Sida 1 av 1

Semesterobservation Slovenien Timmer 1

InläggPostat: 17 jul 2008, 23:48
av Per Thomson
Skogsbrukets transporter kanske inte är lika rationella som i Sverige men så har de ju ett tuffare landskap jämfört med Sverige, mer höjdvariationer och mindre vägutrymme. Två mans bemanning var en självklarhet. Även fast det inte handlar om veteranlastbilar så förtjänar bilderna en visning här då transportmetoderna inte är alltför olika vad som förekom i Sverige på 70-talet.

IMG_4399.jpg
Vanligt trailerekipage
IMG_4399.jpg (66.6 KiB) Visad 5282 gånger

IMG_4404.jpg
Lossning av timmer vid upplag
IMG_4404.jpg (60.7 KiB) Visad 5282 gånger

IMG_4439.jpg
Plötsligt korsade vandringsleden en väg och lite buller hördes ...
IMG_4439.jpg (75.09 KiB) Visad 5281 gånger

IMG_4438.jpg
KIunde inte låte bli att undersöka närmare . . .
IMG_4438.jpg (62.07 KiB) Visad 5281 gånger

IMG_4440.jpg
Här kommer det, bildbeviset att transportlösningen av idag berättigar ett inlägg i veternalastbilar.se, så transporterade ju vi timmer i Sverige förr
IMG_4440.jpg (65.01 KiB) Visad 5280 gånger

IMG_4441.jpg
Vad är det då som är unikt, jo att lasten avgör axelavståndet mellan bil o släp.
IMG_4441.jpg (64.76 KiB) Visad 5280 gånger

Re: Semesterobservation Slovenien Timmer 1

InläggPostat: 18 jul 2008, 13:44
av Anders
Finfina bilder! :D

Kör de inte helstam i bla. Tyskland på samma sätt fortfarande?
Har för mig att jag sett liknande ekipage där.

Samt även här i sverige faktiskt. När Scania lanserade 16-liters v8;an så hade man ett antal demoekipage som man körde längs gamla E4;an mellan norrköping och nyköping. Och där hade man bla. ett tyskt helstamsekipage. Tror att det var en R144 6X4 med en mycket kraftig kran på bilen samt timmertrailer efter. Synd att man inte hade någon kamera med då :(

Re: Semesterobservation Slovenien Timmer 1

InläggPostat: 20 jul 2008, 17:40
av Per Thomson
Jag såg inte en enda helstammstransport varken i Tyskland eller i Österrike. Minns dom från tidigt 70-tal och då handlade det om en lite mer sofistikerad lösning än vad dessa bilder visar från Slovenien. Konstruktionen på de Tyska och Österrikiska bilarnas släp på 70-talet var en typ av boggie som var självstyrande och man hade ingen dragstång till släpet utan timmerlasten fick utgöra dragstång eller kanske rättare sagt trailerram. Konstruktionen av själva boggien var av en typ som också användes för de specialtrailers varmed man transporterade BeGe-hytter från Oskarshamn till Södertälje.

Däremot såg jag åtskilliga timmerbilar i Tyskland och Österrike av märket MAN och Scania 6x4 med vanliga 2-axlade släp som lastade 2 travar vanligt korttimmer.
Jag antar att helstamstransporter i Tyskland inte förekommer längre då säkerheten med dessa ekipage debaterades en hel del. I Slovenien skulle nog helstamstransporter vara en omöjlighet med tanke på hur vägarna kunde se ut fram till avläggsplatserna, däremot förekom stocklängder på uppskattningsvis 10 meter, se foton.

Jo, det vore intressant Anders om någon hade foton på svenska helstamstransporter. De lösningar jag minns var baserade på trailerchassin av konventionell typ om än något längre. Kanske någon hade en medspårande sista axel och någon kanske hade ihopskjutbar ram. När jag i första inlägget nämnde likheten med tidigare svenska timmertransporter så syftade jag på att avståndet mellan bilens banke och släpvagnens banke var konstant och bestämdes av lasten. Vid snäv kurvtagning blir dock avståndet förändrat även om bankarna är vridbara. De tidiga svenska lösningarna innebar att banken på antingen bilen eller släpet var fastsatt på en glidram för att möjliggöra kurvtagning. På de slovenska ekipagen teleskoperar i stället dragstången vilket syns på bilderna. Vid tomkörning låses dragstången och förmodligen finns också en bakre säkerhetslåsning för ett ytterlighetsavstånd.

IMG_4391.jpg
IMG_4391.jpg (63.47 KiB) Visad 5114 gånger

IMG_4393.jpg
IMG_4393.jpg (70.33 KiB) Visad 5114 gånger

Re: Semesterobservation Slovenien Timmer 1

InläggPostat: 20 jul 2008, 19:16
av Böll
Här hemma på gården kom de i förra sommaren en timmer bil å lasta virke,de ju inte så ovanligt,men bilen en Volvo-fh 16 hade kvar reklam på taket från en åkare i Jokkmok,bilen va regad i St-petersburg å kördes av en snubbe från Baltikum..........tur man inte e seriös timmer åkare........