Sida 1 av 1

Vägverket

InläggPostat: 22 jul 2015, 16:04
av mats-oh
Vägverkets lastbilar fascinerar mig. Dessa slitvargar! Visst även kommunbilar. Alltid Gula.....precis allt som kan lackas blir gult.
Total avsaknad av extrautrustning men ofta utrustade med starkaste motorerna.
N88 Turbo....L76 Super....L110 Super. Dock så om vi tar kommunbilar så var dom kanske lite klenare.
Men iaf tipp och ganska ofta nån mindre kran.
Kranen på vägverksbilarna var väl mest för att lyfta plog och sidovingar.
Tippflaken ofta väldigt korta med alluminiumlämmar.
Vägverket måste varit väldigt tidiga att använda Aluminium.
Dom användes väl mest till snöröjning så därav kraftiga motorer på små kort bilar som väl nästan aldrig gick med släp.
Med vänlig hälsning
Mats

Re: Vägverket

InläggPostat: 22 jul 2015, 23:03
av Per Thomson
Helt rätt beskrivet Mats!
Det var väl en tid då det bara förekom två-axliga bilar, men ändå var det de starkaste varianterna som gällde. En tid innan gul färg så gällde mörkgrön.

Vagverket.jpg
Vagverket.jpg (147.92 KiB) Visad 12715 gånger

Re: Vägverket

InläggPostat: 23 jul 2015, 13:11
av Anders Ason
Den gröna berodde på försvarsskäl.

Re: Vägverket

InläggPostat: 23 jul 2015, 21:20
av Per Thomson
Anders Ason skrev:Den gröna berodde på försvarsskäl.


Intressant,
finns det något dokument som styrker det?

Re: Vägverket

InläggPostat: 24 jul 2015, 22:02
av lokförare
vägverkets volvo titaner var endast utrustade
med motorer utan turbo
en del av dem var för svaga för plogkörning
som tidigare nämnts så blev N88:orna utrustade
med turbomotor

Re: Vägverket

InläggPostat: 24 jul 2015, 23:43
av Thomas Almen
Även 75: orna var utan turbo. Hemma i Jämtland svor vv-gubbarna när dom tvingades släpa nån lastad tradare uppför nån seg backe.

Re: Vägverket

InläggPostat: 15 aug 2015, 20:23
av mats-oh
Usch , jaså föregångarna var utan turbo.
Vet iaf att N88orna hade Turbo , även 4*2orna.
Kan tänka mig att iaf Scania 76orna hade också Turbo.
Fina bilar tycker jag.
Mats

Re: Vägverket

InläggPostat: 16 aug 2015, 09:57
av Per Thomson
Det fanns även en del konservativa åkare som var misstänksamma mot turbo långt in på 76-tiden.

Re: Vägverket

InläggPostat: 16 aug 2015, 09:59
av Lasse Hsand
Har en gammal Scania 76 vv. Med D11 i men hydraul pumpen går direkt på kamdrivningen. Var det så på alla VV.