Sida 1 av 2
No Spin

Postat:
18 apr 2015, 22:03
av Z 1578
Eftersom det kommit på tal i en annan tråd så tänkte jag starta en egen tråd i ämnet No Spin diffrentialer, här borde ju finnas några som har erfarenhet av denna "geniala" konstruktion. Själv så trodde jag att det var något större haveri i min bakaxel, bilen hoppade och högg när man svängde. Jag plockade ur klumpen men hittade inget fel, det såg ut som nytt allting. Först när jag pratade med en äldre gentleman som kört lastbil länge så fick jag förklaringen och även en "körinstruktion". Kanske fler som har upplevt problemen med det här...? Sen är jag även nyfiken på vad Stina har för skapelse med No Spin.
Re: No Spin

Postat:
18 apr 2015, 23:22
av Thomas Almen
Jag har ju faktiskt växt upp med det här fenomenet. Efter ett par åthutningar från bilen så satt körsättet där. Men som du skriver, man kan tro att nån stoppat in ett spett i nåt av knutkorsen när det misslyckas. Minns ju en del backar där dom fick växla vid rätt tillfälle, annars gick det åt heta helvetet.
Re: No Spin

Postat:
18 apr 2015, 23:59
av herrstina-
Den jag har med No Spinn är brandbilsbussdragbilen som kamrat Gösta här på forumet ska överta. Den har både No Spinn och Norrlandsväxel.
Stina.
![027[1].jpg](./download/file.php?id=13439)
- 027[1].jpg (96.41 KiB) Visad 15769 gånger
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 00:21
av Z 1578
Aha, då kanske man får äran att se den i verkligheten framöver. Är den extra knepig att köra när den är lätt bak?
Vad har en sådan för ursprung?
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 09:33
av magirus
Kanske ärade skribenter med erfarenheten kan författa en liten beskrivning av körsättet så att en nyfiken Magirusåkare kan få en hum om hemligheten?

Bra initiativ!!

Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 09:50
av Thomas Almen
Enkelt beskrivet så gäller det att hålla jämn gas när det svänger, annars kan diffen gå i. Extra knepigt kunde det vara vintertid, åtminstone därifrån jag kommer.Eftersom det kunde vara is under ena drivhjulet å barmark under det andra, så kunde bilen få epileptiska anfall när det passade som sämst.
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 09:52
av magirus
Man bockar o tackar!
Som att köra Amazon med anti-spinn fast tyngre o värre följder!

Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 10:22
av herrstina-
Jag vet inte riktigt varför det påverkar men bara genom att stoppa in 7-8 personer i den gröna farkosten så upplevs den som betydligt mer sympatisk, idealet skulle nog vara en klump på dryga tonnet där bak.
I nuvarande utförande väger den ca 1400 kg på driven.
Här är en bild i originalutförande.
Stina.

- doy_548.jpg (73.93 KiB) Visad 15734 gånger
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 11:31
av Thomas Almen
Det är väl elementär fysik Stina? Med mer tyngd ökar fästet för drivhjulen, å diffen håller sig lugnare. Kan ju va den lilla tyngdförflyttningen som behövs.
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 14:00
av Z 1578

- tmp_7536-_20150419_140215465070485.JPG (140.69 KiB) Visad 15710 gånger
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 14:48
av herrstina-
Thomas Almen skrev:Det är väl elementär fysik Stina? Med mer tyngd ökar fästet för drivhjulen, å diffen håller sig lugnare. Kan ju va den lilla tyngdförflyttningen som behövs.
Så är det naturligtvis, men det är överraskande känsligt. Jag har aldrig sett hur det fungerar inne i klumpen, på något sätt borde centrifugalkraften vara inblandad och den är ju samma oberoende av drivhjulstrycket.
Stina.
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 16:25
av Thomas Almen
Jodå, men om inte hjulen släpper lika lätt, så inverkar ju inte centrifugalkraften lika lätt. Ren spekulation från min sida. Jag kanske ska dissekera klumpen på donatorn,så man får en förklaring?
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 18:13
av herrstina-
Det får bli med fotodokumentation då!
Stina.
Re: No Spin

Postat:
19 apr 2015, 18:50
av Thomas Almen
Tja, det beror lite på vad jag hittar

Re: No Spin

Postat:
20 apr 2015, 06:42
av Gösta
Hej Är på väg nu i dagarna nedåt för att hämta hem B54:an,
Den ser ut att ha många namn, Skönheten, Lyxdragaren mm. Tror hemtransporten kommer att gå bra, för den har ju genom åren blivit ompysslad , men ett fordon är ett fordon, och kan ha sina nycker. De sista 20 åren verkar den bara ha fått drygt 200 mil på mätaren och det är ju ofattbart lite.
Många har frågat vad det ska bli med den, om den ska byggas om på nåt sätt, eller ändras på, byggas om till en mer äkta skvader,med ett nätt flak därbak,men jag tycker att den är lite småfräck som den är, lite uppstudsig kanske man kan säga. Vad en saknar i nuläget är väl en lämplig trailer av någon sort. Har haft i tankarna, att det kommer att lösa sig på så vis, att om den kommer ut i trafiken och visas upp, genererar det till resonemang som kan föra saken i rätt riktning.
Dess uppstudsiga eller kanske studsiga bakända, eller i varje fall dess bakaxels innanmäte har ju nu också resulterat i en ny tråd i lastbilsforumet,och det var ju lite kul.
Skulle det, mot förmodan, krångla på hemreasan. Ja då får jag väl söka min lycka hos någon forummedlem efter vägen, så nu vet ni alla att ingen går riktigt säker de närmaste dagarna.
Är det någon som har någon ide om trailer, går det bra att ha synpunkter här i forumet, är ganska grön på det området, så därför tackar jag för vinkar och råd.
Det är lätt få fatt i mig via ett klick på mitt namn Hälsningar Gösta