75(+) år med samma ägare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

75(+) år med samma ägare

Inläggav S-V L44 » 25 feb 2017, 11:30

Det är ju inte direkt ovanligt att gamla brandfordon bevaras, men ägarförhållandena brukar också ändras lite då och då, även om det är kommunala ägare.
Tre tunga lastbilar (brandbilar) utmärker sig i dagens bilregister genom att bara ha haft en ägare under en obruten period av drygt 75 år.

AYF721

I juni 1939, dvs. för snart 78 år sedan anskaffade Uppsala kommun en Volvo LV292 av årsmodell 1939.

FZR681

I februari 1940, dvs. för ganska precis 77 år sedan anskaffade Motala kommun en Volvo LV70 av årsmodell 1932.

ENM559

I juni 1942, dvs. för snart 75 år sedan inregistrerades en Ford 51-157 av 1935-års modell på AB Widtsköfle som brandbil i den frivilliga brandkåren som finansieras av företaget (Widtsköfle Slott).
Bilen köptes ursprungligen av en lantbrukare i Degeberga i mars 1935 och gick som vanlig flakbil under sina första sju år hos honom.


Om man undantar ytterligare några lite yngre brandbilar, militärfordon och någon bärgningsbil så är det ett ganska långt hopp till den åkarbil som under en ganska lång tid haft samma ägare i obruten följd.
Det rör sig då om ADJ460, en Scania-Vabis 3353 av årsmodell 1932, som inhandlades av Börje Jönssons Åkeri i Helsingborg redan i november 1968, dvs. för drygt 48 år sedan.
Just denna bil ägdes dessförinnan av Svenska Sockerfabriks AB med en lite brokig historik. Den började som tippbil vid sockerbruket i Arlöv, men blev 1957 ombyggd till brandbil och bussregistrerad för 11 personer vid samma sockerbruk. 1966 såldes bilen till en bilverkstad i Blentarp, Sjöbo kommun och skrotanmäldes samtidigt. Antagligen är det där Börje Jönsson får syn på bilen och köper den 1968 (på stående fot kanske?). Eftersom bilen varit skrotanmäld fick den då ett nytt M-registreringsnummer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 75(+) år med samma ägare

Inläggav herrstina- » 25 feb 2017, 11:48

Det finns kanske fordon som varit i familjs ägo ändå längre men ramlat ur registret?

Jag har två fordon sparade efter "Gubben" och båda inköptes 1969.

M441-HAB 001 Scania-Vabis 1964 buss med norsk Lier kaross

M1566 Imperial Limousin 1955

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: 75(+) år med samma ägare

Inläggav S-V L44 » 25 feb 2017, 12:26

Det är inte helt omöjligt att det också kan finnas personbilar, bussar och andra fordon med riktigt lång ägarhistorik, men jag har bara kollat tunga lastbilar i dagens bilregister.

Sedan räknas egentligen "arvegods" som mer än en ägare i bilregistren. I statistiken lär det nog inte bli mer än företag, kommuner och statliga verk som kan ha en chans på hög ålder avseende obruten ägarhistorik.
Möjligen kan det också finnas fordon som en gång ägts av barn och som fortfarande är i livet och därmed klassar in i den obrutna historiken. Det förekommer att fordon ägts av "gossar" och "flickor" som säkert inte hade något körkort vid registreringen.

Beträffande din Imperial, är det en Chrysler av årsmodell 1955 eller är den äldre?
M1566 satt annars på en Chevrolet Imperial som gått i Dösjebro, men av årsmodell 1935. Den avregistrerades i M-län 1959. Någon Chrysler med det M-numret har jag inte funnit annars. Men pappren kan vara felarkiverade eller försvunna på annat sätt. Det är lite ovanligt, men förekommer dock tyvärr.

Beträffande bussen så kom den från Östergötlands län och kanske ännu tidigare från Sörmlands län eftersom den blev registreringsbesiktigad i Eskilstuna 1964. Men annars är det riktigt att din far var första ägare i M-län sedan 1969.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 75(+) år med samma ägare

Inläggav herrstina- » 25 feb 2017, 18:25

Imperialerna är lite speciella, vissa år var det Chryslers toppmodell och andra var det ett eget märke. Bla. -55 och -56 var det ett eget märke, men här är den registrerad som en "Chrysler Imperial" så det är den du hittar uppgifter på, bilen är från 1955 och har en ganska märklig historia. Har du vägarna förbi så har jag den i verkstaden på Ättekulla.
Jag har fyra Imperialer till från de här åren som jag importerat från staterna och där har jag sett till att få dom registrerade under rätt namn.

Bussen köptes ny av Ringarums Busstrafik, alla bussarna med Lier kaross importerades och såldes av Alvenius i Eskilstuna så det är anledningen till att den registreringsbesiktigades där. Gubben var alltså andreman på den.

Båda de här fordonen är aktuella för nya entusiaster eftersom jag bestämt mig för att inte realisera projekten, samtidig som båda är allt för speciella för att gå till skroten.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster