Känslig SCANIA?

Fick startbekymmer på Helsingborgsrallyt. Efter att ha kört från Linköping till Ystad (hämtat släp) så stannade jag så småningom på Scanias fina anläggning i Helsingborg. När jag sedan skulle starta igen kuggade inte startmotorn in! Rallyt genomfördes med ett visst besvär av denna anledning. På hemvägen efter rallyt stannde jag i Örkeljunga och tankade och där stod givetvis en skylt: "Stäng av motorn när du tankar". Lydig som man är ibland så stängde jag av motorn och kom inte igång - startmotorn snurrade och jag fick allas blickar p g a det ljud som uppstod.
Vad gör man?
Räddningen var nära då ett gäng rallydelatagre kom ut från fiket och någon kastade fram idén om att bilen skulle skjutas igång (det fanns tryck kvar och det fanns faktiskt även linor att bogsera med)! Sagt o gjort ett tiotal grabbar satte axlarna mot flaket och den 13 ton tunga bilen började sakta rulla. Det räckte för att komma i gång! Stort tack! Sedan stängdes inte motorn av förrän jag kom hem vid 2400-tiden, hade då kört ca 120 mil sedan jag var hemma senast.
Bilen fick vara i fred ett par dagar innan jag avsåg att ta bort startmotorn och byta ut den. När jag kröp under och kollade läget visade sig att startmotorn hängde lös och att en mutter av de tre som höll fast den var helt borta och de andra satt på de yttersta av gängorna. Det var nära att den enbart hängde i kablarna. Efter nya självlåsande muttrar fungerade allt som vanligt igen.

Vad gör man?

Räddningen var nära då ett gäng rallydelatagre kom ut från fiket och någon kastade fram idén om att bilen skulle skjutas igång (det fanns tryck kvar och det fanns faktiskt även linor att bogsera med)! Sagt o gjort ett tiotal grabbar satte axlarna mot flaket och den 13 ton tunga bilen började sakta rulla. Det räckte för att komma i gång! Stort tack! Sedan stängdes inte motorn av förrän jag kom hem vid 2400-tiden, hade då kört ca 120 mil sedan jag var hemma senast.
Bilen fick vara i fred ett par dagar innan jag avsåg att ta bort startmotorn och byta ut den. När jag kröp under och kollade läget visade sig att startmotorn hängde lös och att en mutter av de tre som höll fast den var helt borta och de andra satt på de yttersta av gängorna. Det var nära att den enbart hängde i kablarna. Efter nya självlåsande muttrar fungerade allt som vanligt igen.
