Gammalt kursmaterial.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gammalt kursmaterial.

Inläggav Reid Hulting » 26 jun 2016, 13:16

Rotade i en ouppackad flyttkartong och hittade en gammal kurspärm från 1972, innehållande en hel del nostalgi från början av 70-talet. Deltagare, 16 gubbar varav ett gäng uppifrån Stöde och Brunflo.

IMG_0804.JPG
IMG_0804.JPG (75.77 KiB) Visad 9254 gånger

IMG_0805.JPG
IMG_0805.JPG (41.77 KiB) Visad 9254 gånger

Reid.
Reid Hulting

Re: Gammalt kursmaterial.

Inläggav Thomas Almen » 26 jun 2016, 13:34

Såpass? Nu blev jag nyfiken :?
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 26 jun 2016, 16:43

Misstänkte det Thomas 8) .
Här är fyra deltagarnamn: Gustav Backman, Rune Svedin, Sven-Eric Olsson och Jöns-Eric Olofsson.

Dessa herrar berättade då bl.a. om ngn typ av timmer-link, som gick att koppla loss från dragbilen innifrån hytten. Detta hade bl.a. använts för att bli av med trailer och släp när det var på väg att gå åt h----te nån gång i halkan. Har funderat på detta, och om det i så fall var en godkänd konstruktion?

Reid
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 26 jun 2016, 17:41

Gustav tror jag faktiskt höll till i Ås, väster om Östersund. Dom andra namnen är jag lite osäkra på. Man hade ju ofta en kälke, "doning", bakom när man körde timmer förr. Möjligt att det fanns nåt spaksystem som kunde frigöra den?. Ska rota lite i det där.
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 26 jun 2016, 18:01

Gustav bodde i Nederede, övriga i Ede, Lockne och Lockne. Det tidigare var postorterna.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 26 jun 2016, 18:42

Åhå, då var han Stödebo, men hade alltså en namne i Ås. Olsson anar jag vem det är.
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 26 jun 2016, 18:44

Om jag kommer ihåg och uppfattat rätt, så hade åkaren en dragbil som hämtade färdiglastade trailer + släp-ekipage vid upplagsplats för transport till industrin vid kusten. Därefter tom tillbaka, ställer av och kopplar en färdiglastad trailer+släp. Det skulle alltså finnas ngn sorts losskoppling från vändskivan utan att behöva kliva ur bilen.
Och som sagt, snart 45 år sedan.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 26 jun 2016, 20:37

Mjae, då handlar det förmodligen om Tövasystemets trailrar. Den enda finess jag minns på rak arm var svängskivelyften och vikbara stödben. Men i övrigt fick man huka sig in mellan driv och boggie för att lossa spärren. Kan för säkerhets skull kolla med inblandade chaufförer, men det låter minst sagt skumt med nån sån lösning.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack