Sida 1 av 2
1986 år modeller som veteraner.

Postat:
03 feb 2016, 20:32
av Anders Ason
Lastbilar av 1986 års modell blev nu 1 januari veteranklassade, totalt 1 629 stycken som nu kanske får en ny marknad. En 30 år gammal lastbil är ju förhållandevis mycket modern.
Det här kan man hitta på de årsmodellerna:
Strålkastarrengörare
Vindrutespolning via slangar till torkarna
Höjdjustering på instrumentpanelen för halvljuset
Servostyrning
22,5 tums hjul runt om
Tryckluftsbromsar
Eluppvärmda backspeglar
Behöver fyra trappsteg för att komma in i hytten
Väl inne styrs alla hydrauliska funktioner med strömställare och magnetventiler
Ex. vis kraftuttag till/från
Hyraultryck till flaktippen, släpvagnstippen eller konsolkran via strömställare
Upp/ner flaken via strömställare
CD stereo
Separat släpvagnsbromsreglage
Originalmonterad strömställare för vanlig tuta eller trucklufts starkhorn
Strömställare för boggilyft
Strömställare för att aktivera avgasbromsen via bromspedalen
Strömställare för vitrökskontroll
Elektriska fönsterhissar
Original strömställare för dimljus
"Riktig" nyckel
Diffrentialspärr
Tio växlar framåt och två bakåt
Värmeanläggning med AC
Tidsstyrd dieselvärmare
Två elintag utvändigt för motor- och kupévärmare
Ställbar rattvinkel och ratthöjd
Luftdrivna stolar
Två sängplatser
Sackar inte i backarna förbi Vättern norrut på E4:an, tvärtom (olastad förstås)
Varvräknaren har ett stycke kvar till det röda i 100 km/tim
Intercooler
350 hk men ingen V8
Uppvärmt flakgolv
Sidolämmar med "gångjärn" både uppe och nere
Trevägstipp
Bakre flaklucka hydraulisk, styrs med strömställare
Underkörningsskydd på båda sidorna och bak
Får dra ett släp på upp till 44 ton
... listan kan nog göras längre.
Veteranbil, klassisk eller nästa ny?
Inte tillräckligt gammal för att vara en veteranlastbil i egentlig mening men tillräckligt gammal för att vara på väg att försvinna/skrotade.
Trodde nog att det skulle finnas flera kvar i registret.
Är det då möjligen en klassiker? En bil som det varit gott om men som nu försvunnit i hög grad.
Halvgammalt brukar ju inte ha så stort intresse men hur mycket har vi inte slängt som vi hade tyckt varit roligt att ha kvar i dag?
Blir intressant att se hur många "nya" veteraner av -86 års modell som dyker upp på träffarna i sommar och hur de kommer att tas emot.
ps Apropå gammal lastbil (brandbil?) över 3,5 ton. Det finns enbart en i fordonsregistret. Undrar var den kan vara?
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 10:09
av Gösta
Skojigt inlägg det hära. Fick känna mig lite ertappad också. Alltså avslöjad, att jag inte varit inom befraktningsbranschen,för då skulle eller borde jag ju ha känt till vad det skulle vara bra för, det var uppvärmt flakgolv som fick mig att höja på ögonbrynen, fick tänka till en aning, det kunde ju inte ha med förarekomfort att göra, jo kanske, men där hänger jag inte riktigt med.
En annan tankeställare var för mej, som intresserat mig mest för fordon som legat på skarven mellan synkad eller osynkad växellåda fyra eller fem växlar; Men vilka sårbara maskiner! Alla små hjälpaggregat som kan ställa till det för en veteranlastbilsägare. Ett synbart tecken på att det finns en logik, det var väl när torkarna som som blev placerade framför strålkastarna inte längre ansågs behövliga, vilket trassel de ställde till.
Det är svårt att säga vad det beror på, att man lägger sitt intresse på en fordonskategori som inte levererar komfort tillbaka. Hundra hästar, kall som bara den på vintern,och stekhet om sommaren, handlastning, kälskott som fortplantade sig rätt upp i nacken, kaffetermos med gnisselkork kanske det enda lockande på en resa som varade i många timmar, För mej var det kombinationen Förare/ lastbil. Allt etsade sig fast, det var så stabilt och oförstörbart för en liten unge att titta på.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 11:14
av Anders Ason
Som uppvuxen i 40-50 tals lastbilar med värmeelement som extrautrustning, så ligger de mig givetvis varmt om hjärtat. Bilarna var en mycket stor del av mitt liv då vi inte ägde någon personbil. Något som förvånat mig själv är att sväva mellan ytterligheter som att ha ett intresse av de allra första lastbilarna och även de i skarven mellan gammal och nytt.
Mitt första val vid ett nyköp var en 111:a nosbil och hade faktiskt en på gång, men en annan spekulant dök upp hos säljaren med en sedelbunt i handen före mig och så var den väck.
Så det blev en "skarvbil". Allt var inte bättre förr - men mycket!

- Ett av två avgasrör som kommer ut från det uppvärmda flaket.
- Ettavgasror.jpg (143.18 KiB) Visad 24841 gånger
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 11:18
av Bo Norvinge
CD Stereo kan väl inte ha varit vanligt 1986.
Själv fick jag ny bil 1991 och då var det kassettbandspelare.
Visserligen kan jag nämna att jag fortfarande spelar in på VHS (!!!)
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 12:06
av Kjell T
En 30 år gammal bil är kanske i teorin klassad som veteranbil, men hur är det om man ser på fordonet ur mera praktisk synvinkel?
I England har man tidigare särskilt på på veteran och vintage. För att passa in i de grupperingarna skall fordonen vara tillverkade före ett visst datum.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 12:32
av herrstina-
Jag tvivlar på att det fanns CD-skivor -86. Jag vet att vi fick Volvobilar 1999 med spelare som hanterade både band och CD-skivor så debuten borde ha varit någon gång på 90-talet.
När det gäller vad som är veteraner finns det nog en flytande gräns, för mig är en Regent, 76.a eller kanske en Titan riktiga veteranbilar, äldre bilar är jag inte särskilt road av. Jag är född 1957 så jag växte alltså upp med dom här bilarna.
Nyligen köpte jag en F12 -90 som är tänkt att bli grabbens första "veteranbil". Robin är född 1992, bilen är alltså två år äldre än honom. För honom är alltså det här den ultimata veteranbilen, när han var liten pojke var hela tomten full av F12 i olika modeller och utförande.
Även om man inte själv tycker att fordon före ett visst datum är gamla nog ska man nog inte försöka stoppa utvecklingen, risken är då att framtiden inte har bilar nyare än 70-talet att visa upp.
Stina.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 12:35
av Per Thomson
Kjell T skrev:En 30 år gammal bil är kanske i teorin klassad som veteranbil, men hur är det om man ser på fordonet ur mera praktisk synvinkel?
I England har man tidigare särskilt på på veteran och vintage. För att passa in i de grupperingarna skall fordonen vara tillverkade före ett visst datum.
Känner du till reglerna för respektive grupp?
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 12:50
av Anders Ason
Ang. CD-spelare i en 86:a så har ju bilen faktiskt varit en bruksbil till dess jag köpte den och precis som med allt byts det och byts ut efterhand så stereon har då förm. inte satts i när bilen var ny. Tänkte inte så mycket på det när jag skrev det. Det sitter en skiva i den med kojbojlastbilsmusik!
Ang. bruksbil så finns här ett praktiskt exempel på att det inte är så lyckat att köra sprängsten med alulämmar (ska nu bytas lite plåt)
Det finns nog fler detaljer på bilen som tillkommit under dess liv som kanske varningsrampen på taket m m.
Har också en grabb, årsmodell -92 där det nog blivit något genetiskt hopp. Han är inte intresserad av gamla lastbilar.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 14:25
av Kjell T
Det verkar som det skulle finnas två olika angivelser för veteranbilar i UK, den ena avser bilar tillverkade före slutet av 1904 och den andra avser bilar (fordon) tillverkade före första världskriget. Vintage är då de som är tillverkade 1919-1930. De som är tillverkade efter 1930 är Post Vintage.
Trots att jag är av tidig 50-tals modell tycker jag att fordon från 1930 och 1940 talet också är intressanta, även en del ännu äldre kan vara intressanta. Men det vanliga är att de intressantaste är de fordon som fanns i trafik under ens barndom och ungdomstid.
Till Anders Ason: Ge inte upp hoppet med sonen. Många unga män ändrar uppfattning och intresse i ett senare skede av livet.
En viss ökning av intresse för äldre fordon tycker jag mig ha märkt bland unga på senare år.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 19:29
av herrstina-
Har också en grabb, årsmodell -92 där det nog blivit något genetiskt hopp. Han är inte intresserad av gamla lastbilar.
Det kan du råda bot på, ge honom en egen lastbil så ska du se att det ordnar sig. Naturligtvis kommer det att ge dig en massa extraarbete men det får man ta!
Stina.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 22:54
av Bo Abrahamsson
herrstina- skrev:Har också en grabb, årsmodell -92 där det nog blivit något genetiskt hopp. Han är inte intresserad av gamla lastbilar.
Det kan du råda bot på, ge honom en egen lastbil så ska du se att det ordnar sig. Naturligtvis kommer det att ge dig en massa extraarbete men det får man ta!
Stina.
Bra förslag Stina, och han behöver inte köpa någon till sonen han har ju redan en till stående hemma.
Hälsn.
Bosse
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
04 feb 2016, 23:16
av herrstina-
Ska man locka folk i den generationen ska det vara maskiner på minst 12 liter, så den duger nog inte.
Stina.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
05 feb 2016, 10:16
av Lasse nyfiken
Ang CD spelare, kollade Wikipedia:
År 1983 kan man säga var startåret för cd-spelaren eftersom försäljningen då kom igång på allvar. Utöver Sony hade bland annat Philips och Hitachi modeller ute på marknaden. Sony sålde så många spelare att andra tillverkare tvingades halvera sina priser. År 1986 såldes det över en miljon cd-spelare per år, vilket gör den till en av de snabbast växande elektronikprodukterna någonsin[1], tillsammans med den nyare DVD-spelaren
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
05 feb 2016, 10:25
av Anders Ason
Lasse nyfiken skrev:Ang CD spelare, kollade Wikipedia:
År 1983 kan man säga var startåret för cd-spelaren eftersom försäljningen då kom igång på allvar. Utöver Sony hade bland annat Philips och Hitachi modeller ute på marknaden. Sony sålde så många spelare att andra tillverkare tvingades halvera sina priser. År 1986 såldes det över en miljon cd-spelare per år, vilket gör den till en av de snabbast växande elektronikprodukterna någonsin[1], tillsammans med den nyare DVD-spelaren
Bra. Självklart kommer jag då att hävda satt min stereo är original.
Re: 1986 år modeller som veteraner.

Postat:
05 feb 2016, 10:26
av Anders Ason
Apropå "den förlorade sonen" så har han i alla fall körkort.