Sida 1 av 1
När kom den ut på markaden?

Postat:
28 jan 2016, 16:26
av Bengt Dahlberg
http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAM00656&Imgnr=1När kom de första bilarna av denna typ. Tror det var före 1960.
Från Sveriges Järnvägsmuseum Samlingsportal
Bildtext:
Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar, TGOJ lastbil vintertid
Anmärkning:
Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv år 1965 Konduktörsposten nr I Sökord: Knutpunkt 21 Tgoj trafik service".
Text på kuvert: "Gränges TGOJ Fotoarkiv år 1965 Konduktörsposten nr I Sökord: Knutpunkt 21 Tgoj trafik service".
Fotograf: Rolf Bergström Eskilstuna
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
28 jan 2016, 16:45
av S-V L44
Volvochassier (L385 CF, L382 och L3851) för frambyggda bilar fanns tillgängligt redan 1954, speciellt inriktat på exportmarknaderna, men även för en del svenska kunder.
Bilen på bilden, en L3851, med fast Be-Ge-hytt tillverkades mellan 1959 och 1962 innan den ersattes av L4851 Tip Top med fällbar hytt.
Fronten skiljde en del mellan tidiga och sena exemplar inom modellserien.
Bilen på bilden är den senare modellen.
Den största svenska kunden av dessa bilar var väl Svenska Lastbils AB.
En mycket snarlik Be-Ge-hytt fanns f.ö. på en del Mercedes-Benz-ekipage som gick i Sverige.
// Kjell N
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
29 jan 2016, 02:04
av 30Fredrik
Hej Bengt! Intressant att få syn på en gammal bekant!! Volvon på fotot ägdes av Norströms Åkeri AB i Eskilstuna som bl,a körde linjetrafik för både SLAB+TGOJ och hade utkörning av allt gods från järnvägsmagasinet i E-tuna. Den här bilen gick på kretstrafik över stora delar av Södermanland från E-tuna-Hälleforsnäs-Mellösa-Flen-Bettna-Vrena och sen tillbaka till E-tuna varje dag. Det betydde utkörning+inhämtning till alla nämda stationer, mängder med gods oftas kopplades en kort 2-axlat skåp- släp efter och då var inte den här Volvon så morsk precis! Chauffören på den här bilen var Sven Karlsson, väl inkörd på den här linjen som blev omkring 20 mil! Jag körde bilen själv många gånger när Sven hade semester och kan intyga att det har hänt en hel del med hyttkomforten sen dess+även med allt annat, men som sagt roligt att se en gammal bekant!! Även fotografen av Volvon är bekant Rolf Bergström, han jobbade på E-tuna Kuriren och gjorde många bra reportage+foton med sin Leicakamera! MVH. 30 Fredrik.
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
29 jan 2016, 11:05
av Per Thomson
Intressant tråd och även rapport från 30Fredrik.

