Sida 1 av 1

Vägning

InläggPostat: 26 mar 2015, 22:11
av Anders Roger Larsson
Statspolisen ute och väger - observera statspolisbilen!

Statspolisen_v(till veteranlastb 150326) - Kopia.jpg
Statspolisen_v(till veteranlastb 150326) - Kopia.jpg (113.01 KiB) Visad 12633 gånger

Re: Vägning

InläggPostat: 27 mar 2015, 12:16
av Kjell T
Polisbilen ser ut att vara en Ford från 1955, eller kan de vara 1956?

Re: Vägning

InläggPostat: 27 mar 2015, 14:43
av Anders Roger Larsson
Kjell T skrev:Polisbilen ser ut att vara en Ford från 1955, eller kan de vara 1956?


Det är en 55:a. Syns på listen på framdörren. Förr så bytte man ofta ut listerna på 55 års Fairlane mot lister från en 56:a, och vips så hade man ett år nyare bil (den mer äventyrlige kunde även byta ut fronten men det var svårare att få tag i på skroten).

Re: Vägning

InläggPostat: 28 mar 2015, 00:53
av Noxcania
Mina føräldrar hade just en -55 2d HGV, ljusgrå, innan 1:a Studebakern, har ett foto på den någonstans, när jag va yngre gillade jag mest 56:orna men nu har jag ändrat mej.
Inget om lastbilen ännu...?

Re: Vägning

InläggPostat: 28 mar 2015, 06:28
av Kjell T
Var det inte olika blinkers också, runda på 55:orna och avlånga på 56:orna

Re: Vägning

InläggPostat: 28 mar 2015, 12:57
av Anders Roger Larsson
Kjell T skrev:Var det inte olika blinkers också, runda på 55:orna och avlånga på 56:orna


Jepp, så är det.

Re: Vägning

InläggPostat: 31 mar 2015, 18:37
av Per Thomson
Observera vågarnas höjd, gissa vilket drivaxeltryck det blev när poliserna misstolkade reglerna (eller om deras instruktion var helt idiotisk) och tog axel för axel på en FB88 boggie vilket medförde att drivaxeln nådde "taket=ramen" och därmed även fick belastning från löpaxeln. Det var bara förspilld tid att försöka få poliserna att begripa att instruktionen var fel, trots att de med egna ögon kunde se att drivaxeln lyfte bilens hela bakände.
Instruktionen syftade antagligen på att man måste köra upp driv- och löpaxel samtidigt sida för sida för att undvika denna felavläsning. Vad vägde en 24-årings chaufförs-påpekande med realexamen mot en "välutbildad" polis vid den tiden?! :!: :?:

Det är säkert fler än jag som har blivit felaktigt dömda på samma grund. För min del blev denna händelse en (en av flera) viktig vändpunkt i mitt liv, ska man vara åkare i Sverige på laglig grund, det går inte, tänk om och välj en annan yrkesbana.

PS,
Förmodligen en Gladsax-hytt.

Re: Vägning

InläggPostat: 31 mar 2015, 21:40
av S-V L44
Per Thomson skrev
Förmodligen en Gladsax-hytt.

Jag hade faktiskt samma tanke, och tippen ser ut att vara en Eiker.

// Kjell N

Re: Vägning

InläggPostat: 02 apr 2015, 19:07
av Per Thomson
Eiker är förmodligen något sydsvenskt fabrikat vilket jag inte känner till såväl, men sådana igen-känningstecken är mycket välkomna här. Ditt inlägg Kjell fick mig att studera bilden än en gång och jag la nu märke till stabiliseringsstagen för stakar. För de som inte känner till det så var det mer regel än undantag att ett flak skulle ha fäste för stakar. För bilar som regelbundet körde ved eller timmer visade sig denna konstruktion vara otillräcklig varför en marknad för särskilda bankar uppstod. Vid tiden när den här bilden togs hade man dock för länge sedan infört bankar men stakar kom ändå till användning ibland för lastsäkring t ex vid last av sågade trävaror.

Re: Vägning

InläggPostat: 02 apr 2015, 21:51
av Bo Abrahamsson
Eiker är väl från Eslöv om jag inte minns fel.
Hälsn. Bosse

Re: Vägning

InläggPostat: 02 apr 2015, 23:02
av S-V L44
Eiker fanns i Lund.
Jag tyckte "lejontassen" liknar den som Eiker hade på sina trevägstippar.

// Kjell N