sig informerade är av samma uppfattning.

De flesta pb2 är ju säkert moderna husbilar, känns som försäljningen av de borde sjunka drastiskt om föraren skall ha minst C1.

Länka gärna till någon tråd: ""Det här diskuteras ganska regelbundet och alla som håller sig informerade är av samma uppfattning.""

...eller kanske någon länk till något som Transportstyrelsen har utredning på.

/ P
Användarvisningsbild
PatrikD11

Inläggav herrstina- » 26 mar 2017, 21:12

Det är inte lätt att hitta ett aktuellt regelverk om det här, en tanke är att man kanske inte får regga om fler gamla bussar till personbilar, men att nya husbilar som uppfyller vissa krav kan reggas i den kategorin. Det har ju ganska nyligen reviderats i körkortsklasserna också, en anpassning mellan körkortsklasser och fordonstyper vore ju rimlig.

Jag ska prata med Bilprovningen imorgon, dom borde ju ha koll på vad som gäller.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav fredrik123 » 26 mar 2017, 23:30

Chefen på verkstaden där min far jobbar byggde om en nyare scania med bakgavellift och skåp till husbil förra året, dom isolerade skåpet och gjorde en passage mellan hytten och skåpet samt gjorde fönster på skåpet. Bilen har ett litet förvaringsutrymme i bak så att dom ska kunna få med sig en motorcykel.
fredrik123

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 09:47

Nu har jag pratat med en kille som utför reg.besiktningar.
Det har inte gjorts några förändringar i regelverket, däremot är man nog mer strikt när förrättningarna genomförs idag än för tio år sedan. Många tröttnar på regelverket och lägger ner sina projekt, men för den tålmodige är det alltså fortfarande möjligt.

Farfar kan alltså fortfarande köpa en utrangerad ledbuss, bygga om den till personbil och dundra fram i 120/h på svenska vägar med farmor i köket, samtidigt är en chaufför farlig för allmänheten om han jobbar 31 sek för länge eller tar rasten på fel ställe.

Sverige är i sanning fantastiskt!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 27 mar 2017, 18:25

Skulle farfäder på nå vis vara sämre chaufförer? .... Nu kan jag nästan känna mig kränkt :-(.....
Thomas Almen

Inläggav risbyn25 » 27 mar 2017, 18:48

regade om min buss från lastbil till pb klass 2 av två anledningar dels kostnaden sjönk för bes från nånstans vid 900 till 475 och att bes varade i 24 mån ,men den glädjen vart kortvarig hann se det på vv hemsida en gång sen var det tillbaks till 12 mån intervall. två år borde vare lagom för bilar som är 30 år och skattebefriade tror att bilar under 3,5t har 24mån bes. S-O karlsson
risbyn25

Inläggav Z 1578 » 27 mar 2017, 19:12

Thomas Almen skrev:Skulle farfäder på nå vis vara sämre chaufförer? .... Nu kan jag nästan känna mig kränkt :-(.....

Det gäller inte dig, du har ju körkort så det räcker... :D
Andreas
Z 1578

Inläggav Z 1578 » 27 mar 2017, 19:19

Själv har jag svårt att se logiken i att vem som helst som har tagit körkort före ett visst datum kan sätta sig att köra en fullstor buss registrerad som PB klass 2 utan några begränsningar men jag som har körkort för tung lastbil och släp inte får köra den om den är registrerad som buss. Ibland ska det hållas hårt på körkortsklasserna tydligen.
Andreas
Z 1578

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 19:50

Thomas Almen skrev:Skulle farfäder på nå vis vara sämre chaufförer? .... Nu kan jag nästan känna mig kränkt :-(.....

Inte per automatik, eftersom jag numera är morfar gäller samma för den kategorin...

Jag tänkte mer på dom som alltid tagit bussen till jobbet och dammat av Fiestan en gång i månaden för att transportera huskorset till köpcentrumet och tillbaka, och nu på ålderns höst bestämt sig för att förverkliga drömmen att upptäcka världen i mobilt näste.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack