Mjölkcentralen

Postat:
27 sep 2015, 16:53
av Bengt Dahlberg
http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN01121&Imgnr=1Bildtext:
Godsbangården vid Stockholm Södra. Tappning av mjölk, från cistern på godsvagn till lastbilstank, Mjölkcentralen.
Anmärkning:
Källa: stinsenforum.se, 2014-10-15 - bildtext.
Bild från Sveriges Järnvägsmuseum Samlingsportal
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDN01121
Re: Mjölkcentralen

Postat:
27 sep 2015, 20:33
av Bo Norvinge
Dragen av en Scania-Vabis 350 årsmodell 1941 med rakåtta.
Det står att fotot är från 1947 vilket ska stämma. Mellan november 1943 till december 1952 gick den med det registreringsnummret.
Re: Mjölkcentralen

Postat:
28 sep 2015, 10:24
av Per Thomson
Notera att förr var det bilens regnummer som skulle sitta även på släpet eller påhängsvagnen bak. Vilket år var det som detta ändrades?
Re: Mjölkcentralen

Postat:
28 sep 2015, 21:44
av Bo Abrahamsson
Var det inte i samband med att vi fick dom nya skyltarna?
Hälsn. Bosse
Re: Mjölkcentralen

Postat:
29 sep 2015, 12:10
av Per Thomson
Ok, de infördes lite successivt i olika län 1973 o 1974 har jag för mig.
Någon som har minne ifrån de tidigare reglerna av skyltbyte på släpvagnen eller trailern när man bytte dragbil? Combi-terminalerna hade väl just startat innan de nya skyltarna hade kommit? Var det inte linje ett, eller något sådant företag, som körde trailers på järnväg mellan Stockholm och Göteborg för ASG?