Sida 1 av 2

Vbg drag 200

InläggPostat: 14 sep 2016, 17:26
av Kirkiz
Hej

Nån som vet hur fräscht ett vbg 200 drag bör vara vid regbes? och har draget nån typ skylt där det står modell osv. För de jag sett har jag inte sett någon skylt. utan bara instansat i själva godset. kanske jag som e ute åh cycklar? alltså att draget inte är typgodkänt? tack för hjälp! Med vänlig hälsning kristoffer

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 14 sep 2016, 17:34
av magirus
Stina la in denna länk när jag brottades med mitt drag
http://www.vbg.se/sv/products/kopplinga ... 22600c.pdf

Lycka till

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 14 sep 2016, 17:49
av Anders Ason
Länken går till en 11 år gammal beskrivning och mig veterligen ska det inte gå att få ett 200 drag godkänt längre. Har det suttit på från början är det en annan sak eller om det möjligen går att få dispens. Du bör nog höra dig för både hos Transportstyrelsen och ett besiktningsföretag.

Före mitten av sjuttiotalet var det kopplingsintyg som gällde och inte kopplingsklass. Sådana intyg utfärdas inte heller längre, d v s bil o släp som ett ekipage. Så om reglerna ska tillämpas stenhårt får du bara dra det släp som kopplingsintyget är utställt på, inget annat.

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 14 sep 2016, 17:51
av Kirkiz
fick hem detta idag:)

Bild

då jag ansökt dispans om vbg 200 drag. men det står att draget inte är typgodkänt. så kan jag köpa vilket vbg drag 200 som helst sålänge det fungerar och inget glapp?

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 14 sep 2016, 20:29
av Anders Ason
Grattis. Blir nog bra mycket enklare om du får tag i ett drag med typskylt vilket kan ha betydelse vid reg. bes.
I de rader det står efter "text" är innebörden att det i praktiken är utfärdat ett kopplingsintyg. D v s du får inte dra något annan än den vagnen.
Å andra sidan är det här regler som polisen har noll koll på i regel.

Kvarstår egentligen frågor om dragbalken. Är bilen besiktad med den är det nog OK. Har du satt dit den kan krävas intyg.

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 sep 2016, 01:30
av Kirkiz
Anders Ason skrev:Grattis. Blir nog bra mycket enklare om du får tag i ett drag med typskylt vilket kan ha betydelse vid reg. bes.
I de rader det står efter "text" är innebörden att det i praktiken är utfärdat ett kopplingsintyg. D v s du får inte dra något annan än den vagnen.
Å andra sidan är det här regler som polisen har noll koll på i regel.

Kvarstår egentligen frågor om dragbalken. Är bilen besiktad med den är det nog OK. Har du satt dit den kan krävas intyg.


Dragbalken är ej monterad, men har en ny ligger. men intyg till kan man ordna.bara be de som gör det skriva ett intyg på att de är rätt gjort. Sen sa en annan till mig att man kan montera själv och sedan skriva ett eget intyg på att de är gjort. fungerade tydligen för honom.

tack förresten:) ja ska bara dra den jiggen bakom ändå. så behöver inte dra nån annan kärra ialafall. Men angående draget. visst att de har betydelse om draget har typskylt vid regbes. men kan jag skaffa ett vbg drag utan typskylt också? i värsta fall.. ifall jag inte hittar ett vbg 200 drag som har typskylt eller är förstörd.

tack för tipsen hitintills, Med vänlig hälsning kristoffer

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 sep 2016, 09:09
av Per Thomson
Jag regbesiktade med ett 200 drag som ej funnits tidigare, krävdes intyg förutom för dragbalken även från Scania om tillåten max släpvikt. Jag rekommenderade Scania att ange 26 ton, motsvarande gamalt 3-axligt släp.

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 sep 2016, 21:09
av herrstina-
Från 2002 eller däromkring kan man inte reg.bes. med en gammal dragbalk. Det kom EU-regler där alla ingående komponenter i draganordningen ska ha ett D-värde. Å andra sidan borde man kunna få dispens på balken när man nu lyckats få på kopplingen.

Stina.

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 15:22
av Kirkiz
Hej igen

Nu så har jag fått tag på ett fräscht VBG drag 200 med typskylt och bild på min nya dragbalk med typskylt också. Detta borde ju inte vara några problem och regbes med tanke på jag fick dispansen.
Bild
Bild
Bild

Det enda jag saknar nu är en gavelsats, men det kan man ju tillverkna egna, e väl bara åka till en plåtfirma och köpa nån tjockare stålprofil, ska man ta samma tjocklek som dragbalken i m.m? eller om nån har en gavelsats på sin veteranare, kan mäta hur tjock plåten är?

tacksam för svar:) Med vänlig hälsning kristoffer

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 20:38
av herrstina-
Det här är säkert beroende på årsmodell, men i någorlunda modern tid ingår gavelsatserna i den godkända draganordningen och ska alltså ha rätt nummer från tex. VBG. Försök att kolla förutsättningarna innan du lägger ner jobb på att tillverka egna plåtar.

Stina.

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 21:58
av Kirkiz
herrstina- skrev:Det här är säkert beroende på årsmodell, men i någorlunda modern tid ingår gavelsatserna i den godkända draganordningen och ska alltså ha rätt nummer från tex. VBG. Försök att kolla förutsättningarna innan du lägger ner jobb på att tillverka egna plåtar.

Stina.


okej, ska man höra med vbg då om de har gavelsats till en sådan dragbalk? är skeptisk men kan ju alltid kolla:) om det e det du menar förstås:)

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 22:13
av Thomas Almen
Tror faktiskt att det var en försänkt dragbalk på den tiden, alltså allt i ett stycke. Annars får bara sätta den mellan rambalkarna, det var nog vanligast. Ända in på 70-talet var dragen monterade så.

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 22:33
av Per Thomson
Intressant, rapportera hur det går . . .

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 23:50
av Kirkiz
Per Thomson skrev:Intressant, rapportera hur det går . . .


självklart rapporterar jag så mycket jag kan:) en annan jag kände byggde en egen gavelsats och det va tydligen godkänt vid regbes..men har ialafall kommit större delen av detta projekt i rätt riktning :D bara små detaljer kvar

Re: Vbg drag 200

InläggPostat: 15 okt 2016, 23:54
av Kirkiz
Thomas Almen skrev:Tror faktiskt att det var en försänkt dragbalk på den tiden, alltså allt i ett stycke. Annars får bara sätta den mellan rambalkarna, det var nog vanligast. Ända in på 70-talet var dragen monterade så.


okej, har sett flera äldre lastbilar typ viking,titan m.m som har gavelsats och en dragbalk emellan, för mellan rambalkarna kan jag inte sätta dragbalken då blir draget alldeles för högt upp. åh sen tar tippen i.. :roll: eller?