Likartade fordon - Olika fordonsklassning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Likartade fordon - Olika fordonsklassning

Inläggav S-V L44 » 27 jan 2017, 14:51

Till utseendet likartade fordon, men med olika fordonsklassning verkar onekligen vara lite av en djungel, eller ..... hur skall man tolka de olika myndighetsbesluten?

Bl.a. i tråden ”1986 års modeller som veteranerviewtopic.php?f=1&t=8355&p=61118&hilit=veteraner#p61118 utvecklades lite av en udda ”problematik” som i viss mån också berör mig.

Anders Ason skrev :
Har också en grabb, årsmodell -92 där det nog blivit något genetiskt hopp. Han är inte intresserad av gamla lastbilar.

Kjell T skrev :
Ge inte upp hoppet med sonen. Många unga män ändrar uppfattning och intresse i ett senare skede av livet. En viss ökning av intresse för äldre fordon tycker jag mig ha märkt bland unga på senare år.

Herrstina skrev :
Det kan du råda bot på, ge honom en egen lastbil så ska du se att det ordnar sig. Naturligtvis kommer det att ge dig en massa extraarbete men det får man ta!

Bo Abrahamsson skrev :
Bra förslag Stina, och han behöver inte köpa någon till sonen han har ju redan en till stående hemma.

Själv har jag två söner och en dotter, men mitt "bekymmer" med mina barn är inte att de är oengagerade eller inte stöttar mig i mitt intresse för gamla lastbilar, snarare tvärtom.
”Problemet” är att de inte får framföra någon tung lastbil idag, åtminstone inte lagligt på allmän väg. Och lägga några stora skattade slantar på att skaffa högre behörighet än B-körkort om man inte har reella behov av sådan högre behörighet i sin yrkesutövning, är naturligtvis av kostnadsskäl sällan att tänka på även om killarna gärna skulle vilja skaffa högre behörighet.
Eftersom jag har två gamla lastbilar från 1948 resp. 1949. Den ena är ”normal”, dvs. tvåaxlad, bakhjulsdriven. Den andra är också tvåaxlad, men fyrhjulsdriven. I övrigt är de tekniskt sett ganska identiska (förutom en tillsatsväxellåda på den bakhjulsdrivna bilen) och de är faktiskt tillverkade med bara någon månads mellanrum. Eftersom jag bara tänkt renovera en av dem och ha den andra för reservdelsförsörjning, åtminstone initialt, så ger det viss frihet att välja om jag skall satsa på bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet.
Men totalvikterna är 9 resp. 8,5 ton, så vanligt B-körkort duger inte för tung lastbil.

Så vilka alternativ finns det då till att kunna ha lite ”nöje” med ett tungt veteranfordon, speciellt om man saknar C-behörighet?

Jag har gjort lite research, och då kommit fram till dessa möjligheter.
Följande fordon ser vid första anblicken ganska lika ut, eller hur?

Volvo L38545A - 1959 - Tung Lastbil - Skattebefriad - Körkortsklass C.JPG
Volvo L38545A - 1959 - Tung Lastbil - Skattebefriad - Körkortsklass C.JPG (116.59 KiB) Visad 6418 gånger

Alternativ 1, en ”normal” tung lastbil. Egentligen inget märkligt med den bilen mer än möjligtvis fyrhjulsdriften. För att köra bilen krävs ju minst körkortsklass C. Bilen är skattebefriad förutsatt att den inte används i yrkesmässig trafik. Om fordonet är tillverkat 1950 eller tidigare, vilket inte är fallet med Volvon på bilden, men väl med mina fordon, så blir lastbilen dessutom befriad från årlig kontrollbesiktning. Vederbörlig registreringsbesiktning och därefter noggrann egenkontroll räcker, men fordonet kan naturligtvis utsättas för flygande besiktning som alla andra fordon.

Volvo TL389 - 1956 - Traktor - Årsskatt 3070 kronor - Körkortsklass A.JPG
Volvo TL389 - 1956 - Traktor - Årsskatt 3070 kronor - Körkortsklass A.JPG (99.89 KiB) Visad 6418 gånger

Alternativ 2, är Traktorregistrerad. För att framföra fordonet krävs minst körkortsklass B. ”Nackdelarna” är att årsskatten blir strax över 3000 kronor/år och inte minst att maxhastigheten begränsas till 30 km/hr samt kräver en iögonfallande LGF-skylt. Inom detta alternativ kan man också lägga Motorredskap klass 1 respektive klass 2. Besiktningskraven varierar lite beroende på klassning, men kommer att skärpas fr.o.m. våren 2018. Motorredskap klass 1 får framföras i upp till 50 km/hr.
Användningsområdet för dessa fordon blir betydligt mer begränsande än för en lastbil.

