Kontrollbesiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kontrollbesiktning

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2016, 09:33

Regeringen har nu lämnat ett svar på den utredning som gjordes av Transportstyrelsen ang. förlängda perioder med stöd av ett EU-direktiv.
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... llvision/7

Utredningens utgångspunkt var en längre tid innan första besiktning från ny bil och sedan vartannat år i stora drag. Förslaget var ute på en bred remissrunda där även ÅHS (Åkerihistoriska Sällskapet) via SÅ (Sveriges Åkeriföretag) var med och där bl a med fallet tung veteranlastbil, d v s över 3,5 ton som ju skulle, och fortfarande ska besiktas varje år. En kostnad som i de flesta fall uppgår till den högsta delen av bilens milkostnad/år.

Trots SÅ påpekande om veteranlastbilarnas låga årsmiltal och nästan uteslutande mycket goda skick och det höga värde de representerar för ägarna har Regeringen inte tagit hänsyn till ÅHS/SÅ yrkande om besiktning vartannat år.

En nyhet är dock:

Beslutet innebär även att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år.

Uppenbarligen har besiktingsföretagens intresseorganisation fått ett stort gehör för sitt remissyttrande då de annonserade dubbla avgifter och sämre trafiksäkerhet om förslaget skulle genomföras.

Den här frågan får väl tas upp ånyo i ÅHS för att som det möjlighet går att utveckla och få hänsyn till en ett önskemål om ett tvåårigt eller längre intervall på tunga veteraner.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Kontrollbesiktning

Inläggav Reid Hulting » 09 dec 2016, 11:39

Kan alla annonser på lastbilar, där skattefrihet framhålles som ett försäljningsargument ha vägts in?

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2016, 12:09

Reid Hulting skrev:Kan alla annonser på lastbilar, där skattefrihet framhålles som ett försäljningsargument ha vägts in?

Reid.

Ja, frågan är vad som ligger bakom det? (Det vet vi nog)

Enligt Sveriges Åkeriföretag som Per och jag diskuterat detta med för några år sedan anser man att skattebefria lastbilar som går i näringsverksamhet är ett relativt litet bekymmer för näringen, vilket grundar sig bl a på de intryck de fått genom sina medlemmar. Hämta 5-10 lass grus om dagen i ett vanlig vågförsett grustag där i stort sett alla gruskornen registreras går dock inte.

En trettio år gammal bil är annars numera ganska modern rent tekniskt. En ändring av reglerna kanske skulle klassa veteran 40-50 år eller äldre?
    Den fasta gränsen årsmodell före 1950 borde också vara flytande.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav DieselLinus » 09 dec 2016, 12:43

Jag undrar hur det blir med min Starke som är a-traktor. Kommer man bli kallad till besiktning?
Eller hur tror ni det kommer bli? För besikta måste jag väl göra förr eller senare när dom nya reglerna tas i bruk.
Linus Sundberg -87
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550, Volvo Lm 641, O&k MH4, Volvo t21 med Merca 240d
Ferguson Grålle, Mf 35, Cheva Silverado K1500 6.5TD, Mb 307D biltransport -81
Chevrolet G20 Van -89 och mycket mer...
DieselLinus

Inläggav Noxcania » 09 dec 2016, 13:16

Det heter inte "besikta" utan besiktiga, Besikta e bara ett føretagsnamn!
Men førvånansvärt få verkar ha märkt de...
Noxcania

Inläggav raggarbjarne » 09 dec 2016, 14:34

Jag trodde?! Att tunga veteraner också besiktades vartannat år, som personbilar och lätta lastbilar. A-traktorerna är väl mig veterligen besiktningsbefriade? Fast man kanske skulle börja besikta dem? För att blidka de som ropar på förbud.
raggarbjarne

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2016, 15:36

raggarbjarne skrev:Jag trodde?! Att tunga veteraner också besiktades vartannat år, som personbilar och lätta lastbilar. A-traktorerna är väl mig veterligen besiktningsbefriade? Fast man kanske skulle börja besikta dem? För att blidka de som ropar på förbud.

Lastbilsreggade fordon under 3,5 ton följer personbilarnas intervall, d v s vartannat år. De över 3,5 ska besiktas varje år.
    Det nya i förslaget är att nu ska även A-traktorer besiktas vartannat år. Något märkligt då deras totalvikter kan uppgå till helt normalt reggade lastbilar som ska besiktas varje år. En treaxlad veteranlastbil kostar lika mycket som en icke veteran att besikta d v s

Exempel:
Lastbil (max totalvikt 16 000- kg) (0-2 axlar), 1 595 kronor

Lastbil (max totalvikt 16 000- kg) (0-2 axlar) Ombesiktning/efterkontroll 900 kronor

Lastbil (max totalvikt 16 000- kg( (3-9 axlar) 1 900 kronor

Lastbil (max totalvikt 16 000- kg( (3-9 axlar) Ombesiktning/efterkontroll 1 310 kronor

Har man släp tillkommer det och det mest hårresande är väl priset för ombesiktning vilket ju kan bero på mycket enkla fel.

