Thomas Almen skrev:CTI, systemet för att reglera lufttrycket i däcken används fortfarande flitigt av bl.a Ferm i Sundsvall å Själlanders i Näsåker. SCA står för fiolerna i deras fall tror jag. Torbjörn Ebbesson i Strömsund var väl pionjär i Sverige med systemet.
Första gången jag var i Frankrike, 1957, imponerades jag av de franska lastbilarna som Unic, Saviem, Berliet och Bernard. Däremot såg jag inga Panhard som jag några år tidigare sett som tvåaxlig bil med kärra för sågtimmertransport till Fillan vid Tunadals sågverk. De franska bilarna hade redan då 10 a' 11 ton axeltryck och grusbilarnas lämmar var dubbelt så höga som de man då såg i Sundsvallstrakten.
Samtliga tunga franska bilar utan undantag hade då system för däcktrycksreglering. Förmodligen för att säkerställa hållbarheten i de dåtida däcken.
Alla bilarna verkade att vara trögväxlade. Vid trafiljusen i Rouen stod jag och åhörde lastbilstrafiken. Vid grönt ljus startades det med ett högljutt vrål från motorn - så blev det tyst till nästa växel "spettats" in och så fortsatte vrålet och så vidare. Mycket se och hörvärt.
Några år senare var Nikita Chrusjtjov med hustru på besök i Rouen och med general de Gaulle som värd och jag hade nöjet att se båda potentaterna i en Citroën och en efterföljande Citroën med Madammerna.
Per Thomson skrev:Mycket intressanta bilder, hoppas att bilderna blir bestående eftersom de finns på en server utan vår kontroll, tack Bengt!
Det är fritt fram för alla och envar att använda bilderna efter eget gottfinnande på egna sidor etc.