Volvo L38547A - 1956 - Terrängvagn 1 - Skattebefriad - Körkortsklass B.JPG
Volvo L38547A - 1956 - Terrängvagn 1 - Skattebefriad - Körkortsklass B.JPG (160.18 KiB) Visad 6418 gånger

Alternativ 3, är en Terrängvagn. För att få ett fordon terrängvagnsklassat måste det vara minst fyrhjulsdrivet. Att framföra ett tungt terrängfordon kräver minst körkortsklass B. Fordonet är i princip skattebefriat, men under vissa förhållanden kan skatten bli strax under 1600 kronor/år, dvs. lägre än för motsvarande traktor. Hastigheten på allmän väg är begränsad till 50 km/hr (ibland 60 km/hr) och kräver ingen LGF-skylt.

Volvo TL388 X7 - 1956 - Terrängvagn 2 - Årsskatt 1560 kronor - Körkortsklass B.JPG
Volvo TL388 X7 - 1956 - Terrängvagn 2 - Årsskatt 1560 kronor - Körkortsklass B.JPG (135.13 KiB) Visad 6418 gånger

Ytterligare en bild av en terrängvagn, men av klass 2 med skatteplikt.

För att ytterligare komplicera saker så kan man faktiskt bygga om både tunga bussar och tunga lastbilar till personbilar (läs husbilar) och få framföra dessa med B-körkort.

Scania T82H 6x2 - 1981 - Husbil-Personbil - Skattebefriad - Körkortsklass C eller C1.JPG
Scania T82H 6x2 - 1981 - Husbil-Personbil - Skattebefriad - Körkortsklass C eller C1.JPG (133.07 KiB) Visad 6418 gånger

Det här exemplet lär dock kräva minst C eller C1-körkort.

Sedan kan man ju alltid ifrågasätta lämpligheten att framföra ett tungt fordon med körkort med ”låg” behörighet, men om det sker inom lagens gränser så är nog det inga större problem. Övning ger färdighet, och redan idag finns det åtskilliga bilister som egentligen inte ens borde ha något körkort alls.
Jag tänker dock inte närmre gå in på dessa kategorier av bilförare. Då kräker jag nog ur mig en hel del som jag kanske inte bör nämna i detta forum.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Likartade fordon - Olika fordonsklassning

Inläggav PatrikD11 » 27 jan 2017, 18:07

S-V L44 skrev:
För att ytterligare komplicera saker så kan man faktiskt bygga om både tunga bussar och tunga lastbilar till personbilar (läs husbilar) och få framföra dessa med B-körkort.

B-kort taget före Juli 1996 och ej återkallat någon gång så får man köra personbil klass II om vi skall vara lite noggrannare. :)

Min PB II:
ScaniaVabisElofKonsum.jpg
ScaniaVabisElofKonsum.jpg (126.09 KiB) Visad 6401 gånger

/ P
Användarvisningsbild
PatrikD11

Inläggav Kjell T » 27 jan 2017, 21:52

Är det inte enklast att skaffa körkort för fordon i klass C?
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 27 jan 2017, 23:12

Loffe Carlssons lösning i filmen "Repmånad" kanske också skulle kunna gå bra i dagens stora polisbrist?

Frågan är vilken av human- eller teknikkapitalet som ger den bäst lösningen på kort och lång sikt?
D v s utbilda/utveckla humandelen eller anpassa tekniken till den.
I båda aspekterna torde det mest rationella och förm. även det billigaste att ge en utbildning till högre behörighet (C) i julklapp eller födelsedagspresent.
Det är en lösning som ger både högre flexibilitet (kan föra andra fordon än dina special) och ger även en mera långsiktig lösning och humanvärdet är ju avsevärt högre än det tekniska. Ur socialgemenskap synpunkt så skapas det ju även fler tillfällen också av s k kvalitetstid där förälder och arvtagare kommer att få rejält utökade gemensamma upplevelser. De bör utföras innan fordonen är helt färdigrenoverade så ev. vissa praktiska erfarenheter kan spacklas över.

Jag har i det mesta av mitt yrkesliv haft uppgiften att krångla till det så det här svaret är ovanligt kort. :mrgreen:

Eller: Instämmer med föregående talare.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack