För vykortssamlaren, Volvo NB88 och mer

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

För vykortssamlaren, Volvo NB88 och mer

Inläggav kajo » 07 jul 2008, 11:22

Läser att Stellan lider av sommartorkan och det vet man ju hur trist det känns när det inte finns nånting kul att surfa på... så jag rycker in till undsättning.

En bekant skickade mig ett vykort, ett nytryck av ett gammalt reklamkort. Efter lite detektivarbete lyckades jag spåra upp förlaget och där finns mer i samma stil, företrädesvis Volvo vad jag kan se. http://www.nostalgikort.se/nav14392

vykortvolvolastbil.jpg
vykortvolvolastbil.jpg (99.18 KiB) Visad 9429 gånger

På dörren står ett firmanamn som tyvärr inte går att tyda, men orten är läsbar: den här stolta timmerbilen gick i Urshult.
Konsten att väcka en dam ur hennes 25-åriga Törnrosa-sömn: http://beda.info.se
Användarvisningsbild
kajo

Re: För vykortssamlaren, Volvo NB88 och mer

Inläggav Anders Ason » 07 jul 2008, 12:41

Hmm.. här är det inte torrt, det har regnat ca 36 mm på ett dygn! Men... på lastbilfronten får jag väl hålla med om att det är (helt naturligt) något lugnare. Lastbilsskrotarna är stängda, folk är bortresta men här ligger man knappast på stranden!.

När det gäller vykort i gammal stil har jag stött på detta på flera ställen, b l a på Motormuseet i Motala som har en mycket god sortering och sannolikt är det flera än den firma du refererar till som för sådana kort.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jul 2008, 19:21

Vajert! En riktig bil med riktig last på bil och släp som jag som barn var med om men med en Titan.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Fredrik Klint » 10 jul 2008, 09:54

Såna här nostalgikort finns i mängder, utgivna av förlag Håkan Eriksson i Falkenberg.
Det är alltså nytryck men det spelar ingen roll tycker jag, motivet är ju det roliga/väsentliga. Det tråkiga är när en del försöker göra sig en hacka och sälja såna här kort till rövarpris och lura folk att det är gamla grejer...
Förutom lastbilar finns bilar, bussar, mopeder och andra motiv som inte har med fordon att göra.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav bilobuss » 10 jul 2008, 11:32

Volvo NB88, G 3594, gick hos Trävaruhandlare John Neikter, Urshult.
bilobuss
bilobuss

Inläggav Stellan » 10 jul 2008, 22:24

Jodå, både kort och planscher har inhandlats under åren med dylika motiv från det förlaget :)

En liten undran om just den här bilen...är det ändå inte en Titan? Positionslampan på taket och blinkersen på backspegeln fanns väl inte på N88:an? Vikingen vi hade på åkeriet i Uddevalla såg ut så, förutom gälarna på sidan av fronten. Kan det vara en fotobil de har "hottat upp" undrar en nyfiken yngling :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 11 jul 2008, 16:19

Stellan skrev:Jodå, både kort och planscher har inhandlats under åren med dylika motiv från det förlaget :)

En liten undran om just den här bilen...är det ändå inte en Titan? Positionslampan på taket och blinkersen på backspegeln fanns väl inte på N88:an? Vikingen vi hade på åkeriet i Uddevalla såg ut så, förutom gälarna på sidan av fronten. Kan det vara en fotobil de har "hottat upp" undrar en nyfiken yngling :D

/Stellan

Förlagan till vykortet är en broschyr tryckt 1965. Bilen är en Titan som Volvo "emblemerat" (Nytt ord). M.a.o klistrat på ett N88-märke då de inte hunnit tillverka några sådana inför fotograferingen. Volvo ville gärna ha "åkarbilar" till broschyrerna.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 11 jul 2008, 19:06

Jag misstänkte nästan det :P

Det är lite synd att de inte gör så fortfarande...nu ska det vara nya och designade bilar på både bild och film. Men det är väl det som kallas för utveckling :roll:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack