Sida 1 av 2

Svensk i Holland

InläggPostat: 10 sep 2008, 21:04
av jonas a
Jag är medlem på det holländska forumet www.V8Power.nl och frågade om en bild på en gammal Scania Vabis med enaxlig tanktrailer som ligger där.
Fick till svar att den finns hos någon som köper in gamla lastbilar till Holland.
Här är bilden:
http://img74.imageshack.us/img74/9052/i ... deruj8.jpg

Från tråden: http://www.v8power.nl/forumbeta/viewtop ... &start=210

Vet någon historian bakom bilen på bilden?
Är det stora pengar att sälja till Holland?

Personligen tycker jag det är sorgligt att fina renoveringsobjekt försvinner från landet.

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 10 sep 2008, 22:51
av S-V L44
Jag hade precis börjat jobba på ett inlägg i samma ärende eftersom jag var inne på denna holländska länk igår kväll.
Tankbilen är en Scania-Vabis L60 från 1950 som var ute på Blocket för ganska precis ett år sedan. Den såldes då av en person i Järvsö till högstbjudande.

Uppenbarligen bjuder holländare och tyskar mer än vad vi är beredda att ge för dessa fina svenska klenoder.
Jag kunde räkna till åtminstone 12-15 bilar som legat ute på Blocket under de senaste två-tre åren vilka jag återfann på bilder i det holländska forumet. Bilderna är tagna i Holland så bilarna finns fysiskt där nere.
Jag har tidigare lagt märke till uppemot 10 andra bilar som haft svenskt ursprung men nu finns i Holland och Tyskland.
Jag såg en Scania-Vabis L51 A-traktor som bjöds ut till SEK 5,000 på blocket och nu bjuds ut till EUR 10,000 i orört skick. Nu kostar det ju en slant att transportera en bil från Norrland till Holland naturligtvis, men ändå ...

Tyvärr så går alltför många fina objekt den vägen och vi förlorar ett kulturarv som vi bittert kommer att få ångra framöver. Hoppas att ingen av oss faller för frestelsen att krama ut de där extra tusenlapparna och ser till att vi endast hittar svenska eller nordiska köpare.

Till Holländarnas försvar är att de tycks ta hand om bilarna och i många fall lägger man ner stora pengar på renoveringarna. Ofta är renoveringarna smakfulla och proffsigt utförda, men ibland kan det bli helt fel.
Dessutom tycks flera bilar tappa sitt svenska stuk på påbyggnader, etc..

// S-V L44

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 11 sep 2008, 02:06
av Per Thomson
S-V L44 skrev: . . .
Tyvärr så går alltför många fina objekt den vägen och vi förlorar ett kulturarv som vi bittert kommer att få ångra framöver. Hoppas att ingen av oss faller för frestelsen att krama ut de där extra tusenlapparna och ser till att vi endast hittar svenska eller nordiska köpare.
. . .
// S-V L44

Nja, det är nog många gånger bättre att det överhuvudtaget finns köpare än inga alls. Alternativen är nog skroten eller fortsatt förstörelse i skogen. Vi kanske t om skall vara stolta över att våra svenska märken blir representerade i andra länders veteransamlingar.

För ett år sedan annonserade jag här om en Regent, visserligen i mycket dåligt skick, som skänktes bort men ingen hörde av sig. LS76:an som annonserats ut här såväl som på blocket är fortfarande kvar. Någon har ringt men mer har det inte blivit och de som ringt har tänkt sig den som dragare för maskintrailer, inget veteranbruk alltså. Vad jag kan förstå så är det nog ingen brist på objekt än så länge, det är nog bara att bestämma sig.

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 11 sep 2008, 22:40
av jonas a
Här är fler svenskar i holland, ett flertal med svenka plåtar och avställda.

http://www.leobol.nl/trading.htm

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 14 sep 2008, 10:48
av Fredrik Klint
Jag tycker det är synd med bilar som försvinner men å andra sidan finns det ju "nya" bilar som dyker upp på de olika tunga rallyn som finns.
Visserligen är det nog i de flesta fall gamla svenska bilar som blivit avregistrerade och sedan pånyttreggade efter renovering. Men ibland kan man se hos VV att bilen togs i bruk 19xx-xx-xx i utlandet och då bör den ju vara importerad, från Norge kanske... Vem vet?

Kollade sista länken och tyckte det var väldigt synd att Titanen lämnat landet, treaxling från -62 med vilhytt från Floby. Snyft...!

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 29 sep 2008, 18:14
av jonas a
Åsikter om följande?

http://img204.imageshack.us/img204/305/ ... deryq4.jpg

Själv säger jag bara en sak, Varför? :?

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 29 sep 2008, 18:28
av bilobuss
Pengar, säger bara en sak, pengar. Det är det som styr alldeles för mycket när fina klenoder lämnar vårt land. T ex holländare betalar
gärna bra och då är det lockande att sälja utan att värna om vårt eget veteranlastbilsbestånd.

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 29 sep 2008, 18:50
av jonas a
Kristianstads Thermotrans skrev:Pengar, säger bara en sak, pengar. Det är det som styr alldeles för mycket när fina klenoder lämnar vårt land. T ex holländare betalar
gärna bra och då är det lockande att sälja utan att värna om vårt eget veteranlastbilsbestånd.



Jo men att behålla den svenska texten? Fattar det inte, Holländare verkar vara besatta av Sverige. :roll:

Men men som du säger Pengar, pengar, pengar.

Hoppas ingen här på "veteranlastbilar" faller för frestelsen.

Det är inte bara från Sverige klenoderna försvinner ifrån, jag fotograferade en Svania Vabis buss på en holländsk biltransport i Hbg hamn för precis ett år sen. Bussen kom från Norge!

http://img375.imageshack.us/img375/9242 ... ussur5.jpg

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 30 sep 2008, 14:49
av Lars-Gunnar
Snygg veteranare.

Ja, svenska lastbilar restaureras över hela Europa tror jag och då speciellt Scania-Vabis och Scania. Jag vet inte vad Volvo gjorde sämre än Scania då deras Volvobilar inte tycks vara lika populära att spara. Var Volvona av sämre kvalite? Säkert är att fler Volvo än Scania blev traktorkärror ellker skrotades.

Det måste ha varit något särskilt över Scaniamotorerna. Dess ljud som blev ännu häftigare i och med V8:an. När man tittar på You Tube med en Scania V8:a så ser man att folk från USA nästan får fnatt när de hör hur den låter jämfört med andra märken.

Lars-Gunnar :)

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 30 sep 2008, 15:53
av jonas a
Jag ser då inget fel i gamla Volvo lastbilar, dom är minst lika viktiga att bevara. Titta bara på Gullfiber F88an från årets pärlrally, extremt fin är den, hoppas den får ett släp till nästa år.
Och Erlandssons F88or, superfina dom med.

Jo visst är det något speciellt med V8or men jag måste erkänna att jag fick gåshud när dansa Henrik Rytter lastade av sin N88a.
http://www.youtube.com/watch?v=xHzdhjmUjx4.

Jag inledde en hätsk debatt på den hollänska sidan och där framkom det att stora pengar utväxlas. Undra vad holländarna slänger upp för en gammal militär 36a?

Läs här: http://www.v8power.nl/forumbeta/viewtop ... start=1155

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 02 okt 2008, 19:58
av S-V L44
Om nu Holländare köper upp en massa svenska objekt varför inte som svensk kontra och köpa utländskt?
Denna F88 stod till salu för någon vecka sedan i en liten ort i östra Frankrike.
Jag tittade inte på prislappen, men bilen såg ju riktigt fin ut.

// S-V L44

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 03 okt 2008, 08:44
av Per Thomson
Att den såg riktigt fin ut håller jag med om men jag tror inte den finns många svenskar med investeringsresurser som är beredda att byta objekt från tavelkonst till lastbialar :(

Men 88-an var fin!

PS, ni som bifogar bilder som bilagor - efter att man väl laddat upp bilden så finns det en knapp text ungefär "Placera bild inom inägget". Om man utnyttjar denna så kan man mixa bilder och text samt slipper den omgivande bilage-ramen.

När vi ändå är i gång med tips: Ibland refereras det till bilder från rally-sidorna här på veteranlastbilar.se och man vill ha en länk (URL) till bilden. För att få en länk till en sådan bild, välj att ta fram bilden i förstorat läge och kopiera den URL som visas i adressfältet. Det underlättar vid sådana här kopieringar och adresshämtningar om man utnyttjar IE7 eller FF:s möjligheter att ha parallella sessioner öppna samtidigt.

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 06 okt 2008, 10:57
av Lars-Gunnar
jonas a skrev:Åsikter om följande?

http://img204.imageshack.us/img204/305/ ... deryq4.jpg

Själv säger jag bara en sak, Varför? :?


Ingen bil att äga för min del då jag vill ha en bil med flak. Men visst är det störande att de öppet visar varifrån fordonet kommer. De måste ha någon sammanslutning som håller koll på vad som finns att köpa.

Lars-Gunnar :twisted:

Re: Svensk i Holland

InläggPostat: 06 okt 2008, 11:21
av Lars-Gunnar
Lars-Gunnar skrev:Snygg veteranare.

Ja, svenska lastbilar restaureras över hela Europa tror jag och då speciellt Scania-Vabis och Scania. Jag vet inte vad Volvo gjorde sämre än Scania då deras Volvobilar inte tycks vara lika populära att spara. Var Volvona av sämre kvalite? Säkert är att fler Volvo än Scania blev traktorkärror ellker skrotades.

Det måste ha varit något särskilt över Scaniamotorerna. Dess ljud som blev ännu häftigare i och med V8:an. När man tittar på You Tube med en Scania V8:a så ser man att folk från USA nästan får fnatt när de hör hur den låter jämfört med andra märken.

Lars-Gunnar :)


Så¨här säger tyskarna om Scanias motorljud:

der DS-11 im 110 SUPER pfiff so schön. (den DS-11 110 SUPER låter (visslar) så underbart. Är det Turbon som hörs när de säger visslar?

Lars-Gunnar :)

DAF ioch Renault nte poppis som veteraner?

InläggPostat: 06 okt 2008, 11:54
av Lars-Gunnar
Hej!

Har varit på besök till olika hemsidor som har foton från träffar i Tyskland och Holland och DAF ser inte ut att ha något utrymme alls. Vad som gäller är Volvo, Scania, Magirus-Deitch, Kaelbe, Hanomag-Henschel, Hanomag, Henschel, Büssing, Mercedes, Saurer, Berna, Borgvard, IFA (DDR-lastbil), Kromhout och Krupp.

Inte DAF eller Renault är representerade. Orsak? Dessa ha nog inte varit frekventa i Tyskland och blivit populär. Sedan kan man fundera över hur många veteranare som finns kvar. Har mycket blivit skrotat och traktorkärror?

Saurer och Berna kommer visst från Belgien.

Lars-Gunnar :)