Historiska hallen hägrar

Saxat från SÅ:s veckobrev:
>>>>>>>>>>>>>>>
Elmia Lastbil är inte komplett utan veteraner. Som vanligt är det Anders Andersson som med stor omsorg sållat fram de verkliga pärlorna.
I år väntar bland annat en riktigt udda skapelse – en finskbyggd Wilke med chassi från en Volvo Viking.
Att veteranlastbilshallen på Elmia Lastbil är ett populärt vattenhål för gammal som ung behöver ingen tveka på. Och som vanligt är det bråda tider för Anders Andersson, ansvarig spindel i nätet för veteranerna på Elmia Lastbil 2016.
– Vi kommer att lyfta fram Åkerihistoriska Sällskapet och självklart kommer vi också att uppmärksamma Scanias 125-års jubileum, berättar Anders Andersson.
Som tidigare år har han dock ansträngt sig för att få ordentlig bredd i märkesfloran. Till kategorin ovanligt räknas till exempel en finsk Wilke, med chassi från Volvo Viking, busskomponenter och inhemsk hytt. Tillverkad i ett tidevarv då Volvo inte klarade efterfrågan på frambyggda bilar.
– Bara 120 av dessa tillverkades mellan 1959 och 1964, och två av dessa gick faktiskt i trafik i Sverige men jag tror tyvärr inte någon finns kvar här i landet.
I år räknar man med att få ett 40-tal bilar till Elmia Lastbil.
– Det beror på hur man räknar men 45 fordon är intecknade. Här ska vi visa många intressanta byggnationer. Bland annat en trailer med två tippflak som vi hoppas ska bli klar i tid. Det ena flaket tippar bakåt och det andra åt sidan.
– Det kommer också hit en gammal Scania-Vabis med mässingskylare.
<<<<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>>>>>>
Elmia Lastbil är inte komplett utan veteraner. Som vanligt är det Anders Andersson som med stor omsorg sållat fram de verkliga pärlorna.
I år väntar bland annat en riktigt udda skapelse – en finskbyggd Wilke med chassi från en Volvo Viking.
Att veteranlastbilshallen på Elmia Lastbil är ett populärt vattenhål för gammal som ung behöver ingen tveka på. Och som vanligt är det bråda tider för Anders Andersson, ansvarig spindel i nätet för veteranerna på Elmia Lastbil 2016.
– Vi kommer att lyfta fram Åkerihistoriska Sällskapet och självklart kommer vi också att uppmärksamma Scanias 125-års jubileum, berättar Anders Andersson.
Som tidigare år har han dock ansträngt sig för att få ordentlig bredd i märkesfloran. Till kategorin ovanligt räknas till exempel en finsk Wilke, med chassi från Volvo Viking, busskomponenter och inhemsk hytt. Tillverkad i ett tidevarv då Volvo inte klarade efterfrågan på frambyggda bilar.
– Bara 120 av dessa tillverkades mellan 1959 och 1964, och två av dessa gick faktiskt i trafik i Sverige men jag tror tyvärr inte någon finns kvar här i landet.
I år räknar man med att få ett 40-tal bilar till Elmia Lastbil.
– Det beror på hur man räknar men 45 fordon är intecknade. Här ska vi visa många intressanta byggnationer. Bland annat en trailer med två tippflak som vi hoppas ska bli klar i tid. Det ena flaket tippar bakåt och det andra åt sidan.
– Det kommer också hit en gammal Scania-Vabis med mässingskylare.
<<<<<<<<<<<<<<<