Commer

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Commer

Inläggav baklastaren » 16 apr 2016, 23:41

Avslutar kvällens tripp på http://www.digitaltmuseum.se med något lite mer ovanligt.
En Commer, fotograferad i augusti 1950 framför Östra Långgatan 8 i Sundsvall.

Platsen idag

Alldeles ny vilket den tillfälliga regskylten avslöjar. Vad jag slås av när jag kollar igenom dessa bilder är att det är vanligt med alldeles nylevererade lastbilar, gärna placerade med en vacker bakgrund, t ex Bünsowska tjärnen (som t ex denna Scania). Många åkare var så stolta över sina nya lastbilar att de ordnade med en professionell fotograf (Norrlandsbild) för att föreviga nyinköpet.

Klicka på bilderna så kan den avnjutas i stor storlek.

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren

Re: Commer

Inläggav Åkarns Kalle » 16 apr 2016, 23:52

Jag trodde det var någon form av leveransbilder som bilhandlaren/återförsäljaren lät ta.........
Jag har hört att Bil&Buss i Sundsvall tog bild på alla lastbilar de levererade åtminstone under 50-talet och början av 60 -talet
dessa samlades sedan i pärmar som så småningom slängdes vid någon städning eller flytt............
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Commer

Inläggav baklastaren » 17 apr 2016, 00:18

Tyckte väl att det var mest nya Scania...

Du har naturligtvis helt rätt, det är säkert på Bil & Buss uppdrag bilderna är tagna.

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren

Återgå till Allmänt Veteransnack