Snygg bil eller osmaklig renovering ??

Med anledning av inläggen i tråden ”Tommys LS85:a” som ledde till en ”L85 wannabe” kan jag visa en länk till en annan ”bastard” av lite annan karaktär:
http://www.scania.com.au/About_Scania/d ... /index.asp
Det rör sig om ett Scania-Vabis B22 busschassi från 1946 som är ombyggd till lastbil, och med bastard menar jag inte detta faktum utan att en hel del komponenter på och i fordonet tycks vara diverse hopplockade delar och flera av dem absolut inte tidstypiska.
Ombyggnaden och/eller renoveringen har uppenbarligen skett både i Holland, och efter det att fordonet kom till Australien 1987.
Scania-Vabis började exportera fordon till Holland i liten skala redan 1946, och man kan uttyda att detta chassi kanske är en av de allra första Scaniorna i Holland. Om den var buss från början framgår egentligen inte men den har tjänstgjort som bärgningsbil åt ett holländskt bussbolag.
Om man kikar på bilderna och studerar den nedladdade PDF filen så undrar man hur mycket tidstypiskt original det egentligen finns kvar av bilen.
Titta t.ex. på bakaxeln som är minst 8 år nyare än chassit, eftersom motorn beskrivs som direktinsprutad indikeras att den är bytt även den, fronten ser ju nästan ut att härröra från en LB76, framruta och dörrar är säkert original men de stora panoramabakrutor tycker jag stör mycket, förarstolens ryggstöd ser ut att komma ifrån en modern entreprenadmaskin, ratten är en modernare tvåekrad, bakskärmarna är moderna, m.m..
Visst kan bilen locka till sig blickar, men personligen tycker jag att den vid närmare betraktande blir näst intill osmaklig.
Visst kan det ibland vara ytterst svårt att få tag i de rätta delarna och därmed skall man ju kunna göra vissa modifieringar men även om det blir funktionellt så är det inte alltid resultatet blir smakfullt.
Här verkar det som om man inte brytt sig ett dugg om att bevara fordonets identitet utan bara gjort bilen attraktiv för ett okunnigt öga.
Vad tycker forumet ??
Notera för övrigt varningsskyltarna fram och bak. Eftersom man ju har vänstertrafik i Australien så måste sådana skyltar finnas på alla vänsterstyrda fordon (som för övrigt är mycket få där nere) och dessutom får man inte framföra ett vänsterstyrt fordon på allmän väg utan att ha en passagerare i framsätet. Annars kan medtrafikanterna tro att det är ett förarlöst fordon ute på vägen och gripas av fullständig panik.
// S-V L44
http://www.scania.com.au/About_Scania/d ... /index.asp
Det rör sig om ett Scania-Vabis B22 busschassi från 1946 som är ombyggd till lastbil, och med bastard menar jag inte detta faktum utan att en hel del komponenter på och i fordonet tycks vara diverse hopplockade delar och flera av dem absolut inte tidstypiska.
Ombyggnaden och/eller renoveringen har uppenbarligen skett både i Holland, och efter det att fordonet kom till Australien 1987.
Scania-Vabis började exportera fordon till Holland i liten skala redan 1946, och man kan uttyda att detta chassi kanske är en av de allra första Scaniorna i Holland. Om den var buss från början framgår egentligen inte men den har tjänstgjort som bärgningsbil åt ett holländskt bussbolag.
Om man kikar på bilderna och studerar den nedladdade PDF filen så undrar man hur mycket tidstypiskt original det egentligen finns kvar av bilen.
Titta t.ex. på bakaxeln som är minst 8 år nyare än chassit, eftersom motorn beskrivs som direktinsprutad indikeras att den är bytt även den, fronten ser ju nästan ut att härröra från en LB76, framruta och dörrar är säkert original men de stora panoramabakrutor tycker jag stör mycket, förarstolens ryggstöd ser ut att komma ifrån en modern entreprenadmaskin, ratten är en modernare tvåekrad, bakskärmarna är moderna, m.m..
Visst kan bilen locka till sig blickar, men personligen tycker jag att den vid närmare betraktande blir näst intill osmaklig.
Visst kan det ibland vara ytterst svårt att få tag i de rätta delarna och därmed skall man ju kunna göra vissa modifieringar men även om det blir funktionellt så är det inte alltid resultatet blir smakfullt.
Här verkar det som om man inte brytt sig ett dugg om att bevara fordonets identitet utan bara gjort bilen attraktiv för ett okunnigt öga.
Vad tycker forumet ??
Notera för övrigt varningsskyltarna fram och bak. Eftersom man ju har vänstertrafik i Australien så måste sådana skyltar finnas på alla vänsterstyrda fordon (som för övrigt är mycket få där nere) och dessutom får man inte framföra ett vänsterstyrt fordon på allmän väg utan att ha en passagerare i framsätet. Annars kan medtrafikanterna tro att det är ett förarlöst fordon ute på vägen och gripas av fullständig panik.
// S-V L44