Mjölkbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Mjölkbil

Inläggav baklastaren » 16 apr 2016, 22:36

Det finns hur många guldkorn som helst på http://www.digitaltmuseum.se

Det trevliga med majoriteten av Sundsvallbilderna på Digitaltmuseum är att de tagits av Norrlandsbilds professionella fotografer, vilket medför komposition och teknisk kvalitet i toppklass.

Ännu en Scania, denna gång fotograferad på Åkersviksgatan i Sundsvall en av de sista dagarna 1951.

En flott personbil med chaufför står uppställd bredvid en lastbil med bland annat mjölkkrukor på flaket. Åkersviksgatan, bakom skymtar Västra domsaga.

Klicka på bilden så kan den avnjutas i stor storlek och växla mellan de fyra bilderna med pilarna till höger/vänster.

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 614
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland

Re: Mjölkbil

Inläggav Åkarns Kalle » 16 apr 2016, 22:52

Y3072
1956,58,59 Scania-Vabis -1951 Åkeriäg K E Larsson Fränsta
1961 Finns ej i Registret

Y10984 blev 1955 en Peugeot hemmahörande i Övik
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 839
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Mjölkbil

Inläggav Per Thomson » 18 apr 2016, 11:19

Radio, triangel, sökarljus, fjärrljus och en liten barnvagn sist. Det var tydligen vinstgivande att köra mjölk i Medelpad. Är det månne åkaren själv som stolt poserar framför taxin som ingår i samma åkeri? :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mjölkbil

Inläggav Thomas Almen » 21 apr 2016, 23:13

Eftersom det sitter kran på bilen kan man gissa att det kanske förekom skiftkörning eller liknande. Timmer medan kossorna fyllde krukorna till nästa vända?
Thomas Almen
 

Re: Mjölkbil

Inläggav Per Thomson » 22 apr 2016, 08:34

Thomas Almen skrev:Eftersom det sitter kran på bilen kan man gissa att det kanske förekom skiftkörning eller liknande. Timmer medan kossorna fyllde krukorna till nästa vända?

Så var det ofta och hade bilen även tipp så kunde det också handla om gruskörning ett skift. Specialiseringen kom först under 60-talet, men så sent som under 70-talet var det många skogsåkare särskilt i södra delen av Sverige som hade timmerbankarna vilande på fastflak. Har ett minne från en TTF-konferens att åkarna skulle uppmanas (Södra skogsägarna) att inte all-round utrusta bilarna utan fortsättningsvis skulle priserna kalkyleras utifrån optimala fordon.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mjölkbil

Inläggav Thomas Almen » 22 apr 2016, 14:44

Minst lika vanligt norrut, med skillnaden att bankarna las på tippflak. Olika typer av hemmasmidda lösningar förekom, bl.a hade man bankarna monterad på en flakram, så man bara lossade tipplåsen å bytte flaket mot ramen med bankar. Köra mjölkrundan på morron, för att riva av lämmarna när man kom hem och lägga på bankar drog man sig nog inte för heller.
Thomas Almen
 

Re: Mjölkbil

Inläggav Per Thomson » 23 apr 2016, 18:58

Stämmer, Thomas. Intressant det där med att ha olika tippramar, det var nytt för mig. Kanske det blev upptakten till Laxå-låsen?
Som tonåring fick vara med och släpa på lämmar, Ove har slitit en hel del du beskriver.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster