Sida 1 av 1

Robins projektbil...

InläggPostat: 20 aug 2015, 22:29
av herrstina-
Jag och min yngste arvinge Robin var på turne i Holland och studerade en bil han hittat på nätet och placerat på sin önskelista. Bilen är en 360 hästars F12 -90 med 3,90 hjulbas, bilen är utrustad med styrbar pusheraxel och för närvarande vändskiva. Bilen visade sig för ovanlighetens skull motsvara bilderna i annonsen och är i ett fantastiskt skick, både kosmetiskt och tekniskt. Vi köpte alltså bilen och inom en snar framtid kommer den till Sverige på biltransport.

Ursprungligen var det en tippbil men av okänd anledning är flaket borta och ersatt av en vändskiva som troligen aldrig är använd. Mest troligt är anledningen att en dragbil är lättare att sälja än en extremt kort tippbil.
Går det att spåra och få tag i flaket ska det på bilen igen, annars får vi se vad som händer, en dragbil kan också vara praktisk, å andra sidan har jag redan flera av den sorten. Vi får se vad som kommer ut ur det här!

Stina.

unnamed[1] (4).jpg
unnamed[1] (4).jpg (104.26 KiB) Visad 14573 gånger


unnamed[1] (6).jpg
unnamed[1] (6).jpg (59.16 KiB) Visad 14573 gånger


unnamed[1] (7).jpg
unnamed[1] (7).jpg (91.79 KiB) Visad 14573 gånger


unnamed[1].jpg
unnamed[1].jpg (89.69 KiB) Visad 14573 gånger


unnamed[2].jpg
unnamed[2].jpg (88.93 KiB) Visad 14573 gånger


unnamed[2] (2).jpg
unnamed[2] (2).jpg (102.62 KiB) Visad 14573 gånger


F12 001.jpg
F12 001.jpg (50.8 KiB) Visad 14573 gånger

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 05:50
av 30Fredrik
Carl-Erik! Grabben hade näsa för det där med bilar! Ärftligt??? Bilen är ju i nyskick!!! MVH. 30 Fredrik.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 05:51
av Thomas Almen
Grattis! Fick en 360 ny 1989 hos en åkare i Östersund. Den fick jobba rätt hårt, men gick riktigt bra. Tycks minnas att 360'n var pålitligare än 400: an.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 08:47
av herrstina-
Skillnaderna på 360/400 var högst marginella, däremot fanns det betydligt fler 400 som dessutom ofta köpts för att användas i tyngre körning. När det väl dök upp problem på dom här bilarna var det naturligt att det oftast var på en 400.

Jag har haft högvis av 12.or varav bara en var i 360 utförande i den här generationen, problemet med den var att den hade lite dålig balans, annars var det en kanonbil. När dom här bilarna var aktuella kördes det lastbil, till skillnad från de halvtidsscheman som gäller nu så bilarna fick verkligen göra rätt för sig.
Nattsömnen har aldrig varit så god som när gårdsplanen var fylld med 12.or med fyrkantiga lyktor.

Om Almen tänker på det nästa gång Australien besöks får han gärna besöka någon skrotgård och se om dom har grejor till Jake Brake liggande. Jag har inte grejor så det räcker till den här också.

Stina.

BXP626 001.jpg
BXP626 001.jpg (46.37 KiB) Visad 14536 gånger

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 10:29
av Bo Norvinge
Fin investering!

Men pukker med tippflak är väldigt osvenskt. Inte alls lagom.
Du skulle allt ha någon kort tipptrailer, kanske med en liten kran. Bra att ha på åkeriplan.
Och en hustrailer.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 13:46
av Thomas Almen
Barnet kommer ju att bli barnledig i början av nästa år. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att fördriva ledigheten än att kolla runt på olika skrotar efter dom delar du behöver :-D. Skillnaden mellan 360 å 400 va väl EDC på den större? . Det var tydligen tillräckligt i en del fall. Den jag körde fick visa musklerna mer än en gång, å den gjorde mig inte besviken. Varför inte sätta ett lagom långt flak/skåp på nyförvärvet? Ser en del sydeuropeer gjort det, med rätt lyckat resultat.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 14:31
av herrstina-
Bo Norvinge skrev:Fin investering!

Men pukker med tippflak är väldigt osvenskt. Inte alls lagom.
Du skulle allt ha någon kort tipptrailer, kanske med en liten kran. Bra att ha på åkeriplan.
Och en hustrailer.


Visst är det osvenskt, precis som mycket annat jag pysslat med. Tippflak verkar riktigt klädsamt på den här bilen.

Kran har jag ju redan på bärgaren.

09.05.07 006.jpg
09.05.07 006.jpg (110.12 KiB) Visad 14510 gånger


Och hustrailer finns det redan en till den andra tolvan.

OFK 081108 010.jpg
OFK 081108 010.jpg (85.16 KiB) Visad 14510 gånger


Stina.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 14:57
av herrstina-
Thomas Almen skrev:Barnet kommer ju att bli barnledig i början av nästa år. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att fördriva ledigheten än att kolla runt på olika skrotar efter dom delar du behöver :-D. Skillnaden mellan 360 å 400 va väl EDC på den större? . Det var tydligen tillräckligt i en del fall. Den jag körde fick visa musklerna mer än en gång, å den gjorde mig inte besviken. Varför inte sätta ett lagom långt flak/skåp på nyförvärvet? Ser en del sydeuropeer gjort det, med rätt lyckat resultat.


Överraskande nog behöver du uppdatera dina uppgifter på dom här volvona. I den här generationen som hade motorer i TD122 serien fanns inte EDC, ett väldigt litet antal som nog kan betraktas som en mix av fältprov och förseriebilar hade TD122 med EDC i kombination med Gear Tronic. Spisen i den här 360 varianten heter TD122 F och är på noga räknat 356 hästar. Motorn i tex min lådbil heter TD122 FS och den producerar 396 hästar. Båda varianterna har mekaniskt reglage till pumpen och skillnaden är nog ungefär 11/2 varv på rökbegränsare. De flesta 360 blev nog justerade så dom gav betydligt mer än 400 hästaren.

När Euroklassningen kom 1992 dök nästa generation upp, den hette TD123 ES och var Volvos första miljömotor, effekten var 404 hästar. 123 ES motorn hade EDC och Alfaomställare vilket innebar att insprutningstiden justerades efter varvtal och oljetryck, den här motorn var optimerad på 1200 rpm där den var starkare och mer ekonomisk än det mesta som fanns på marknaden då.

Vi hade en bil med 123 ES motor som kluddade när den var ny, nu som då hittades aldrig något fel så en ny motor stoppades i och alla kablage och elektroniska komponenter byttes ut, sen gick den bilen 170.000 mil med ett vattenpumpsbyte.
Den utbytta motorn stoppades senare i en annan bil i Mälardalen där den gick problemfritt så mitt antagande att felet låg i kablage och elkomponenter var förmodligen rätt.

När det gäller byggnation på den här dyrgripen får vi se vad som händer, idealet vore om det gick att få tag i flaket som suttit på bilen, det borde ju passa? Annars är en möjlighet att leta upp ett fast flak i lagom längd och skruva på. Jag misstänker att det kan bli besvärligt att få dit ett tippflak från en annan bil, tippkonstruktioner har ofta en kolv som ska få plats någonstans i chassiet och där är redan rätt trångt. Annars kan den ju vara dragbil.

Stina.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 18:55
av Thomas Almen
Tänk om man för en enda gångs skull kunde få ha rätt mot dig.... :-/ Men jag vet bättre än att argumentera emot, respekterar ditt kunnande. Den tolvan jag fick rördes inte på nåt vis, den gick som den skulle från dag ett. Man kan faktiskt kalla den "Frälsaren", för innan jag fick den var det Scania som gällde, även för mig. Körde bl.a torv på kuperade vägar ihop med tidiga 142:or som fick ge sig. Överhuvudtaget ett trevlig å pålitlig arbetskamrat.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 21:29
av herrstina-
Du får föra en dialog med fröken Rosa, hon hävdar att jag har fel titt o tätt. Naturligtvis hävdar jag motsatsen.

När det gäller favoritbilar gäller det att hänga med i svängarna, Volvona av de här generationerna var sällsynt lyckade och jag hävdar bestämt att det är den bästa lastbils som byggts. Någonsin och överallt!

Det här gäller 7, 10 och 12 modellerna, övriga har jag ingen erfarenhet av.

Mitt nuvarande förhållande till nämnda tillverkare tror jag de flesta känner till vid det här laget.

Stina.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 21 aug 2015, 22:08
av Thomas Almen
Njae, skeptisk till att din sällsynt trevliga livskamrat beskyller dig för det utan goda grunder. Första utgåvan av FH'n var som skapt efter mina behov. Senare utgåvor inte lika lyckade. Scania förbigår jag med tystnad, då det är känsligt för vissa att man kritiserar härligheten. Nyfiken på nyare DAF, verkar som en trevlig bil.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 22 aug 2015, 23:20
av Z 1578
När jag började köra hade vi en F12:med edc, den gick som ett skott. Det bara riste i bilen när han tog i, riktigt kul att köra. Du Thomas som känner till trakten, Täljebacken stånkade han upp för i över 50 blås med 60ton. Inte så dåligt, och definitivt i klass med 420:in jag fick sen. Grattis till köpet Stina! Skulle gärna ha haft en sån, tycker att F12 av den modellen var riktigt trevliga att köra.

Re: Robins projektbil...

InläggPostat: 23 aug 2015, 07:05
av Thomas Almen
Det var minsann inte dåligt. Tälje är riktigt ser annars.