Re: Länk med fler bilder

Postat:
30 jan 2016, 10:59
av Bengt Dahlberg
30Fredrik skrev:Hej Bengt! Intressant att få syn på en gammal bekant!! Volvon på fotot ägdes av Norströms Åkeri AB i Eskilstuna som bl,a körde linjetrafik för både SLAB+TGOJ och hade utkörning av allt gods från järnvägsmagasinet i E-tuna. Den här bilen gick på kretstrafik över stora delar av Södermanland från E-tuna-Hälleforsnäs-Mellösa-Flen-Bettna-Vrena och sen tillbaka till E-tuna varje dag. Det betydde utkörning+inhämtning till alla nämda stationer, mängder med gods oftas kopplades en kort 2-axlat skåp- släp efter och då var inte den här Volvon så morsk precis! Chauffören på den här bilen var Sven Karlsson, väl inkörd på den här linjen som blev omkring 20 mil! Jag körde bilen själv många gånger när Sven hade semester och kan intyga att det har hänt en hel del med hyttkomforten sen dess+även med allt annat, men som sagt roligt att se en gammal bekant!! Även fotografen av Volvon är bekant Rolf Bergström, han jobbade på E-tuna Kuriren och gjorde många bra reportage+foton med sin Leicakamera! MVH. 30 Fredrik.
http://i180.photobucket.com/albums/x165/hvedhbrendh/0000005%20EM_RB_0008_zps6jhptmkt.jpghttp://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=176470#p176518
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
30 jan 2016, 13:21
av 30Fredrik
Hej igen! Ja va skoj att du har hitta mer foton av samma Volvo, mycket gamla minnen dyker upp som kräver en utläggning för att förtydliga alla foton!! Det stämmer som det står i texten att det är i Mellösa och på en av bilderna kan man åxå se Tumstocksfabriken i Mellösa, ett jäkla ställe att ta sej upp till speciellt på vintern ,högerbackning från stora vägen, gick bra med bara bilen , lite trixigare med det korta släp som syns på fotot taget nere vid magasinet. Chauffören är vid fototilfället " Arga Gunnar", kommer inte ihåg hans efternamn, en trevlig chaffis trots namnet!! Bilen gick under namnet "Loket" i chaufförskretsar, och jag kommer ihåg som Junior i gänget att jag var impad av den stora hytten med rejält svängrum!! Man kan åxå notera en viss skillnad på klädsel+rang mellan chauffören och stationsmanskapet! Notera även draget, kulkoppling, inte enkelt att få till men som tur var så fanns det hjälp att få på dom flesta ställen, det krävdes prescition för att få dragstången på plats! Tycker att Roffe Bergström har fått till ett fint gäng med bilder!! MVH. 30 Fredrik.
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
30 jan 2016, 19:43
av Anders Ason
Kul. En sådan bil körde jag när jag var anställd på SLAB, Norra Station, Stockholm i mitten av sextiotalet. Vi hade då många sådana.
Nä, inte tog man några bilder på den tiden. Det var ju bara vanlig vardag.
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
30 jan 2016, 23:49
av Bo Abrahamsson
Instrumenteringen skiljer sig också en del, inte så mycket att hålla reda på eller som idag.
Hälsn.
Bosse
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
31 jan 2016, 16:49
av Malte. E
En fråga till30Fredrik. Hade den bilen verkligen någon servostyrning?
Tyckte många Norströmchaufförer svor över den och menade att det var rena bottenskrapet i bilväg. OM den saknade servo, och med det korta släpet
måste den ha varit jobbig vid ofta förekommande tillbackningar.
Malte E.
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
01 feb 2016, 03:17
av 30Fredrik
Tjenare Malte! Troligtvis icke! Norströmmarna var ju inga älskare av extrautrustning! Jag var ju junior hos dom och dom få gånger jag körde bastarden så kommer jag ihåg att jag fick stå upp för att orka vrida på ratten vid backning+ den korta stången gjorde inte saken enklare!! Var "Loket" över på dina jaktmarker eftersom du kände igen Volvon? Kan ju va möjligt att "Loket" fick nån extra sväng åt ditt håll, för dom hade ju även ASG-linjen på dina domäner! MVH. 30 Fredrik.
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
01 feb 2016, 12:35
av Malte. E
Hej Fredrik.
Om du med "loket" menar den smala, mörkhåriga och tystlåtna kille som troligen brukade köra den bilen; jo, nog träffade jag
honom emellanåt. Enligt "Jacob" gick bilen av vägen och förstördes, de andra chaufförerna gratulerade och menade "tur att det där
missfostret försvann". Chauffören betraktade dem svårmodigt och sade efter en stund "jamen det där var ju en bra bil!"
Hälsningar, Malte.
Re: När kom den ut på markaden?

Postat:
01 feb 2016, 12:44
av 30Fredrik
Hej Malte! Ja då fick jag svar på den funderingen, troligtvis en välgärning att den drögen till bil försvann, även om Piloten ifråga sörjde, han fick väl nåt nytt vrak!! Om Jacob kan jag ge dej info, kör fortfarande hos Berglunds, brukar träffa honom då och då, ser ut att va pigg och är ju inte heller nån Junior i transportbranschen! MVH. 30 Fredrik.