P-boggie

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

P-boggie

Inläggav S-V L44 » 15 aug 2008, 17:53

Satt i natt och strötittade på lite gamla foton från Landskrona museum för att se om jag kunde finna några bilder på lastbilar eller händelser med anknytning till min hemort. Min far hade ett enbilsåkeri och körde bl.a. mjölk i trakterna. Tyvärr hittade jag inga foton med direkt anknytning till farsan, men jag träffade på ett foto som visar bl.a. en Opel Blitz (ser det ut att vara – men jag måste kolla närmre genom att besöka museet och titta på originalfotot) som är försedd med P-boggie. Fotot uppges vara taget så sent som 1953.

P-boggien blev ju mer eller mindre påtvingad under andra världskriget p.g.a. akut däcksbrist. Lastbilsdäcken blev oerhört svårtillgängliga och någon kom på idén att använda 16 tums personbilsdäck. För att klara belastningen så tvingades man också att bygga om till boggie.
P-boggien kom tydligen 1941 och försvann, ja när då??

Det är lite förvånande att så ytterst få foton verkar finnas bevarade på bilar som blev försedda med P-boggie.
Det finns en utmärkt bild av en Volvo Rundnos på sidan 80 i Gert Ekströms – Alla Våra Lastbilar”.
Jag har tidigare lokaliserat en annan P-boggiebil på
http://www.pog.se/foretaget/historik.htm
Men jag kan inte riktigt se vad det är för en bil, men regnumret ser ut att vara M3049 så jag får väl checka upp den på Länsarkivet i Lund.

Än mer förvånande är att man inte ser någon veteranbil idag som är utrustad med P-boggie. Är det någon som känner till om det existerar några P-boggiebilar där ute?

Jag hade ett tag tanken att förse en av mina Scania-Vabis med P-boggie eftersom jag ändå måste bygga om bakvagnarna en del, men när jag studerat ämnet lite närmre så har jag förstått att det i princip endast var Volvo, GM och Ford som höll på med dessa P-boggier.
Jag är Scania-Vabis-freak så därmed föll det.

Vore ju ändå skoj om någon antingen bevarade en ”äkta” P-boggiebil eller ställde samman en här i landet.

Som lite ytterligare kuriosa i däckssammanhang kan jag nämna att Scania vid leveransen av min 2L12:a 1949 hade varit väldigt noga med att dokumentera tillverkningsnumren på samtliga däck!!
Detta var ju en del år efter kriget men man kan ju förstå att däck förmodligen var riktig hårdvaluta på den tiden.

//S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: P-boggie

Inläggav Anders » 16 aug 2008, 13:44

Jag har sett en renoverad Volvo rundnos med P-Boggie i någon tidning, den hade även gengas-aggregat. Kan tyvärr inte alls minnas vem det var som hade den eller så.

Bilen på fotot skulle jag kunna tänka mig att är en rundnos med tanke på formen på huven/grillen som syns på bilden.
Verkar inte vara en speciellt stor lastbil, kanske är någon ur LV120-serien?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Micke Lund » 16 aug 2008, 21:21

Areskougs åkeri kanske, en svart rundnos?
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Pickos » 17 aug 2008, 22:21

Det stämmer att Areskoug har en Volvo med p-boggie (och naturligtvis gengasaggregat), det var ett reportage i senaste numret av Åkeri & Entreprenad.
Se sidan 92: http://www.akerioentreprenad.se/pdf/akeri_508.pdf
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos

Återgå till Allmänt Veteransnack