Sida 1 av 2

Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 10 feb 2016, 23:38
av Per Thomson
S-V L76 Två frågor:

1. Måste man frikoppla när man ska koppla in kraftuttaget?
2. Kan man köra med kraftuttaget inkopplat?

Jag har en dunkel förnimmelse av att växellådan är svårväxlad när kraftuttaget är inkopplat. Antar att svaret är ja på båda frågorna, då det var mer än 50 år sedan sist så sviktar minnet. Vid grusspridning måste man ju kunna justera flaklutningen under "resans gång". Kraftuttaget regleras med tryckluft.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 10 feb 2016, 23:59
av Z 1578
Du måste frikoppla för att lägga i kraftuttaget, för att undvika skorr och för att det ska gå i lättare lägger man i en växel för att få stopp på rotationen i lådan. Gäller för kopplingsberoende kraftuttag, det finns ju andra varianter med lite olika tillvägagångssätt för att koppla in dom.

Du kan köra med kraftuttaget i men inom rimliga varvtal, när det gäller växling så brukar jag undvika det och i vissa fall går det ju nästan inte, precis som du skrev.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 11 feb 2016, 09:40
av herrstina-
Z 1578 skrev:Du måste frikoppla för att lägga i kraftuttaget, för att undvika skorr och för att det ska gå i lättare lägger man i en växel för att få stopp på rotationen i lådan. Gäller för kopplingsberoende kraftuttag, det finns ju andra varianter med lite olika tillvägagångssätt för att koppla in dom.

Du kan köra med kraftuttaget i men inom rimliga varvtal, när det gäller växling så brukar jag undvika det och i vissa fall går det ju nästan inte, precis som du skrev.


Enligt boken!

Det där med att lägga i en växel för att stoppa kugghjulen i lådan är det inte många som begriper, samma gäller när backen ska läggas i.

Stina.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 11 feb 2016, 10:02
av Anders Ason
Spred mycket grus med Vikingen (hade ingen tryckluft, det var spakar och stag) och växeln till oljepumpen lades i vid kopplingen nere och stillastående bil. Sedan var det bara o köra. Spridningen skedde ju i låg hastighet (växla behövde man inte) och flaket behövde gå både upp o ned under jobbet. Körde igång en stycke före där den planerade spridningen skulle börja och med så pass upplyft flak att det låg tryck på spridarlämmen. Inte så mycket att det rann över förstås. I det läget med lagom satta kedjor till lämmen och hastighet så öppnade man spridarluckan (spak och vajer från hytten) där grusningen skulle börja. Dessvärre fick man köra in sig ett tag för att få rätt tjocklek på det spridda gruset. Kan enbart varieras med bilens hastighet och lucköppningen. Bättre att sätta snålt första ggn och köra om. Ett lass som enbart räcker bilens längd är inte kul. Vid tomt flak, ner med det, stanna, tar ut tippväxeln och gå ut och stänga bakluckan för hand och färdig för nästa lass, ev. justera kedjorna och beundra arbetet. Så var det på den tiden.

Det går att köra till grustaget med tippväxeln i men lite onödigt. Hände nog mig men det hände inget.

Tips: är det en smal väg (hjulspår) som ska grusas som är hög i mitten, ta med ett tomfat och lägg i mitten innanför spridarlämmen innan du lastar. Kan bli riktigt snyggt.
Med lite träning kan man hålla spadgubben (finns knappast i dag) arbetslös.



Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 11 feb 2016, 22:43
av Thomas Almen
Sprida grus är bland det roligaste man kan göra med en lastbil. Grusade rätt många skogsbilvägar under min period som åkeriägare. Ingen hyvel som rättade till tavlorna, så man fick skärpa sig. Sommaren 1993 blev det i stort sett spridning åt Vägverket hela tiden. F12: an var p.g.a ploghydraulik lite kinkig att växla med kraftuttaget ilagt, men om det behövdes kunde man splitta upp ett halvsteg. Lite offtopic, men jag hade ju en Ilsbo 2- axlig tippvagn, nåt som jag va tämligen ensam om. Kollegorna menade att det skulle aldrig gå att sprida med den utan missöde. Men den stog stadigt hela sommaren, trots att det inte alltid vara vågrätt där vi spred. :-)

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 12 feb 2016, 06:49
av oha280
Har en LB 86 med kraftuttag som driver dubbla pumpar, en för tipp och växelflak och en för kran. Och det är precis som Andreas beskriver.
/Timo

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 12 feb 2016, 11:31
av Per Thomson
Tack för goda råd! Det ska bli kul :D
Måste först fixa elledningen från bil till släp för regleringen av släpets lucköppning (tryckluft).
Och se där, Andreas verifierade det där med det tröga växelbytet som jag oroade mig för, då stämde mitt minne. Jag kom tidigt ifrån det där med grus och tipp, men det ska bli kul att få återuppleva.

Mera tippminnen är välkomna!

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 12 feb 2016, 20:29
av magirus
I Piraten, som är byggd på Volvo N86, fanns en DYMO-remsa som sa att motorn fick inte varvas över 1500 rpm när pumpen var inkopplad. Växellådan är en R50 och så vitt jag kan se är kraftuttaget detsamma som på lastbilen.
Pumpen är en Sunfab och den liknar den som jag sett i en broschyr för HIAB timmerkran för montering på lastbil.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 12 feb 2016, 21:53
av Thomas Almen
Ett råd på vägen, för jag misstänker att även ditt minne kan halta. Börja med att hissa flaket ungefär till i nivå med hyttaket. Lägg i växeln å rulla upp i lagom fart. Öppna luckan, och om det behövs , hissa flaket lite till. När "strålen" smalnar hissar du ytterligare. Ett par lass så sitter det, lycka till!

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 13 feb 2016, 20:10
av Per Thomson
Magirus, förlåt från en okunnig, vad avses? Googlade och fick förutom Fritiof Nilsson upp "sexställning" :lol:

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 13 feb 2016, 20:17
av Per Thomson
Tack för råd på vägen Thomas!
Hinner väl skjuta ett och annat däck innan det är avklarat. Har dessutom inte så många försök att ta till då detta är rena och garanterat äkta hobbyverksamhet, dyr dessutom :mrgreen:
Ska försöka dokumentera med film så ni kanske får skratta.

Växellådan är en G670 med kraftuttag "främre" enligt fordonskortet. En G670 har tillsatslådan integrerad med huvudlådan, alltså ingen extra "klump" bakom huvudlådan.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 13 feb 2016, 22:00
av Thomas Almen
[quote="Per Thomson"]Magirus, förlåt från en okunnig, vad avses? Googlade och fick förutom Fritiof Nilsson upp "sexställning"  Pirat är en skogsmaskin av hög kvalitet, tillverkad i Hede.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 13 feb 2016, 22:16
av magirus
Hemek Pirat :D
S4010002 rev.jpg
S4010002 rev.jpg (46.81 KiB) Visad 23613 gånger


Prova "hemek pirat" så dyker det upp lite filmsnutar o dyl på en pirat från Richards traktormuseum i Helgum.

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 17 feb 2016, 11:02
av Per Thomson
Fortsätter med lite funderingar kring gruspridning, nu med fråga om hur stor lucköppning och lämplig växel :mrgreen:
Om det handlar väggrus 0 - 18
Om det handlar om bärlager 0-36
:?:
Givetvis är det ingen som har några exakta uppgifter så spekulationer är godkända. :lol:

Re: Använda kraftuttaget?

InläggPostat: 17 feb 2016, 23:21
av Thomas Almen
0-18 lär du bara ska ha som ett skinn överst antar jag. Svårt att säga generellt, beror ju på hur fort du kan köra t.ex. Men runt 15-20 cm för 0-36,å lite mindre för 0-18. Höga 2: an eller låga 3:an bör väl vara lagom.