Sida 1 av 1

Minnen från förr

InläggPostat: 10 sep 2008, 20:50
av S-V L44
Vid en vindsröjning för ett tag sedan fann jag en urklippsbok från sent 1950-tal som jag sparat i mina gömmor. I boken fanns en hel del intressanta bilder av lastbilar, dock mest Scania-Vabis.

Bl.a. finns det några bilder från transporten av 3 ton glaciäris från Svartisen vid Polcirkeln norr om Mo i Rana i Norge ned till Lambarene vid ekvatorn i nuvarande Gabon i Afrika.

Transporten utfördes med en av de allra första Scania-Vabis L75 som producerats.
Bilen en L7550-131 av 1958 års modell med chassinummer 400292 och registreringsnummer L1004 tillhörde Inge Nilssons Åkeri i Perstorp.
(Vi ju sett Jan Olssons L71 Regent från samma åkeri i bl.a. Pärlrallyt.)

Anledningen till transporten var att Radio Luxemburg (dåtidens skvalradiokanal) hade lovat en norsk lastbilschaufför 1,000 kronor per kg is som fanns kvar i lasten efter en transport från Norge till Ekvatorn.
Ett antal glasulls- och mineralullstillverkare ville visa vad deras produkter gick för och detta blev anledningen till förverkligandet av istransporten.
Den andra delen av lasten bestod av medicin och diverse utrustning avsett åt Albert Schweitzers barnsjukhus i Gabon.

Det blev dagliga rapporter i den lokala tidningen (Nordvästra Skånes Tidningar) från denna äventyrliga resa som tog drygt 3 veckor i anspråk. MIL rapporterade också om äventyret i sitt andra nummer 1959.
Detta äventyr imponerade stort på en liten 9-årig grabb och alltsedan den tiden har det bara varit Scania-Vabis lastbilar som intresserat mig allra mest.

Hur många av er minns denna historia? Jag tror att resan också föranledde ett reportage i MIL.

Vad blev det av lastbilen? Bilen blev såld 1964 till en minkfarmare i Blekinge och fick ett nytt registreringsnummer K3317. Vidare öde är okänt. Den lär väl knappast finnas kvar idag. Det hade annars varit skojigt att få äga en sådan bil som har en så unik historik bakom sig.

Den äldst bevarade L75:an lär finnas någonstans i Norrland. Jag vet inte vilket chassinummer den har, men den äldsta L75:a som jag sett nyligen har chassinummer 401652 och jag funderade ett tag på att köpa den, men bestämde mig för att satsa på en skakfyra istället som jag förvisso har mer personliga relationer till.

// S-V L44

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 06 jan 2010, 09:48
av camaron
Hej jag har precis blivit medlem i denna trevliga hemsidan och anledningen är att ja satt på nyårsdag hos min mormor som fylde 95 år den dagen på hennes äldreboende i perstorp.

Själv är ja 29 och har kört lastbil i 5 år och har haft eget åkeri men nu är ja chufför igen och ja har alltid varit intresserad av lastbilar och saken är den att min mormor är bror med Inge Nilsson alltså Inge Nilssons åkeri i Perstorp.

Är det någon som har bilder på åkeriet ja på allt som finns om inge nilsson för mormor börjar bli lite senil så information från henne är knapphändig så hade det varit jätte trevligt

Mvh Camaron

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 06 jan 2010, 10:36
av Thomas Almen
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6045 Här finns mer uppgifter om historien.

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 09 feb 2015, 22:54
av S-V L44
Jag vill minnas att det är exakt samma film som jag såg på någon Scania-visning tillsammans med farsan hos Habil i Helsingborg på hösten 1959 eller våren 1960.
Men då var det naturligtvis Scania som stod som filmutgivare och talet var svenskt, inte som i versionen utgiven av norska Glava Isolasjon med norskt tal.

Man får klicka på en av länkarna i översta inlägget på norska Bergli Truckstop, men filmen dyker inte automatiskt upp, utan man får fortsätta klicka sig fram.
Klicka på rutan ”Om Glava” längst upp till höger.
I den nya vy som då dyker upp klickar man på den vita texten ”Kort om Glava” som står överst till vänster i menylistan. Då dyker det upp en ny vy med ytterligare en ny menyrad till vänster. Klicka på ”Historikk” och då finns startrutan för ”Isblokkekspedisjonen 1959” ungefär i mitten av vyn.
Klicka på bilden så kommer man till filmen. Klicka sedan på den röda startpilen i mitten av bilden så startar filmen.
Lite omständligt men absolut en mycket sevärd film.

Filmen är lite drygt 23 minuter lång.

// Kjell N

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 10 feb 2015, 11:33
av Bengt Gustafsson
camaron skrev:Hej jag har precis blivit medlem i denna trevliga hemsidan och anledningen är att ja satt på nyårsdag hos min mormor som fylde 95 år den dagen på hennes äldreboende i perstorp.

Själv är ja 29 och har kört lastbil i 5 år och har haft eget åkeri men nu är ja chufför igen och ja har alltid varit intresserad av lastbilar och saken är den att min mormor är bror med Inge Nilsson alltså Inge Nilssons åkeri i Perstorp.

Är det någon som har bilder på åkeriet ja på allt som finns om inge nilsson för mormor börjar bli lite senil så information från henne är knapphändig så hade det varit jätte trevligt

Mvh Camaron


I Klassiska Lastbilar 4, 2012, hade vi en artikel om Jan Olssons Regent och Inge Nilssons Åkeri (även istransporten).

Du kan beställa den på kundervice@fabas.se eller 0455-30 29 30.


Med vänlig hälsning
Bengt Gustafsson

Redaktör
Klassiska Lastbilar

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 22 jan 2016, 11:05
av S-V L44
År 2008 skrev jag så här :
... Vad blev det av lastbilen? Bilen blev såld 1964 till en minkfarmare i Blekinge och fick ett nytt registreringsnummer K3317. Vidare öde är okänt. Den lär väl knappast finnas kvar idag. Det hade annars varit skojigt att få äga en sådan bil som har en så unik historik bakom sig. ....

Inge Nilssons Scania-Vabis L75 som gjorde den långa resan till Ekvatorn våren 1959 finns faktiskt fortfarande i livet.
Vid kontroll på bilens chassinummer 400292 så finns bilen sedan 22 år tillbaks registrerad som traktor med det "nya" registreringsnumret EXY359 hos en ägare i Olofström i Blekinge.
Det skulle varit riktigt skojigt att se hur bilen ser ut idag, om den nu är i ett sådant skick att den verkligen existerar, eller det är kanske bara dess "papper".
Kanske man skall försöka avlägga ett kort besök hos ägaren i samband med framtida ÅHS Syd:s möte på Åkerimuseum?

Jag undrar om ägaren känner till vilken unik historik hans fordon har?
Ett återställt fordon med en sådan proveniens borde kunna få ett ganska högt marknadsvärde eller bli utställd på Scania-museet.

// Kjell N

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 22 jan 2016, 14:13
av Anders Ason
Kul reserach! Tycker absolut att du ska försöka få kontakt med ägaren.

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 11 jan 2017, 12:02
av BerndtMG
Har just blivit medlem, anledningen var transporten MO i Rana ekvatorn med Scania L 75.
Det skrevs en berättelse om resan till ekvatorn i scanias tidning Mil. Med utgångspunkt från detta reportage och alla bilderna byggde jag en modell av just L1004. Anledningen till bygget var att Scania utlyst en modellbyggartävling. Efter lång tids knåpande skickade jag in alstret och döm om min förvåning när jag vann första pris i klassen under 15 år. Priset var en resa till Södertälje med besök på fabriken, Arlanda för att se världens största tankbil (53 000 liter) mm. Ciceron var ingen mindre än Richard Dahl, Europamästare i höjdhopp 2,12!
Jag har kvar hela tidningen med reportaget och naturligtvis modellen!

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 11 jan 2017, 12:20
av Bo Norvinge
Välkommen Berndt!

Intressant!
Har du någon bild på modellen?
Den är ju med i tidningen MIL, men alla mina årgångar är utlånade till en författare just nu.

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 12 jan 2017, 22:40
av Ante
Länk till filmen

https://www.youtube.com/watch?v=L9PMssvldaw

Det vore jättekul att se bild på bilen idag. Tycker absolut att ägaren ska besökas.

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 07 okt 2019, 19:11
av Bo Norvinge
Jag efterfrågade bild på modellen.
Berndt skickade den nu, så jag lägger upp den här.
En mycket fin modell måste jag säga.
IMG_2230.JPG
IMG_2230.JPG (145.39 KiB) Visad 18007 gånger

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 28 jul 2020, 11:08
av S-V L44
Så här skrev jag 2016 :
Inge Nilssons Scania-Vabis L75 som gjorde den långa resan till Ekvatorn våren 1959 finns faktiskt fortfarande i livet.
Vid kontroll på bilens chassinummer 400292 så finns bilen sedan 22 år tillbaks registrerad som traktor med det "nya" registreringsnumret EXY359 hos en ägare i Olofström i Blekinge.
Det skulle varit riktigt skojigt att se hur bilen ser ut idag, om den nu är i ett sådant skick att den verkligen existerar, eller det är kanske bara dess "papper".
Kanske man skall försöka avlägga ett kort besök hos ägaren i samband med framtida ÅHS Syd:s möte på Åkerimuseum?

Jag undrar om ägaren känner till vilken unik historik hans fordon har?
Ett återställt fordon med en sådan proveniens borde kunna få ett ganska högt marknadsvärde eller bli utställd på Scania-museet.

Jag gjorde en telefonkoll med den snart 70-årige ägaren idag, och bilen existerar i högsta grad, men den är tyvärr avkapad. Avkapningen skedde för cirka 15 år sedan, men bakänden finns kvar.
Framänden med, enligt uppgift bra hytt, används som drivkraft till ett sågverk och motorn går enligt ägaren som en klocka.
Ägaren var inte medveten om bilens historik och när han fick reda på faktum så inser även han att bilen kan betraktas som en raritet, i synnerhet om den blir sammansatt till ursprungligt skick.

Kanske någon "tidningsmurvel" (läs Bengt Gustafsson, Bo Norvinge, m.fl.) känner för att detta kan var ett intressant uppslag för en liten artikel i kommande tidskrifter som ett komplement till tidigare artiklar?

// Kjell N

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 28 jul 2020, 15:53
av Bengt Gustafsson
Intressant!

Förslaget således noterat, Kjell.

Med vänlig hälsning
Bengt

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 28 jul 2020, 21:59
av S-V L44
Nuvarande ägare i Olofström nämnde att han också hade en Sc-V L56 och en Scania 140 (eller om det var 141 - jag lade det inte på minnet).
Det kan kanske också vara intressant att han nämnde att han köpte bilen i Nybro-trakten för 27 år sedan.

Jag har det ursprungliga registreringsbeviset när bilen var registrerad som L1004 hos Inge Nilssons Åkeri i Perstorp.

L1004 - Scania-Vabis L7550-131 - 1958 - Ch # 400292 - Kort 1a - (Sedan K3317 - Nytt EXY359).JPG
L1004 - Scania-Vabis L7550-131 - 1958 - Ch # 400292 - Kort 1a - (Sedan K3317 - Nytt EXY359).JPG (282 KiB) Visad 14665 gånger

L1004 - Scania-Vabis L7550-131 - 1958 - Ch # 400292 - Kort 1b - (Sedan K3317 - Nytt EXY359).JPG
L1004 - Scania-Vabis L7550-131 - 1958 - Ch # 400292 - Kort 1b - (Sedan K3317 - Nytt EXY359).JPG (222.87 KiB) Visad 14665 gånger

Som synes såldes bilen 1964 till en ägare i Hällevik och erhöll då registreringsnumret K3317.
Om nuvarande ägare köpte bilen i Nybro-trakten betyder det kanske också att bilen möjligen haft ett H-registreringsnummer innan den kring 1972 fick det nya numret EXY359.
De nya numren tilldelades oftast samma slutsiffra, 9 i det här fallet, som fanns i det gamla numret, så man kan anta att det funnits ett nummer i Kalmar län på den här bilen som slutade på 9.
Enligt Transportstyrelsen har bilen hittills haft sex ägare, men jag har inte gjort vidare efterforskningar.

Jag kanske skall poängtera att jag spårade bilen via sitt chassinummer 400292, men det finns egentligen inga skäl att misstänka något "skumt" i det här fallet.

Visserligen står det i dagens fordonsregister att bilen skall vara gul, men bilar målas ju om då och då och den kan ha haft gul färg när den t.ex. konverterades till traktor.
Annars lägger man ibland märke till en del skumma traktorregistrerade fordon vars kaross/chassi inte stämmer överens med fordonets ursprungliga beskaffenhet.

// Kjell N

Re: Minnen från förr

InläggPostat: 06 aug 2020, 21:12
av Åkarns Kalle
Intressant Uppskattas!!!