Kommersiella fordon?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kommersiella fordon?

Inläggav Anders Ason » 20 sep 2007, 09:12

Tycker själv det är trevligt med den flora av bilar som är med på träffarna men i inbjudan står det oftast att det gäller kommersiella fordon och absolut inte ombygga fordon till husbilar.

Frågan är väl vad som då räknas som kommersiella, min okunnighet är stor? Enlig Wikipedia:
- Kommersiell verksamhet är en verksamhet som omsätter pengar och vars avsikt är att ge intäkter. Om målet är att intäkterna även ska ge överskott, vinst, kallas verksamheten ibland även vinstdrivande.

Hur ställer sig då millitärfordon, brandbilar, polisens vattenkanonbil, små Morris Minorkombi med flera i relation till denna definition?

Byta ut kommersiella till bruks/nyttofordon, eller?

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 21 sep 2007, 08:05

Intressant fråga, jag kom att tänka på att i min barndom fanns ett litet bageri i min hemby. Bageriägarens bror, som var en riktig motorcykel entusiast körde ut brödlådor till de närmaste butiker i trakten med sin sidvagnsförsedda motorcykel. Sidvagnen bestod av en plattform, ungefär som i sidvagnscross, och på den lastades brödlådorna. Var detta ett komerciellt fordon, nyttofordon, lastfordon eller till vilken grupp skall den räknas?
Diskussionen kanske inte platsar in här efter som det inte var någon lastbil.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 21 sep 2007, 08:57

Vill minnas att det på Classic Car i Rättvik deltog en likbil för två år sedan. Eller var det i Borlänge?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2007, 17:49

admin skrev:Vill minnas att det på Classic Car i Rättvik deltog en likbil för två år sedan. Eller var det i Borlänge?

Ähum.. reser inte passageraren i bilen mot betalning?
Grus eller biomassa?

En likbil på träffen kan ju riskera att dämpa humöret då man inte vet om den är lastad eller inte? Alternativt, om den är med av beredskapsskäl!

"Min bil är inte lik någon annan bil - det är en likbil!"

Det värsta jag sett i den vägen är väl en "liksläpvagn" byggd på ett husvagnschassie ("skyltfönster" och guldfransar dock).

Nej, helst inga likbilar i rallyn = ovärdigt alla som åkt i den.

/A
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack