Sida 1 av 1

gaz 170 km

InläggPostat: 23 mar 2015, 15:39
av trukpe
läste öm mas skal nog vara Gaz gå in på gogel kamaz170 km tänkte på när vi balanserade kardan stånger :lol:

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 23 mar 2015, 20:09
av S-V L44
GAZ är inte alls samma tillverkare som MAZ.
Under Sovjettiden fanns det bl.a. följande fordonsproducenter GAZ, KAZ, MAZ, UAZ och VAZ, och det är inte frågan om en och samma tillverkare.

// Kjell N

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 23 mar 2015, 20:24
av Z 1578
Är inte namnet knutet till tillverkningsorten?
Första bokstaven i fabrikatet motsvarar första bokstaven i tillverkningsorten och dom andra två står fritt översatt för bilfabrik. Det var väl enklast så när det var samma ägare till alltihop.

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 23 mar 2015, 21:25
av S-V L44
Z 1578 skrev:
Är inte namnet knutet till tillverkningsorten?
Första bokstaven i fabrikatet motsvarar första bokstaven i tillverkningsorten och dom andra två står fritt översatt för bilfabrik. Det var väl enklast så när det var samma ägare till alltihop.

Jo, det är så det var (är), och i grunden hade fabrikerna samma ägare, den sovjetiska staten. Trots det var bilmodellerna som producerades helt olika.
Dessutom kan ju tilläggas att det fanns fler fordonstillverkare bl.a. Kraz och Kamaz som varken har med KAZ eller MAZ att göra.

// Kjell N

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 23 mar 2015, 23:30
av Bo Norvinge
A och Z står för Avtomobilnij Zavod (med reservation för stavning), vilket alltså ska betyda automobilfabrik.
Hade ryssen verkligen kommit hade vi tillverkat GoAZ, SAZ och TrAZ.
Goteborski Avtomobilnij Zavod, Sodertaljski Avtomobilnij Zavod och Trollhattsky Avtomobilnij Zavod.

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 23 mar 2015, 23:48
av Z 1578
Då var jag ju inte helt ute och cyklade.. Vi har inte några synpunkter på din stavning Bosse, här finns inga språkpoliser, i varje fall inte ryska... :) intressant teori om våra svenska tillverkare, kanske hade dom fortfarande varit svenska
eller rättare sagt ryska om vi hamnat i Sovjets klor.

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 24 mar 2015, 09:34
av S-V L44
Efter ett års boende i Ryssland i mitten av 1990-talet och inrikes resor över åtskilliga delar av landet i alla väderstreck från medelpunkten räknat, dvs. Moskva, så lärde jag mig en del om landet.
Många av mina inrikes resor gick faktiskt till Irkutsk i Sibirien. Det är många otroliga minnen som jag kan berätta om de resorna.
Vid mina kundbesök har jag också åkt i en hel del fordon av märken som räknats upp. Inga tunga lastbilar dock, men pick-uper och skåpbilar och en rad olika "maffia"-ägda limousiner.

Därför vill jag påpeka att alla de nämnda fabrikerna inte var ryska utan sovjetiska.
Jag minns inte hur många delstater som ingick i den sovjetiska federationen, men det var åtskilliga. Fler än jag kan räkna upp på rak arm. Och alla delstaterna är numera självständiga länder.
Ryssland är givetvis det allra största landet av dessa, och har naturligtvis fortfarande ett jättestort inflytande på de övriga små länderna.

MAZ och KrAZ stammar från Minsk respektive Kremenchuk i Ukraina.
KAZ stammar från i Kutaissi i Georgien.

// Kjell N

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 24 mar 2015, 12:07
av Z 1578
Intressant, gjorde man alla typer av fordon i samma fabrik?
Spännande att resa runt i ett land som Ryssland, känns som det kan hända nästan vad som helst.

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 24 mar 2015, 17:24
av Gösta
Informativ och härlig tråd, inte så ofta man får fakta från den delen av världen. Ja tack , jag ser fram mot lite reseskildringar, historier om hur olika kanaler bearbetades, för att gynna ens egna syften, är alltid skojiga att ta del av.
Såg i en biltidning att ett av märkena var på gång igen, i Sverige, efter att ha legat i en viss lägervall

Re: gaz 170 km

InläggPostat: 24 mar 2015, 18:09
av Henry_EE
Bo Norvinge skrev:Goteborski Avtomobilnij Zavod, Sodertaljski Avtomobilnij Zavod och Trollhattsky Avtomobilnij Zavod.


Sounds good and similar to Russian plants ;-)