Sida 1 av 1

Tre hjulpar vs. Sexhjulig

InläggPostat: 05 feb 2015, 02:22
av S-V L44
Hur skall man i gamla registreringshandlingar från 1927 tolka frasen ”Automobilen är försedd med tre hjulpar”?
Jag har hittills sett samma anteckning på åtminstone tre olika lastbilar, nämligen:
- Chevrolet med en totalvikt av 3740 kg, varav lastvikten 2000 kg
- Adler Djurtransportbil med en totalvikt på 9860 kg, varav lastvikten 5000 kg
- Audi med en totalvikt på 5290 kg, varav lastvikten 3000 kg

Vid den här tiden fanns normalt sett inga anteckningar om axelavstånd i reghandlingarna, men jag tolkar det som att fordonen var försedda med tvillingmonterade hjul på bakaxeln. De berörda bilarna hade pneumatiska hjul på både fram- och bakaxel, så det kan kanske vara anledningen till att man gjorde den speciella anteckningen om ”tre hjulpar”.
Kan min tolkning vara riktig?
Till saken hör också att anteckningen, av handstilen att döma, verkar vara skriven av en och samma besiktningsman, men jag har hittills bara sett frasen på de tre nämnda lastbilarna, där de två sista f.ö. ägdes av grosshandlare Håkan Svensson i Malmö. En grosshandlare som hade åtskilliga för tiden stora och framförallt ovanliga lastbilar. Jag finner inga uppgifter om den här grosshandlaren vid Googling, men man skall nog inte frestas att tro att det skulle vara någon felstavning av ICA:s grundare Hakon Swenson.

Normalt sett kallade man ju boggibilar, dvs. treaxliga lastbilar, under 1920- och 1930-talet (30-talets första hälft i alla fall) för ”sexhjuliga” oavsett om fordonet hade sex, åtta eller tio hjul.

Är det någon mer som gräver i gamla dokument och kan stödja mina teorier med avseende på texten "tre hjulpar"?

// Kjell N

Re: Tre hjulpar vs. Sexhjulig

InläggPostat: 05 feb 2015, 07:59
av Per Thomson
Jag tänkte först att det var en felbenämning och skulle ha varit 3 axlar. Men om den här beskrivna benämningen förekom i samband med fordon av de typer och från den tid du ger exempel med olika lastförmågor och totalvikter tror jag mer på den teori du nämner, alltså att det är nytt med tvillingmontering och att det då blir tre hjul per sida.

Re: Tre hjulpar vs. Sexhjulig

InläggPostat: 05 feb 2015, 21:39
av Anders Ason
Er bådas slutsats anmäler jag mig till också. En lastbil med totalvikt av 3740 kg hade högst sannolikt enbart två axlar. Jämför med det amerikanska ten weeler o motsv.