Besiktningsbefrielse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Gösta » 07 sep 2017, 07:54

Det verkar som att gruppen som moderniserat sina fordon som är 50 år och mer men inte besiktat dem efter ändringen , det kan vara en ersatt motor med med motorstyrkan ökad från 60 till 180 Hkr får lite pyssel att ta i tu med.Eller är det så att de som i dag rullar fram på 1950 års besiktningsbefrielsen också kommer in på 40 och 50 års befrielsen utan föregående 24 månaders besiktningsbefrielse, för det verkar ju vara den senare som är villkoret för att man ska få glida in i det nya systemet
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Anders Ason » 07 sep 2017, 08:15

Gösta skrev:Det verkar som att gruppen som moderniserat sina fordon som är 50 år och mer men inte besiktat dem efter ändringen , det kan vara en ersatt motor med med motorstyrkan ökad från 60 till 180 Hkr får lite pyssel att ta i tu med. Eller är det så att de som i dag rullar fram på 1950 års besiktningsbefrielsen också kommer in på 40 och 50 års befrielsen utan föregående 24 månaders besiktningsbefrielse, för det verkar ju vara den senare som är villkoret för att man ska få glida in i det nya systemet


    En mycket bra fråga där det ser ut att finnas otydligheter. En annan grupp som får mycket att göra är alla A-traktorägare då fordonet nu ska besiktas och det var väl på tiden.

    EPA och A-traktorer är ju en märklig kvarleva från kristiden efter kriget.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Säters El-kvarn » 07 sep 2017, 11:04

Gösta skrev:är det så att de som i dag rullar fram på 1950 års besiktningsbefrielsen också kommer in på 40 och 50 års befrielsen utan föregående 24 månaders besiktningsbefrielse

Min tolkning är att man slipper besikta.
Annars måste varje T-ford och liknande in till besiktning.
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Z 1578 » 07 sep 2017, 11:39

Läs under frågor och svar. Lite otydligt men jag tolkar det som att veteranfordon som idag är undantagna från besiktning inte berörs av det nya regelverket. Kravet på godkänd besiktning inom föregående 24 månader kan ju inte gälla här.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... on/#153486
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav raggarbjarne » 31 okt 2017, 08:52

Jag har haft ett halvår på mig att smälta detta. Under tiden har det passerat en hel sommar, där detta har diskuterats på veteranbilsevenemangen.
Ingen tycks i slutänden vara positivt inställd till det här. Samtliga jag talat med är jätteskeptiska till folks förmåga att hantera detta ansvar.
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Reid Hulting » 31 okt 2017, 11:11

Det kanske är så att som man känner sig själv, känner man andra.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Z 1578 » 01 nov 2017, 15:38

Reid Hulting skrev:Det kanske är så att som man känner sig själv, känner man andra.

Reid.


Där har du en poäng. Samtidigt så varierar den tekniska kompetensen väldigt mycket bland fordonsägare, om man inte har grundläggande kunskaper i hur tex ett tryckluftsbromssystem är uppbyggt och fungerar är det nog inte så enkelt att veta om det är i trafiksäkert skick.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Reid Hulting » 01 nov 2017, 17:34

Så är det, har varit och kommer att vara fortsättningsvis. Men varför alltid måla fan på väggen, när det egentligen är ngt positivt för hobbyn. De som kan har ju då en uppgift att hjälpa dem som behöver lära sig, som här på forumet.
De som utnyttjar skattefrihet och besiktningsfrihet i affärssyfte, svartåkeri och svartentreprenad, hamnar i alla fall så småningom oftast hos polis eller andra myndigheter, och lever oftast ur hand i mun, vilket knappast är ngt att avundas. Detta tror jag funnits med i bilden när beslut om besiktningsbefrielse tagits, men alla kan ju inte bestraffas för att några inte lever upp till alla villkor.
F.ö. kommer jag att efterhand få så många av mina bilar godkända för trafik som möjligt, för att sedan avveckla det hela. Eller kanske en auktion.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav raggarbjarne » 29 dec 2017, 17:31

Anders Ason skrev:
Gösta skrev:Det verkar som att gruppen som moderniserat sina fordon som är 50 år och mer men inte besiktat dem efter ändringen , det kan vara en ersatt motor med med motorstyrkan ökad från 60 till 180 Hkr får lite pyssel att ta i tu med. Eller är det så att de som i dag rullar fram på 1950 års besiktningsbefrielsen också kommer in på 40 och 50 års befrielsen utan föregående 24 månaders besiktningsbefrielse, för det verkar ju vara den senare som är villkoret för att man ska få glida in i det nya systemet


    En mycket bra fråga där det ser ut att finnas otydligheter. En annan grupp som får mycket att göra är alla A-traktorägare då fordonet nu ska besiktas och det var väl på tiden.

    EPA och A-traktorer är ju en märklig kvarleva från kristiden efter kriget.


Min grabb kör a-traktor, så nu ska vi in och besikta här i vår. Inga konstigheter tycker jag, det var på tiden. Nu rensas liken ut och de som sköter sig kontrollbesiktar utan knorr.

Jag har i åratal, ja ända sedan jag själv var tonåren, förespråkat kontinuerlig kontrollbesiktning på a-traktorer. Då försvinner skrothögarna från vägarna och polisen blir mera positivt inställd.

Epatraktorerna har väl haft besiktning som vanligt hela tiden?
raggarbjarne
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2016, 16:56

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Per Thomson » 12 mar 2018, 16:00

Den 20 maj kommer de nya reglerna att gälla och de uppgifter om "Besiktigas senast" i registret "Fordonsuppgifter" kommer att ändras först efter detta datum. Följ Bengt Gustafssons länk!

Lite märkligt är dock följande:
Vad gäller för fordon som är 30-49 år gamla och motorcyklar som är 30–39 år gamla?
För fordon som är 30-49 år och motorcyklar 30-39 år gamla, blir det ingen förändring från dagens regler. De ska kontrollbesiktas senast 24 månader efter den månad då fordonets föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.

Är dagens regler verkligen 24 månader? Hur som helst, vartannat år låter bra, en halvering av hobbykostnaden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav herrstina- » 12 mar 2018, 21:37

Idag besiktigas lätta fordon som är mer än 30 år vartannat år, tunga fordon årligen, blir det 24 månader även på tunga fordon som är mer än 30 år får vi ju en lättnad även där. Det vore ju positivt...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Säters El-kvarn » 23 apr 2018, 22:33

Som jag fattar av detta, blir det ingen besiktningsbefrielse.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... on-och-mc/
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav herrstina- » 23 apr 2018, 22:57

Men då finns det ju det här avsnittet som behandlar gamla bilar. Hotet är ju de oseriösa skitstövlar som använder veteranfordon kommersiellt. Ett veteranregister vore välkommet...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ranfordon/

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2018, 11:24

Säters El-kvarn skrev:Som jag fattar av detta, blir det ingen besiktningsbefrielse.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... on-och-mc/

Vänta tills efter den 20/5 för då kommer "dina fordon" att vara uppdaterade med "nästa besiktning".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Reid Hulting » 24 apr 2018, 13:43

Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster