Sida 1 av 1

Förslag på nya besiktningsregler

InläggPostat: 29 okt 2015, 22:18
av Anders Ason
http://transportstyrelsen.se/globalasse ... aketet.pdf

Överlämnat till Regeringskansliet från Transportstyrelsen. 155 sidor.

Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 31 okt 2015, 22:45
av Claes-Göran
Hej bästa vårdare av historiska fordon. I veckan redovisade Transportstyrelsen förslag till regeringen angående färre kontrollbesiktning.Uppdraget var initierat av Näringsdepartementet - utred hur Sverige ska kunna efterleva en mängd krav som ställs i en rad direktiv från EU. Ett av förslagen till regeringen är kontrollbesiktning vart annat år för personbilar och lätta lastbilar ,slopat krav på kontrollbesiktning av släpvagnar under 750 kg såvitt de inte har bromssystem samt påbörja kontrollbesiktning av A-traktorer. EU - direktivet ger medlemsländerna möjlighet att undanta historiska fordon som är 30 år eller äldre samt fordon som sällan eller aldrig används i trafik. Transportstyrelsen föreslår därför till regeringen att "fordon som är 40 eller 50 år gamla eller äldre ska slippa regelbundna kontrollbesiktningar". Transportstyrelsen föreslår vidare att de flesta författningsändringar i svensk lagstiftning ska träda i kraft 4 februari 2018.
I förslaget till regeringen finns inget skrivet om undantag kontrollbesiktning av tung lastbil eller buss som är 40 eller 50 år eller äldre - texten talar om fordon. En fråga som infinner sig är om kategorin "fordon" också omfattar tung lastbil och buss som är 40 eller 50 år eller äldre ?? - vad säger panelen ?

Bästa hälsningar Claes-Göran

Re: Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 01 nov 2015, 00:17
av Anders Ason
Titta på 4.2.2 som kan ge ett utrymme för våra intressen. Frågan drivs genom Åkerihistoriska Sällskapet, ÅHS och vi har varit i kontakt med den ansvarige för utredningen innan den lämnades in.
I vårt arbete och underlag föreslog vi vartannat år för tunga lastbilar äldre än 30 år. Ni kan möjligen målet sträcka sig längre. Det finns även ett förarbete som gick in till ÅHS styrelsemöte (som inte är länkat här).

Se även:
http://www.akeritidning.se/svensk-akeri ... eteranerna

Som sagt så håller vi koll på vad som händer och ser nu fram mot vad remissinstanserna kommer att svara, Vad besiktingsföretagens intresseorganisation anser vet vi redan då de hotat med att dubbla avgiften.


(Notera att två trådar som berör samma ämne är ihoplagda till en. Det fanns redan en när du lade in ditt utmärka inlägg Claes-Göran.)

Re: Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 01 nov 2015, 10:55
av magirus
@ Ason: BRA!!! :D

Re: Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 01 nov 2015, 11:52
av 30Fredrik
Kan det va möjligt ???? Ligg på hårt, Anders! MVH. 30 Fredrik.

Re: Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 01 nov 2015, 12:24
av Reid Hulting
Samtidigt undrar man hur lagstiftarna ser på ett sånt fenomen som visas i senaste Klassiska lastbilar. En skattefri LS140 som byggts på med lastväxlare för att kunna användas i en affärsverksamhet. En sådan användning kan nog få lagstiftarna tveksamma till ovanstående lättnader. Särskilt om det skrivs om det.

Reid.

Re: Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 01 nov 2015, 15:53
av herrstina-
Jag delar din uppfattning Reid och har sannolikt skaffat en hel del ovänner den vägen. I samband med den här översynen skulle det vara lämpligt att även undersöka möjligheterna att skapa ett särskilt veteranregister med unika nummerplåtar.

På det viset skulle den alltmer tynande ordningsmakten på ett enkelt sätt kunna identifiera fordonen och stävja missbruk i yrkesverksamhet. Det skulle försvåra för oseriösa företagare som hönsfarmaren i Färgelanda att använda skattebefriade fordon i affärsverksamheten. Både åkeribranschen och hobbyverksamheten har alldeles tillräckligt med problem utan att vara offer för sådant här.

Att sedan de här svartfötterna glorifieras av entusiasttidningar gör bara problemet än större, egentligen är det märkligt att dom ställer upp och skyltar med sin kriminalitet i massmedia.

Stina.

Re: Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar.

InläggPostat: 04 nov 2015, 23:38
av Claes-Göran
Utredningen föreslås en rullande 40 års gräns ,det skulle innebära att 125000 fordon skulle undantas från kravet på periodisk kontroll i Sverige. Den enda kontrollen som då återstår är löpande kontroll av dessa fordon i flygande inspektion som utförs av Polismyndigheten , vilket enligt Transportstyrelsen vore tillräckligt för att upprätthålla en godtagbar trafiksäkerhet och miljö , m.a.o så faller dessa 40 eller 50 år gamla fordon in i de 5% av den totala tunga fordonsflottan i Sverige som skall kontrolleras varje år vid flygande inspektioner av polis och bilinspektörer. Vidare föreslås för poliser utan speciell fordonskompetens får lättnader i att att förelägga om kontrollbesiktning i samband med annat kontrollarbete längs väg till exempel nykterhetskontroll. Det förefaller bli så att tunga veteranlastbilar oavsett de besiktigas vart annat år kommer att stoppas och kontrolleras längs väg ,i sammanhanget verifiera att utfört trafikarbete inte är yrkesmässig utövning enligt yrkestrafiklagen (2012:210) eller i uppdrag nyttofordon.

Bästa hälsningar Claes-Göran