http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... llvision/7
Utredningens utgångspunkt var en längre tid innan första besiktning från ny bil och sedan vartannat år i stora drag. Förslaget var ute på en bred remissrunda där även ÅHS (Åkerihistoriska Sällskapet) via SÅ (Sveriges Åkeriföretag) var med och där bl a med fallet tung veteranlastbil, d v s över 3,5 ton som ju skulle, och fortfarande ska besiktas varje år. En kostnad som i de flesta fall uppgår till den högsta delen av bilens milkostnad/år.
Trots SÅ påpekande om veteranlastbilarnas låga årsmiltal och nästan uteslutande mycket goda skick och det höga värde de representerar för ägarna har Regeringen inte tagit hänsyn till ÅHS/SÅ yrkande om besiktning vartannat år.
En nyhet är dock:
Beslutet innebär även att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år.
Uppenbarligen har besiktingsföretagens intresseorganisation fått ett stort gehör för sitt remissyttrande då de annonserade dubbla avgifter och sämre trafiksäkerhet om förslaget skulle genomföras.
Den här frågan får väl tas upp ånyo i ÅHS för att som det möjlighet går att utveckla och få hänsyn till en ett önskemål om ett tvåårigt eller längre intervall på tunga veteraner.