Observera vågarnas höjd, gissa vilket drivaxeltryck det blev när poliserna misstolkade reglerna (eller om deras instruktion var helt idiotisk) och tog axel för axel på en FB88 boggie vilket medförde att drivaxeln nådde "taket=ramen" och därmed även fick belastning från löpaxeln. Det var bara förspilld tid att försöka få poliserna att begripa att instruktionen var fel, trots att de med egna ögon kunde se att drivaxeln lyfte bilens hela bakände.
Instruktionen syftade antagligen på att man måste köra upp driv- och löpaxel samtidigt sida för sida för att undvika denna felavläsning. Vad vägde en 24-årings chaufförs-påpekande med realexamen mot en "välutbildad" polis vid den tiden?!
Det är säkert fler än jag som har blivit felaktigt dömda på samma grund. För min del blev denna händelse en (en av flera) viktig vändpunkt i mitt liv, ska man vara åkare i Sverige på laglig grund, det går inte, tänk om och välj en annan yrkesbana.
PS,
Förmodligen en Gladsax-hytt.