Minnen från förr

Vid en vindsröjning för ett tag sedan fann jag en urklippsbok från sent 1950-tal som jag sparat i mina gömmor. I boken fanns en hel del intressanta bilder av lastbilar, dock mest Scania-Vabis.
Bl.a. finns det några bilder från transporten av 3 ton glaciäris från Svartisen vid Polcirkeln norr om Mo i Rana i Norge ned till Lambarene vid ekvatorn i nuvarande Gabon i Afrika.
Transporten utfördes med en av de allra första Scania-Vabis L75 som producerats.
Bilen en L7550-131 av 1958 års modell med chassinummer 400292 och registreringsnummer L1004 tillhörde Inge Nilssons Åkeri i Perstorp.
(Vi ju sett Jan Olssons L71 Regent från samma åkeri i bl.a. Pärlrallyt.)
Anledningen till transporten var att Radio Luxemburg (dåtidens skvalradiokanal) hade lovat en norsk lastbilschaufför 1,000 kronor per kg is som fanns kvar i lasten efter en transport från Norge till Ekvatorn.
Ett antal glasulls- och mineralullstillverkare ville visa vad deras produkter gick för och detta blev anledningen till förverkligandet av istransporten.
Den andra delen av lasten bestod av medicin och diverse utrustning avsett åt Albert Schweitzers barnsjukhus i Gabon.
Det blev dagliga rapporter i den lokala tidningen (Nordvästra Skånes Tidningar) från denna äventyrliga resa som tog drygt 3 veckor i anspråk. MIL rapporterade också om äventyret i sitt andra nummer 1959.
Detta äventyr imponerade stort på en liten 9-årig grabb och alltsedan den tiden har det bara varit Scania-Vabis lastbilar som intresserat mig allra mest.
Hur många av er minns denna historia? Jag tror att resan också föranledde ett reportage i MIL.
Vad blev det av lastbilen? Bilen blev såld 1964 till en minkfarmare i Blekinge och fick ett nytt registreringsnummer K3317. Vidare öde är okänt. Den lär väl knappast finnas kvar idag. Det hade annars varit skojigt att få äga en sådan bil som har en så unik historik bakom sig.
Den äldst bevarade L75:an lär finnas någonstans i Norrland. Jag vet inte vilket chassinummer den har, men den äldsta L75:a som jag sett nyligen har chassinummer 401652 och jag funderade ett tag på att köpa den, men bestämde mig för att satsa på en skakfyra istället som jag förvisso har mer personliga relationer till.
// S-V L44
Bl.a. finns det några bilder från transporten av 3 ton glaciäris från Svartisen vid Polcirkeln norr om Mo i Rana i Norge ned till Lambarene vid ekvatorn i nuvarande Gabon i Afrika.
Transporten utfördes med en av de allra första Scania-Vabis L75 som producerats.
Bilen en L7550-131 av 1958 års modell med chassinummer 400292 och registreringsnummer L1004 tillhörde Inge Nilssons Åkeri i Perstorp.
(Vi ju sett Jan Olssons L71 Regent från samma åkeri i bl.a. Pärlrallyt.)
Anledningen till transporten var att Radio Luxemburg (dåtidens skvalradiokanal) hade lovat en norsk lastbilschaufför 1,000 kronor per kg is som fanns kvar i lasten efter en transport från Norge till Ekvatorn.
Ett antal glasulls- och mineralullstillverkare ville visa vad deras produkter gick för och detta blev anledningen till förverkligandet av istransporten.
Den andra delen av lasten bestod av medicin och diverse utrustning avsett åt Albert Schweitzers barnsjukhus i Gabon.
Det blev dagliga rapporter i den lokala tidningen (Nordvästra Skånes Tidningar) från denna äventyrliga resa som tog drygt 3 veckor i anspråk. MIL rapporterade också om äventyret i sitt andra nummer 1959.
Detta äventyr imponerade stort på en liten 9-årig grabb och alltsedan den tiden har det bara varit Scania-Vabis lastbilar som intresserat mig allra mest.
Hur många av er minns denna historia? Jag tror att resan också föranledde ett reportage i MIL.
Vad blev det av lastbilen? Bilen blev såld 1964 till en minkfarmare i Blekinge och fick ett nytt registreringsnummer K3317. Vidare öde är okänt. Den lär väl knappast finnas kvar idag. Det hade annars varit skojigt att få äga en sådan bil som har en så unik historik bakom sig.
Den äldst bevarade L75:an lär finnas någonstans i Norrland. Jag vet inte vilket chassinummer den har, men den äldsta L75:a som jag sett nyligen har chassinummer 401652 och jag funderade ett tag på att köpa den, men bestämde mig för att satsa på en skakfyra istället som jag förvisso har mer personliga relationer till.
// S-V L44