Sida 1 av 2
Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
23 apr 2016, 09:57
av Klas Pettersson
Vad skiljer Scania vabis 66 Vs 76 annat än motorn som är mindre i 66:an??
MVH Klas
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
23 apr 2016, 18:51
av Per Thomson
Jag tror inte att det är någon annan skillnad.
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
24 apr 2016, 01:44
av Klas Pettersson
Då borde det finnas plats i motorrummet för en ds10/11?
MVH Klas
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
24 apr 2016, 10:45
av herrstina-
Minns jag inte fel är det någon här som har gjort den operationen så det borde funka.
Stina.
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
24 apr 2016, 18:20
av Per Thomson
Vid Tunga Mas i Borlänge 2010
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=819var denna 66:a (emblemen utbytta) med och ägaren berättade att han stoppat i en DS11 i originalbilen som är en 66:a.

- 66_76_IMG_3451.jpg (199.29 KiB) Visad 17926 gånger
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
24 apr 2016, 18:28
av Thomas Almen
Fast den där slambilen minns jag som 76:a utan turbo. Den gick hos P O Klensmeden i Lit, utanför Östersund. Han hade Supersingel på driven på sina slambilar. Vit kaross och orange tank var lackeringen på den tiden.
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
24 apr 2016, 19:04
av Per Thomson
Märkningen var 75 ser jag om bilden förstoras. Kollade även regnumret hos TRPstyr, se bild. Motreffekt 191 kw vilket motsvarar en variant av DS11.

- BZT310.jpg (55.39 KiB) Visad 17917 gånger
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
24 apr 2016, 21:32
av Thomas Almen
Var det kanske turbo ändå i den när den gick i Jämtland? Nån 66:a kan jag inte tro den har varit. Minns bara 2 av den modellen, bägge åkarbilar med tipp och kran.
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
25 apr 2016, 08:16
av Per Thomson
Thomas Almen skrev:Var det kanske turbo ändå i den när den gick i Jämtland? Nån 66:a kan jag inte tro den har varit. Minns bara 2 av den modellen, bägge åkarbilar med tipp och kran.
Minnet kan svika även den bäste.

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
25 apr 2016, 11:28
av Thomas Almen
Absolut Per, men eftersom 66:an var en såpass udda modell så va dom lätt att hålla reda på. Lite trist att Eskorten bytte färg på bilen, den var rätt snygg original.
Re: Skillnader Volvo Viking Vs Titan

Postat:
25 apr 2016, 17:58
av Bengt Dahlberg
Klas Pettersson skrev:Vad skiljer Scania vabis 66 Vs 76 annat än motorn som är mindre i 66:an??
MVH Klas
Samma fråga beträffande Volvo Viking och Titan.
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
25 apr 2016, 19:23
av FreddeLex
Allt som står i registreringsbeviset behöver inte vara sant...
Min L76:a har alltid haft sugmotorn D11 på 190 hk men i registreringsbeviset står det motoreffekt 180 kw = 245 hk
På sätt och vis är det bra för då är det bara att bygga om till en Super utan reg.besiktning...

Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
25 apr 2016, 20:47
av Thomas Almen
Skillnaden mellan Titan å Viking är totalvikt och motorstyrka bl.a. Två olika modeller helt enkelt.
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
26 apr 2016, 12:31
av Z 1578
FreddeLex skrev:Allt som står i registreringsbeviset behöver inte vara sant...
Min L76:a har alltid haft sugmotorn D11 på 190 hk men i registreringsbeviset står det motoreffekt 180 kw = 245 hk
På sätt och vis är det bra för då är det bara att bygga om till en Super utan reg.besiktning...

OT, men jag tycker att regbevisens uppgifter många gånger lämnar en hel del övrigt att önska. Jag hör rätt ofta om bilar som kan vara regbesiktade i ett visst utförande helt plötsligt inte är godkända längre pga att det inte är skrivet i detalj i fordonhandlingarna. Det rör sig oftast om amerikanska veteranbilar men jag har även hört exempel på ganska nya men ovanliga bilar som besiktningsmännen inte känner till. Har själv fått en Chevapickup underkänd på grund av att rutorna var svagt tonade, samt att växelväljaren saknade markering hur växlarna låg. Till saken hör att jag hade ägt bilen i 10 år och besiktat den nästan lika många gånger utan anmärkning på dessa punkter, när det helt plötsligt inte gick längre. Växelväljaren lyckades jag argumentera bort genom att dra jämförelsen med en golf med en golfboll på växelspaken och att det ligger i förarens intresse att ta reda på vad som händer när man drar i spaken... Men rutorna fick jag byta trots att bilen varit i samma utförande sedan den regbesiktades vid importen 1984. Nu är det ju ännu värre när man letar det instansade chassinumret också, men det är en annan historia...
Tillbaka till ämnet!
Re: Skillnader Scania 66 Vs 76

Postat:
27 apr 2016, 21:27
av Per Thomson
Thomas Almen skrev:Skillnaden mellan Titan å Viking är totalvikt och motorstyrka bl.a. Två olika modeller helt enkelt.
Större motorstyrka i Titanen genom en större motor i grunden (senaste TD96), större totalvikt genom kraftigare fjäderpaket och i specifikationen för äldre modeller kraftigare däck, 9.00x20 mot 10.00x20 för Titanen 50/60 -tal. Hur det var med drivlinan och axlar vet jag inte men misstänker att under den långa tid dessa modeller har funnit har man successivt behövt ta fram allt kraftigare komponenter och då har förmodligen lillebror fått överta storebrors tidigare komponenter.
Känner inte till något fall där man i en Viking plockat in en Titanmotor men utrymmesmässigt kan det inte ha varit något problem, möjligen kanske anslutningen mot växellådan om drivlinorna har varit olika.