(OT Båda orden "besikta" och "besiktiga" finns i SAOL)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav raggarbjarne » 09 dec 2016, 16:25

Så de har "vaknat till" och vill införa kontinuerlig besiktning på a-traktorer.

Jag har fört en debatt i offentligheten i 15 års tid, där jag haft det som förslag. Som replik till förbudsivrarna, som vill förbjuda a-traktorer. Motståndarnas tyngsta argument är ständigt "trafikfarliga fordon".

Mhrf har låtit tunga hobbyn falla mellan stolarna, när de inte tagit tag i den här delen av verksamheten.
raggarbjarne

Inläggav Bo Norvinge » 09 dec 2016, 18:16

Jag ska väl inte lägga mig i debatten då jag inte satt mig i saken.
Men frågan är hur många A-traktorer som är inblandade i svåra trafikolyckor. Jag har inte fått den uppfattningen att de är så trafikfarliga.
Visst kan många hänga upp sig på att 16-åringar kör tunga lastbilar. Jag tillhörde också den grupp då jag puttrade runt i 5 ton Vabis och visst var man med om några fadäser också. En 240 puttade jag undan i en korsning och en gång gled jag ner för en isbacke. Tack och lov utan att hitta någon personbil att ta stopp emot.
Men en annan fråga är om inte jordbrukstraktorer i så fall också bör besiktigas. De kan rulla omkring med lika ung besättning och med både ett och två tungt lastade släp efter sig. Skillnaden är väl att de har inte lika hög musik strömmande ur högtaleriet och slänger inte ut klass II-burkar genom sidorutan.

Besiktning generellt innebär ju en kostnad, men samtidigt ger det ju en vink om skicket på fordonet. Det är inte alltid man vet det själv.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2016, 18:45

Högre hastighet och krav på förarbehörighet och besiktning för traktorer diskuteras. Bl a i tidn. Lands jordbruksbilaga och i länken nedan:
http://www.ja.se/artikel/48671/hojd-has ... tor-b.html

Grunden återigen är ett direktiv från EU.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav raggarbjarne » 09 dec 2016, 20:47

I värmland, där jag bor har debatten varit riktigt hätsk, i vågor genom åren. Poliser och lokalpolitiker har drivit kampanj mot a-traktorer.

Det var i dessa sammanhang jag föreslog besiktning vartannat år, för att få bort liken från vägarna. För tar inte ägarna ansvar, får de belägg för sina förbudsförslag.

Diplomati kallas det i det fina rummet. Vi kanske har kommit till en punkt, då vi måste offra lite frihet, för att ens få ha kvar vissa fordon.

Frihet under ansvar har missbrukats.

Men jag är förvånad att mhrf inte jobbar hårdare för de tunga veteranerna? Men i det fallet ber jag att få återkomma.
raggarbjarne

Inläggav Bo Abrahamsson » 10 dec 2016, 01:08

Besiktiga LS 76an + 1axlig jigg hos besikta, kostade 3748-: totalvikt 21300kg + 10000kg pris bil 2186:- släp 1562:-. SBP ca. 300:- mindre. Behöver verkligen få till en ändring besiktningsintervallerna om man ska ha råd att ha dom rullande.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Anders Ason » 10 dec 2016, 10:15

Bo Abrahamsson skrev:Besiktiga LS 76an + 1axlig jigg hos besikta, kostade 3748-: totalvikt 21300kg + 10000kg pris bil 2186:- släp 1562:-. SBP ca. 300:- mindre. Behöver verkligen få till en ändring besiktningsintervallerna om man ska ha råd att ha dom rullande.
Hälsn.
Bosse

Tack för upplysningen. Dyrt och visst kan man fråga sig om de gör skäl för det priset också? Hur lång tid tar besiktningen? Visserligen investeringar i grop och bromsprovare och på Linköpings enda station en bromsprovare som inte klara tandem. De kör helt enkelt en sväng och ser om det går att stanna! En avsikt med att släppa bilprovningen fri var ju att konkurrensen skulle ge lägre priser, men?
    Värst är nog ändå kostnaden för efterkontrollerna som nära nog betingar fullpris.

En intressant frågeställning är förstås hur veteranlastbilars felstatistik ser ut, visavi de som går i daglig drift med därtill höga miltal. Möjligen går den uppgiften att köpa.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav raggarbjarne » 11 dec 2016, 01:22

Ja, det är sådana uppgifter som är högst intressanta, om man ska ta upp frågan via någon organisation.

Jag kanske glider ifrån ämnet en smula, men jag tycker det är relevant i dessa sammahang. Hur ser det ut med föreningslivet på tunga sidan? Då syftar jag på veteranera. Får medge att jag inte är tillräckligt insatt, då jag mest hållit på med lättare hobbyfordon.
raggarbjarne

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2016, 09:24

raggarbjarne skrev:Ja, det är sådana uppgifter som är högst intressanta, om man ska ta upp frågan via någon organisation.

Jag kanske glider ifrån ämnet en smula, men jag tycker det är relevant i dessa sammahang. Hur ser det ut med föreningslivet på tunga sidan? Då syftar jag på veteranera. Får medge att jag inte är tillräckligt insatt, då jag mest hållit på med lättare hobbyfordon.

Tar upp en ny tråd om föreningslivet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack