Besiktningsbefrielse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Besiktningsbefrielse

Inläggav Z 1578 » 05 feb 2017, 02:34

Hörde ett rykte om att Transportstyrelsen beslutat om besiktningsbefrielse för fordon äldre än 50år. Ska börja gälla från maj 2018. Är det någon som kan bekräfta eller dementera? Låter nästan för bra för att vara sant.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2017, 09:47

Är det bara fördelar med en sån lag? Personligen skulle jag nog kunna tänka mig besiktning annvart år åtminstone. Kan ju vara bra att få ett besked om skicket på grejerna.
Thomas Almen
 

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Z 1578 » 05 feb 2017, 10:58

Där har du såklart en poäng Thomas, det finns säkert nackdelar. Det jag ser som en fördel på lastbilar och släp är den ekonomiska biten, det är ju inte direkt gratis att besikta ett ekipage. Sedan tror jag det är större risk att friheten missbrukas när det gäller personbilar.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Per Thomson » 05 feb 2017, 11:20

Det råder lite förvirring än så länge men "saker" är tydligen på gång, definitiva besked väntas under våren. Ason är mer insatt i detta och håller nog som bäst på att kolla upp det som annonserats på ÅHS FB sida.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav magirus » 05 feb 2017, 12:18

Jag kommer inte att gråta om jag kan köra Magirusen utan besiktning, dock kommer jag att hitta ett sätt att prova bromsarna med jämna mellanrum.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2017, 12:24

Vad kostar det, 3.000 per tillfälle? Betydligt mindre än jag lägger på snus årligen. Hobby brukar innebära utgifter, och jag skulle värdesätta tryggheten.
Thomas Almen
 

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Z 1578 » 05 feb 2017, 12:28

Det finns möjlighet till frivilliga bromskontroller på tunga lastbilar hos besiktningsorganen, dom tar säkert gärna in din Magirus också. Mot en ringa ersättning förstås... :roll: Skillnaden är att du kan åka in med det intervall du anser passar.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav herrstina- » 05 feb 2017, 14:39

En ev befrielse eller begränsning av besiktningsplikten borde förutsätta ett särskilt veteranregister och unika regplåtar för att öka risken för upptäckt bland alla som använder gamla lastbilar i förvärvsverksamhet. Det är inte rimligt att en maskinstation eller entreprenör använder gamla bilar och därmed kommer undan både skatter och besiktning.

Att helt befria fordonen från besiktning är nog inte smart, det finns rätt många som inte har den kunskapen man kanske skulle önska, men ändå roar sig med både stora och små fordon. Det finns vitala säkerhetsfunktioner i bilarna som mår bra av tillsyn lite då o då. I Danmark besiktigas bilar äldre än trettio år vart åttonde år, det vore kanske lagom, med en enklare kontroll av bromsar och styrinrättning halvvägs?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2017, 16:16

Håller med Stina. Vore förödande om det skulle hända nåt p.g.a utebliven kontroll. Då kan det uppstå krav som ingen av oss vill ha.
Thomas Almen
 

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Noxcania » 05 feb 2017, 23:20

Ja nog vill man ha koll på just styrning & bromsar, om lyset funkar & framlysets højd kan man ju kolla lätt mot en vägg på hyfsat avstånd & rost brukar ju märkas.
Men vart 5:e år vore la hyvens, om bilen blir stående utomhus så brukar de ju kunna hända saker & alla har ju'nte garage.
8 år verkar lite väl lång tid, man kan ju bli krasslig & sälja bilen efter tex 6 år i gräs & även om nya ägarn vet de så kan de ju va en ockrare som becknar vidare bilen till nå'n stackars nybørjare i veteran-sammanhang...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav kilowatt » 05 feb 2017, 23:57

Att slippa beska bilen vartannat år när den blivit 50-åring tycker jag är bra. Men nu är det väl i bilägarens eget intresse att ha sin veteran i så gott skick det bara går. Varför inte införa en frivillig kontroll istället för besiktning för den som är osäker på sig och sin bil. Vad jag tänker på är väl avgasernas innehåll, bromsens funktion, och en snabb översyn av allmäntillståndet på bilen. Bara att komma under och ha ett par ögon till brukar vara till gagn för skicket. Även om jag är under bilen flera gånger om året, så kan ju en annan se vad jag inte sett.
kilowatt
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 24 feb 2016, 08:17

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Bo Abrahamsson » 06 feb 2017, 23:45

Om det hade varit var annat år men det är ju varje.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav ScaniaLBS80 » 08 feb 2017, 00:08

Läste på Transportstyrelsens hemsida att besiktningsintervallen på "vanliga" bilar, hade utökats till 14 månader i stället för 12. Det skulle tydligen gälla från maj 2017. Någon kan kanske kolla upp det. Då borde det gälla veteranlastbilar också.
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav flak » 08 feb 2017, 09:57

Jag hoppas på att det inte stämmer för det är nog bättre att det även i framtiden finns kontroll, alternativet att det skulle hända en olycka med ett fordon som är besiktningsfriat är rätt osmakligt och onödigt.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Bo Norvinge » 08 feb 2017, 13:48

Intressant diskussion.
Jag vill inte lämna personliga åsikter då jag inte är så påläst och inte heller så behöver vara i nuläget, men om jag får vill jag ändå leverera några kommentarer som bränsle i debatten.

Problemet i veteranfordonsområdet är ju att det inte bara innefattar totalrenoverade fordon i toppskick, utan även innesluter orenoverat och fordon som används som bruksfordon och fordon i verksamheter.
Man ska nog betänka att lagar och regler huvudsakligen stiftas för de som missköter sig. Hade alla fordon varit i bästa skick, endast använts till att några gånger om året utan last rullat på rally och träffar hade nog beslutet varit enkelt för myndigheterna. Men antagligen syns det i besiktningsstatistiken att det finns en del riskprocent. Och 30 ton med matjord på ett ekipage med dåliga bromsar är lika farligt vare sig körningen sker yrkesmässigt till en kund eller bara vid ett enstaka tillfälle hem till tomten.

Det nämndes också särskilda skyltar. Antar att det i detta menas differentierade veteranklasser då man heller inte ska få lasta något större på dessa, vilket innebär mildare krav på bromsarna.
Fördelar och nackdelar finns.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster