Det är ju inte direkt ovanligt att gamla brandfordon bevaras, men ägarförhållandena brukar också ändras lite då och då, även om det är kommunala ägare.
Tre tunga lastbilar (brandbilar) utmärker sig i dagens bilregister genom att bara ha haft en ägare under en obruten period av drygt 75 år.
AYF721
I juni 1939, dvs. för snart 78 år sedan anskaffade Uppsala kommun en Volvo LV292 av årsmodell 1939.
FZR681
I februari 1940, dvs. för ganska precis 77 år sedan anskaffade Motala kommun en Volvo LV70 av årsmodell 1932.
ENM559
I juni 1942, dvs. för snart 75 år sedan inregistrerades en Ford 51-157 av 1935-års modell på AB Widtsköfle som brandbil i den frivilliga brandkåren som finansieras av företaget (Widtsköfle Slott).
Bilen köptes ursprungligen av en lantbrukare i Degeberga i mars 1935 och gick som vanlig flakbil under sina första sju år hos honom.
Om man undantar ytterligare några lite yngre brandbilar, militärfordon och någon bärgningsbil så är det ett ganska långt hopp till den åkarbil som under en ganska lång tid haft samma ägare i obruten följd.
Det rör sig då om ADJ460, en Scania-Vabis 3353 av årsmodell 1932, som inhandlades av Börje Jönssons Åkeri i Helsingborg redan i november 1968, dvs. för drygt 48 år sedan.
Just denna bil ägdes dessförinnan av Svenska Sockerfabriks AB med en lite brokig historik. Den började som tippbil vid sockerbruket i Arlöv, men blev 1957 ombyggd till brandbil och bussregistrerad för 11 personer vid samma sockerbruk. 1966 såldes bilen till en bilverkstad i Blentarp, Sjöbo kommun och skrotanmäldes samtidigt. Antagligen är det där Börje Jönsson får syn på bilen och köper den 1968 (på stående fot kanske?). Eftersom bilen varit skrotanmäld fick den då ett nytt M-registreringsnummer.
// Kjell N