Inkorrekt modellbeteckning

Med anledning av Kjell T:s inlägg i tråden ”Tommys LS85:a” så kan jag bara bekräfta att felaktig officiell information är inte bara begränsat till tillverkare utan förkommer även från myndigheterna, vilket jag tycker är lite allvarligare.
Liksom som Kjell T också nämner med sitt exempel L1664 har ett annat fordon fått en motsvarande officiell modellbeteckning Scania Vabis 1664 (dessutom utan bindestreck mellan Scania och Vabis).
Det är troligen inte fråga om samma fordon eftersom Kjell T skriver 30-talet och den jag avser är enligt uppgift från 1940, och kommer säkert att kunna beskådas på kommande helgs Tunga Rally.
Jag vet inte exakt vilket chassi bilen är baserad på men det är uppenbarligen ett busschassi och borde väl därmed benämnts t.ex. B850, B860 eller B811 (eller vad det nu är för chassi runt 1940) istället för efter dess motortyp. Visserligen var myndigheternas intresse för motortyp och motornummer väldigt strikt före 1950 och de uppgifterna var tydligen av större vikt än chassinumret. Men eftersom det finns ett chassinummer på denna bil så tycker man att modellbeteckningen borde kunna blivit korrekt bokförd med hjälp av Scania.
Om nu inte heller de vet vilket chassi fordonet är byggt på så hade det egentligen räckt att skriva ”Scania-Vabis” punkt slut.
Är det någon som vill försöka ta reda på vilket chassi bärgningsbilen är baserad på?
Jag skulle kunna ge ytterligare exempel på diskrepans mellan tillverkaruppgifter och myndighetsuppgifter. Om den ena eller den andra har rätt eller fel vill jag inte bedöma, men ,som jag tyder det, oriktiga uppgifter förekommer faktiskt ganska ofta i Vägverkets bilregister. Troligen är det slarv eller okunnighet bland Vägverkets och Bilprovningens personal, vilket inte är bra.
Jag tror det är viktigt att även bilägaren får ta på sig ett ansvar att rätt uppgifter kommer in i registret.
// S-V L44
Liksom som Kjell T också nämner med sitt exempel L1664 har ett annat fordon fått en motsvarande officiell modellbeteckning Scania Vabis 1664 (dessutom utan bindestreck mellan Scania och Vabis).
Det är troligen inte fråga om samma fordon eftersom Kjell T skriver 30-talet och den jag avser är enligt uppgift från 1940, och kommer säkert att kunna beskådas på kommande helgs Tunga Rally.
Jag vet inte exakt vilket chassi bilen är baserad på men det är uppenbarligen ett busschassi och borde väl därmed benämnts t.ex. B850, B860 eller B811 (eller vad det nu är för chassi runt 1940) istället för efter dess motortyp. Visserligen var myndigheternas intresse för motortyp och motornummer väldigt strikt före 1950 och de uppgifterna var tydligen av större vikt än chassinumret. Men eftersom det finns ett chassinummer på denna bil så tycker man att modellbeteckningen borde kunna blivit korrekt bokförd med hjälp av Scania.
Om nu inte heller de vet vilket chassi fordonet är byggt på så hade det egentligen räckt att skriva ”Scania-Vabis” punkt slut.
Är det någon som vill försöka ta reda på vilket chassi bärgningsbilen är baserad på?
Jag skulle kunna ge ytterligare exempel på diskrepans mellan tillverkaruppgifter och myndighetsuppgifter. Om den ena eller den andra har rätt eller fel vill jag inte bedöma, men ,som jag tyder det, oriktiga uppgifter förekommer faktiskt ganska ofta i Vägverkets bilregister. Troligen är det slarv eller okunnighet bland Vägverkets och Bilprovningens personal, vilket inte är bra.
Jag tror det är viktigt att även bilägaren får ta på sig ett ansvar att rätt uppgifter kommer in i registret.
// S-V L44